Författare Ämne: Transdev köper VDL till Stockholm  (läst 2992 gånger)

Utloggad Knallhatt

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 206

Daniel Lindblom

  • Gäst
SV: Transdev köper VDL till Stockholm
« Svar #1 skrivet: 10 december 2018, 20:56:59 PM »
Riktiga stadsbussar eller stadsbussar specade som regionalbussar utan bra plats för barnvagnar? Intressant med ledvagnarna till Umeå.

Utloggad Mikael T Nilsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5383
SV: Transdev köper VDL till Stockholm
« Svar #2 skrivet: 10 december 2018, 21:21:31 PM »
Intressant! Tack för info! Jag hade gissat på Volvo, men nu blev det alltså VDL. Handlar det om två- eller treaxliga bussar?

Det ska bli intressant att se vad Transdev kommer beställa i ledbussväg till trafikområdet.

I dag bör detta trafikområde omfatta ca 50-60 12-metersvagnar och ca 40-45 ledvagnar.
« Senast ändrad: 10 december 2018, 21:31:38 PM av Mikael T Nilsson »
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Utloggad homer

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2675
SV: Transdev köper VDL till Stockholm
« Svar #3 skrivet: 10 december 2018, 21:53:46 PM »
Riktiga stadsbussar eller stadsbussar specade som regionalbussar utan bra plats för barnvagnar? Intressant med ledvagnarna till Umeå.

framgår ju inte exakt hur dom är specade men modellen heter Citea LLE-127 vilket är Lågentre på 2 axlar 12,7 meter med 7 meters axelavstånd

Daniel Lindblom

  • Gäst
SV: Transdev köper VDL till Stockholm
« Svar #4 skrivet: 10 december 2018, 22:51:34 PM »
framgår ju inte exakt hur dom är specade men modellen heter Citea LLE-127 vilket är Lågentre på 2 axlar 12,7 meter med 7 meters axelavstånd

Intressant, så otroligt glad att det inte blev boggibussar.

Utloggad Svensk Busshistoria

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
    • Svensk Busshistoria
SV: Transdev köper VDL till Stockholm
« Svar #5 skrivet: 10 december 2018, 23:30:58 PM »
Intressant, så otroligt glad att det inte blev boggibussar.

Nä, då hade det ju kunnat gå stadigare och man hade kunnat får in några sittplatser till, så tur att det blev tvåaxliga Daniel.
Varför så negativ - och varför så negativ i din fråga om specen innan? Har du något emot VDL eller Transdev eller bussar i allmänhet? Bara undrar lite....eller har du nån egen ironi som vi andra kanske inte förstår riktigt?

Bedömningen hur mycket plats för barnvagnar görs väl inte av dig, utan av operatören och SL tillsammans enligt det förväntade behovet...eller?
Svensk Busshistoria - "Bussdatabasen på nätet"

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 23106
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Transdev köper VDL till Stockholm
« Svar #6 skrivet: 11 december 2018, 00:26:14 AM »
Han gillar ledbuss mer än boggibuss om jag inte är fel ute. Vidare får han berätta själv.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 6D Mark II,  Canon EOS M5 och Sony RX100M3.

Utloggad Mikael T Nilsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5383
SV: Transdev köper VDL till Stockholm
« Svar #7 skrivet: 11 december 2018, 08:41:42 AM »
framgår ju inte exakt hur dom är specade men modellen heter Citea LLE-127 vilket är Lågentre på 2 axlar 12,7 meter med 7 meters axelavstånd
[/quote

Tack för informationen!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Daniel Lindblom

  • Gäst
SV: Transdev köper VDL till Stockholm
« Svar #8 skrivet: 11 december 2018, 10:56:22 AM »
Nä, då hade det ju kunnat gå stadigare och man hade kunnat får in några sittplatser till, så tur att det blev tvåaxliga Daniel.
Varför så negativ - och varför så negativ i din fråga om specen innan? Har du något emot VDL eller Transdev eller bussar i allmänhet? Bara undrar lite....eller har du nån egen ironi som vi andra kanske inte förstår riktigt?

Bedömningen hur mycket plats för barnvagnar görs väl inte av dig, utan av operatören och SL tillsammans enligt det förväntade behovet...eller?

För att jag inte tycker om boggibussar i stadstrafik. Det har blivit alldeles för mycket boggibussar i SL-trafiken. Och fler regionalbussar med få dörrar och lite plats för barnvagnar är det sista som behövs. Tyvärr får Stockholm inte vara den storstad den kunde vara utan den ska vara någon slags stor småstad.

