Författare Ämne: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010  (läst 2178 gånger)

Daniel Lindblom

  • Gäst
SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
« Svar #15 skrivet: 10 december 2018, 15:37:49 PM »
Ja, jag minns att karossen rörde sig under färd, särskilt då bussarna svängde. Jag tror dock det var så de var konstruerade enligt Säffles "System 2000", men är osäker.

Det är mycket möjligt. Det kändes dock som att bussarna var väldigt instabila i karossen.

Utloggad Mikael T Nilsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5197
SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
« Svar #16 skrivet: 10 december 2018, 21:23:16 PM »
Det är mycket möjligt. Det kändes dock som att bussarna var väldigt instabila i karossen.

Jag håller med. Första gången jag satt på fönsterplats i mitten av en Säffle 2000 trodde jag först att bussen höll på att gå sönder i en sväng. 😉
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Daniel Lindblom

  • Gäst
SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
« Svar #17 skrivet: 10 december 2018, 22:52:49 PM »
Jag håller med. Första gången jag satt på fönsterplats i mitten av en Säffle 2000 trodde jag först att bussen höll på att gå sönder i en sväng. 😉

Då är vi två. 😊

Utloggad Ola Å

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 36
SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
« Svar #18 skrivet: 10 december 2018, 22:53:33 PM »
Den modellen minns jag som inte särskilt bra, förarplatsen för mig som är av medellängd minns jag dessutom som för trång, förarsätet gick ej att skjuta tillräckligt långt bak, dessutom skramliga och dragiga rent allmänt redan som nya.

Nu är det väl nästan 10 år sedan jag rattade en sådan så jag kan ju minnas fel.

Utloggad Fredrik Gelin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3097
SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
« Svar #19 skrivet: 11 december 2018, 07:31:12 AM »
Den bar väl de flesta typiska Säffledrag, otäta karosskarvar, strulande elektronik, osv.
Karossen rörde sig en del under körning, karossen var om jag minns rätt uppbyggd med längsgående plankor fästa i aluminiumreglar till skillnad från Scanias bussar som vid samma tid byggdes med snedstag i stål och kändes betydligt stadigare, men också tyngre.
Volvos konstruktion blev förhållandevis lätt, men betedde sig ungefär som en husvagn ibland. B9:orna är byggda på ett snarlikt sätt har jag för mig.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Utloggad Karsten

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2877
SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
« Svar #20 skrivet: 11 december 2018, 08:54:45 AM »
Märkligt att så många har negativa minnen av dessa bussar. Jag körde större delen av 2000-talet i Björknäs och har tvärtemot ett väldigt positivt minne av B10M. De gick stadigt och var pålitliga, framförallt de som levererades senare delen av 90-talet.

Utloggad Robert Brink

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 759
SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
« Svar #21 skrivet: 11 december 2018, 09:25:02 AM »
Jag tycker dom var som Volvo/Säffle brukade vara, väldigt olika från vagn till vagn.
Men i jämförelse med äldre Säffle från mitten av 80 taket (H22, 25 mfl) så var som skramligare.
Men idag kör jag alla dagar i veckan hellre B9S över alla gropar än tex en Scania Omnilink.

//R

Daniel Lindblom

  • Gäst
SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
« Svar #22 skrivet: 11 december 2018, 10:52:41 AM »
Märkligt att så många har negativa minnen av dessa bussar. Jag körde större delen av 2000-talet i Björknäs och har tvärtemot ett väldigt positivt minne av B10M. De gick stadigt och var pålitliga, framförallt de som levererades senare delen av 90-talet.

De senare bussarna (hos SL kallade H20) var väl lite bättre.

Utloggad Fredrik Gelin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3097
SV: En skraltig Volvo B10M/Säffle mot Yxlan - 9 mars 2010
« Svar #23 skrivet: 12 december 2018, 07:41:40 AM »
Jag håller med om att B10:orna maskinellt var rätt bra, men det gick utför under större delen av 90-talet tycker jag.
H25 var pålitliga maskiner som oftast var bra att köra, sedan kom H27 med ett nytt och i mitt tycke sämre klimatsystem följd av H29 som var den första generationen med system 2000 och där var kvaliteten på byggena väldigt varierande från individ till individ som Robert säger. Sedan kom bottennappet i mitt tycke i form av första generationen H23 med inventarienummer 42xx hos SL-buss och senare Busslink. Andra generationen H23 med inventarienummer 54xx var betydligt bättre att köra och det verkade som om Volvo lärt sig lite till nästa serie i form av H20 som för det mesta var trevliga bekantskaper. Sedan gick det utför igen när Volvo introducerade TX-plattformen och den nya karossen 8500 som hade en hel del elstrul och annat.
När jag och några kollegor skulle hämta de första bussarna i serien behövde en buss hjälp på vägen och en fick bärgas ungefär halvvägs från fabriken i Säffle till Täby.
Dessa bussar fortsatte att strula i varierande utsträckning under sin livstid i Täby och lade grunden till B9:ornas konstruktion.
Kontentan är väl som så ofta att köper man en ny och oprövad produkt får man tyvärr också räkna med vissa barnsjukdomar.
Min erfarenhet är att detta gäller samtliga busstillverkare i varierande utsträckning.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk