Keolis ”Julbuss” i Stockholm [Bilder].

Startat av Mackan05, 09 december 2018, 18:14:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: virtual1 skrivet 17 december 2018, 08:18:11 AM
Keolis verkar ju köra All-in på julbussar runt om i Sverige, nåt annat bolag som gjort detta? Men man kan ju undra varför man inte stripat Sthlmsbussen då de andra är det.

Finns ju många om och men i detta och bolag som kör på entreprenad ska normalt sett även stämma av med sina uppdragsgivare för godkännande. Här kan det ju då skilja mellan olika delar av landet. Vad gäller varianter på temat hos andra bolag så vill jag minnas att Nobina väl hade någon buss med "sommarinredning" (bitar av konstgjord gräsmatta, blomgirlanger etc. ombord) för något år eller två sedan. Har för mig att det var sommaren efter att man tog över på östra Södertörn och ville slå ett slag för diverse sommaraktiviteter för ungdomar. 

Att stripa bussar utvändigt, och även skylta upp invändigt, är sedan inte en helt enkel fråga då det även beror på hur trafikavtalen ser ut samt även viss lagtext. Det är ganska många parametrar som ska uppfyllas. Allt från att det inte får påverka brand- och trafiksäkerheten (t.ex. får inte nödutgångar blockeras eller att stolar draperas med tyg som inte är kollat så det är flamsäkert/flamhärdigt etc.) vidare till att det ska fungera för resande med funktionsnedsättningar (syns t.ex. kontrastmarkeringar ombord och hur uppfattas fordonet från utsidan mm). Likaså måste det stämmas av så det inte strider mot (att man använder utrymmen för) vad externa aktörer har betalt reklamplats för osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussemil

Citat från: Ted S skrivet 17 december 2018, 12:11:57 PM
2014 förbrukade Jönköpings Länstrafik flera års budget på en julbuss, som dessutom gick på egen linje mellan de två stora köpcentren, A6 och City.
Folieringsfirman hade hoppats på en fyrkantig MAN, men jag tyckte att endast en Scania vore god nog som julbuss. De litet rundare formerna (och ambitionsnivån) innebar nio timmar på en verkstadsplats för ett antal klistrare.




Fin blev den!


Vet du nånting om varför de inte blivit någon mer Jul buss efter det?