En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010

Startat av Mikael T Nilsson, 09 december 2018, 13:00:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Jag hittade denna bild i fotoarkivet. En f.d. SL H9 (ursprungligen levererad till Täby), vid fototillfället tillhörandes Busslink Norrtälje, på en av Norrtäljes "ö-linjer".
Förmodligen sjöng bussen på sista versen vid fototillfället.

Frontgrillen ser ut att delvis vara igentäckt. Det var inte standard för första generationens Säffle 2000.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa


Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 09 december 2018, 13:13:27 PM
Skraltig?

Dessa gamla trotjänare var väldigt slitna de sista åren innan de slopades.
Bussen på bilden ser dessutom skavd och lite bucklig ut.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Lars-Håkan_E

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 09 december 2018, 13:00:23 PM

Frontgrillen ser ut att delvis vara igentäckt. Det var inte standard för första generationens Säffle 2000.


Detta är en betydligt senare levererad buss än dem som kom 1992 och som hade frontplacerad kylare/fläkt

Denna kom 1997 och har hydraldriven fläkt/sidomonterad kylare, därav inga luftinsläpp i fronten

Mikael T Nilsson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 december 2018, 13:51:24 PM

Detta är en betydligt senare levererad buss än dem som kom 1992 och som hade frontplacerad kylare/fläkt

Denna kom 1997 och har hydraldriven fläkt/sidomonterad kylare, därav inga luftinsläpp i fronten

Tack, så är det naturligtvis. Men något säger mig att grillen på just 4427 inte är original. Det är för skarpa kanter kring den. Kanske har originalgrillen ersatts med en av äldre modell som blivit övertäckt.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 09 december 2018, 13:19:19 PM
Dessa gamla trotjänare var väldigt slitna de sista åren innan de slopades.
Bussen på bilden ser dessutom skavd och lite bucklig ut.

Är det egna erfarenheter som förare och/eller mekaniker i Norrtäljedepån som talar? Alltså uttalanden om i vilket skick dessa var i mot slutet.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 09 december 2018, 15:01:59 PM
Är det egna erfarenheter som förare och/eller mekaniker i Norrtäljedepån som talar? Alltså uttalanden om i vilket skick dessa var i mot slutet.

Bussarnas skick in- och utvändigt samt hur de lät. Särskilt ledbussvarianten kändes sliten i slutskedet. Du behöver inte hänga upp dig på formuleringen "skraltig". 😉
Jag älskade dessa gamla Säffle 2000!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 09 december 2018, 15:06:17 PM
Bussarnas skick in- och utvändigt samt hur de lät. Du behöver inte hänga upp dig på formuleringen "skraltig". 😉
Jag älskade dessa gamla Säffle 2000!

Jag var bara nyfiken!  ;) Det är ju rätt många gånger genom åren man har fått höra av alla möjliga människor, hur slitet och dåligt vissa pålitliga saker är enligt deras åsikt, trots att man själv vet hur mycket mycket renoverat, bytt och påkostat saken är under skalet.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 09 december 2018, 15:14:26 PM
Jag var bara nyfiken!  ;) Det är ju rätt många gånger genom åren man har fått höra av alla möjliga människor, hur slitet och dåligt vissa pålitliga saker är enligt deras åsikt, trots att man själv vet hur mycket mycket renoverat, bytt och påkostat saken är under skalet.

Jag förstår. 😀 Jag talar utifrån egna erfarenheter om modellen som sådan. Även om jag inte är yrkesförare så fick jag förmånen att testköra syskonvagn 4421 vid ett tillfälle strax före slopning och den kändes sliten då. Men det var ett nöje att ratta den!😀
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Måns Johannesson

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 09 december 2018, 14:21:20 PM
Tack, så är det naturligtvis. Men något säger mig att grillen på just 4427 inte är original. Det är för skarpa kanter kring den. Kanske har originalgrillen ersatts med en av äldre modell som blivit övertäckt.

Stämmer, 4427 är av den senare modellen av Säffle 2000 med B10M MkIV chassi med sidomonterad kylare.

/Måns

Fredrik Gelin

Individerna i 44xx-serien var i tveksamt skick redan tidigare, det var ofta problem med dörrkretsarna på dessa när jag körde dem i Täby, bakdörrarna kunde plötsligt vägra lyda order från en hållplats till en annan för att lika plötsligt självläka.
Värmen var inte heller någon höjdare, så det gällde att pälsa på sig när man körde dem på vintern.
Rent mekaniskt var de dock hyfsade, det var mest en massa elstrul som störde.
Det är i sig inget unikt, även de ledade syskonen i H23-serien hade elproblem och trilskande värme, men sällan dörrproblem av den art som 44xx-serien led av.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


buskörare

Citat från: Ersa skrivet 09 december 2018, 15:14:26 PM
Jag var bara nyfiken!  ;) Det är ju rätt många gånger genom åren man har fått höra av alla möjliga människor, hur slitet och dåligt vissa pålitliga saker är enligt deras åsikt, trots att man själv vet hur mycket mycket renoverat, bytt och påkostat saken är under skalet.

Tycker du det är konstigt att den som tillbringar många timmar körandes en buss känner av funktioner och fel bättre än den som mekar med den nån/några timme/månad och kör den kanske 30 min?

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 10 december 2018, 08:02:19 AM
Tycker du det är konstigt att den som tillbringar många timmar körandes en buss känner av funktioner och fel bättre än den som mekar med den nån/några timme/månad och kör den kanske 30 min?

Jag förstår inte alls varför du helt på eget bevåg ställer dessa två grupper mot varandra, och ställer frågan riktad till mig.

Daniel Lindblom

Som resenär har inga postiva minnen från dessa bussar (H9, H20, H23, H29 hos SL). Karossen kändes sladdrig, varje kurva så rörde sig väggarna, golven gick sönder och de kändes allmänt risiga. De kändes som riktigt dålig kvalite helt enkelt. Men de hade ju sin charm absolut.

Mikael T Nilsson

Citat från: Daniel Lindblom skrivet 10 december 2018, 11:24:11 AM
Som resenär har inga postiva minnen från dessa bussar (H9, H20, H23, H29 hos SL). Karossen kändes sladdrig, varje kurva så rörde sig väggarna, golven gick sönder och de kändes allmänt risiga. De kändes som riktigt dålig kvalite helt enkelt. Men de hade ju sin charm absolut.

Ja, jag minns att karossen rörde sig under färd, särskilt då bussarna svängde. Jag tror dock det var så de var konstruerade enligt Säffles "System 2000", men är osäker.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.