"Två personer stal SL-buss och körde ut på E18"

Startat av homer, 06 december 2018, 20:23:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/tva-personer-stal-sl-buss-och-korde-ut-pa-e18

CitatNär en chaufför startat SL-bussen vid uppställningsplatsen i Lunda industriområde för att värma upp den inför körning passade två personer på att stjäla den

Hoppas alla som sysslar med busstrafik inser hur allvarligt detta är. den här gången hände inget, men de hade lika gärna kunnat vara 20 döda...

De känns som om säkerheten inte har ändrats nämnvärd under de senaste 20 åren, med tanke på att vi har haft ett terrordåd där ett tungt fordon varit inblandat borde väl säkerheten ha skärpts enormt, men ingenting har hänt sedan dess...

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

#2
Jodå, visst har det skett förändringar under de senare 20 åren. BussPC med GPS, övervakningskameror samt alkolås (som inte fungerar utan sina speciella munstycken) har ju tillkommit under denna tid. Men hur man än gör, är det ju svårt att hindra obehöriga som tagit sig in på ett inhägnat område, från att köra iväg med ett uppstartat fordon. Oavsett om det är en buss, lastbil eller personbil. Speciellt när det gäller stordrift, och fordonen är specade för just denna stordrift, och därför inte har unika nycklar för varje fordon.

buskörare

Den här stod väl dock utanför depån. Arriva har dessutom sitt eget system i bussarna som också har GPS. Så de valde ett väldigt övervakat fordon.

Rojje

Var ju väldigt  stora diskussioner om detta med stöld av SL-buss redan på 80-talet (?) efter att några grabbar snott en buss i Björknäs och därefter åkt in emot stan och kört in i en massa bilar. Då lovade SL dyrt och heligt att alla bussar skulle bli svåra att stjäla o.s.v.

Någon som kommer ihåg mer om händelsen?

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 07 december 2018, 05:38:07 AM
Den här stod väl dock utanför depån.

Det står inget om den detaljen i artikeln, så därmed svårt att veta.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 07 december 2018, 11:22:58 AM
Det står inget om den detaljen i artikeln, så därmed svårt att veta.

Ja? Det var ju därför jag skrev det?

igel

I det här fallet handlar det väl inte om hur lätt det är att sno en SL buss. De flesta fordon som är lämnade med öppen dörr och motorn igång är lätta att sno, få skulle ju drömma om att lämna sin bil på det viset på gatan.

buskörare

Folk lämnar ju sina bilar på dagligen när de ska hämta metro eller lägga post på lådan. Har nog inte sett nån som stänger av sin bil vid sådana tillfällen.
Men att lämna "längre" stunder är nog mer typiskt yrkestrafiken. Nu vet vi ju inte om motorn var igång (eller vet vi?) men nej, jag tror inte många har/tar sig tiden att starta igång och blåsa i alkolås osv igen.

Kvarne

Citat från: Ersa skrivet 06 december 2018, 23:11:07 PM
....samt alkolås (som inte fungerar utan sina speciella munstycken)


Eh....Wake up call...Det behövs inte något munstycke, det går att blåsa direkt i alkolåset....Iaf i en av de tre entreprenörernas alkolås.... :-X :-\

Sedan är det väl ändå så att varken Buss-PC eller GPS är ett direkt hinder mot att kunna sno bussen, däremot underlättar det att se positionen. Det som förhindrar, eller i alla fall försvårar är ju tex att inte lämna aktiveringsnyckeln i när bussen ställs upp...
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ersa

Citat från: Kvarne skrivet 08 december 2018, 03:51:21 AM
Eh....Wake up call...Det behövs inte något munstycke, det går att blåsa direkt i alkolåset....Iaf i en av de tre entreprenörernas alkolås.... :-X :-\

Omöjligt i Drägers alkolås, som är de som förekommer mest. Både i de flesta SL-bussar, samt hos en stort antal privata skoltrafik- och beställningsföretag. Så något väckningssamtal behöver jag inte.

igel

Citat från: buskörare skrivet 08 december 2018, 01:21:45 AM
Nu vet vi ju inte om motorn var igång (eller vet vi?)
Ja enligt SVT så var bussen startad, så motorn var rimligtvis igång.


Ersa

Citat från: buskörare skrivet 07 december 2018, 11:53:55 AM
Ja? Det var ju därför jag skrev det?

Jaha. Du skrev ordet "väl", vilket jag uppfattade som att jag lyckats missa nåt i artikeln.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 08 december 2018, 15:46:35 PM
Omöjligt i Drägers alkolås, som är de som förekommer mest. Både i de flesta SL-bussar, samt hos en stort antal privata skoltrafik- och beställningsföretag. Så något väckningssamtal behöver jag inte.

Konstigt, jag har hört flera som säger sig ha blåst igång våra bussar utan munstycken. Undrar varför dom skulle ljuga om det.

Ersa

Det är ingen som påstått att någon ljugit. Men de Dräger-alkolås som funnits i bussarna hos en massa smååkare samt inom hela Nobina samt dåvarande Swebus Express de senaste 10 åren har då varit omöjliga att blåsa i utan munstycke.

På bild här:
http://www.drager.se/Produkter/Alkolas-Interlock-XT/