Jag har absolut inget emot VDL eller Transdev men när det beställs ledvagnar som till tunga blåbusslinjer med en barnvagsplats så blir jag förbannad eftersom dessa linjer går i områden med stora barnkullar. Men det blundar operatörerna för. Vi som är ute och åker i kollektivtrafiken varje dag har nog betydligt bättre insikt i vad som behövs än beställlare som sitter bakom ett skrivbord. Med det sagt så lägger jag ner diskussionen.
« Senast ändrad: 11 december 2018, 11:10:25 AM av Daniel Lindblom »

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3277
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Transdev köper VDL till Stockholm
« Svar #9 skrivet: 11 december 2018, 12:05:52 PM »
Hmm,då kommer det att kunna bli trångt på 583an t/fr Arlanda om dom inte specar några kvarvarande ledvagnar till den linjen?/Ulf

Utloggad Mikael T Nilsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5383
SV: Transdev köper VDL till Stockholm
« Svar #10 skrivet: 11 december 2018, 14:29:50 PM »
Hmm,då kommer det att kunna bli trångt på 583an t/fr Arlanda om dom inte specar några kvarvarande ledvagnar till den linjen?/Ulf

Ja, det blir verkligen trångt på Arlandalinjen, 583, om man skalar ner till endast 12-metersvagnar. Det skulle inte hålla.
Om trafikområdet har ca 50-60 12-metersvagnar verkar den kommande VDL-leveransen endast täcka detta behov och inte ledvagnsbehovet.
Om det inte blir nyleveranser av ledvagnar antar jag att Transdev tar över Arrivas ledvagnpark i trafikområdet, ca 45-50 Scanialedvagnar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2986
SV: Transdev köper VDL till Stockholm
« Svar #11 skrivet: 11 december 2018, 18:17:19 PM »
Ja, det blir verkligen trångt på Arlandalinjen, 583, om man skalar ner till endast 12-metersvagnar. Det skulle inte hålla.
Om trafikområdet har ca 50-60 12-metersvagnar verkar den kommande VDL-leveransen endast täcka detta behov och inte ledvagnsbehovet.
Om det inte blir nyleveranser av ledvagnar antar jag att Transdev tar över Arrivas ledvagnpark i trafikområdet, ca 45-50 Scanialedvagnar.

Ryktet säger att flera av Scaniorna ska till norrort. Arriva äger ju de flesta av sina bussar också, så det är kanske inte bara att ta över.

Utloggad Fredde

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5148
SV: Transdev köper VDL till Stockholm
« Svar #12 skrivet: 11 december 2018, 18:19:30 PM »
Ja, det blir verkligen trångt på Arlandalinjen, 583, om man skalar ner till endast 12-metersvagnar. Det skulle inte hålla.
Om trafikområdet har ca 50-60 12-metersvagnar verkar den kommande VDL-leveransen endast täcka detta behov och inte ledvagnsbehovet.
Om det inte blir nyleveranser av ledvagnar antar jag att Transdev tar över Arrivas ledvagnpark i trafikområdet, ca 45-50 Scanialedvagnar.

Jag har åkt den linjen en gång inför en utlandsresa, mest för att testa, då det tog rejäl tid från Nacka till Arlanda den vägen.
Var inte direkt ensam om att släpa ombord en resväska modell störst samt handbagage - ledbussen var full till bristningsgränsen.

Något annat kommer förmodligen inte fungera, rent praktiskt, på 583an.

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2986
SV: Transdev köper VDL till Stockholm
« Svar #13 skrivet: 11 december 2018, 18:38:40 PM »
För att jag inte tycker om boggibussar i stadstrafik. Det har blivit alldeles för mycket boggibussar i SL-trafiken. Och fler regionalbussar med få dörrar och lite plats för barnvagnar är det sista som behövs. Tyvärr får Stockholm inte vara den storstad den kunde vara utan den ska vara någon slags stor småstad.

Jag har absolut inget emot VDL eller Transdev men när det beställs ledvagnar som till tunga blåbusslinjer med en barnvagsplats så blir jag förbannad eftersom dessa linjer går i områden med stora barnkullar. Men det blundar operatörerna för. Vi som är ute och åker i kollektivtrafiken varje dag har nog betydligt bättre insikt i vad som behövs än beställlare som sitter bakom ett skrivbord. Med det sagt så lägger jag ner diskussionen.

Jag håller med om den dumma i att beställa minsta antal krävda barnvagnsplatser. Men en ledbuss som kan ta 3 barnvagnar eller en boggi som kan ta 3 barnvagnar kvittar väl?

Utloggad Svensk Busshistoria

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
    • Svensk Busshistoria
SV: Transdev köper VDL till Stockholm
« Svar #14 skrivet: 11 december 2018, 22:53:42 PM »

Om det inte blir nyleveranser av ledvagnar

 = 26 Citywide LEA ledbussar beställda - så några blir det iaf.
Svensk Busshistoria - "Bussdatabasen på nätet"