Buss depå i Uppsala

Startat av Stefan P, 01 december 2018, 12:09:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Finns det någon som har bilder eller kan berätta om depån i Uppsala som var före Säbygatan, låg nere vid Jvstn? SJ buss som senare blev Swebus.

När byggdes GUB nuvarande depå, som snart skall flytta?

Med vänlig hälsning Stefan P

Harald Nordius

Citat från: Stefan P skrivet 01 december 2018, 12:09:52 PM
När byggdes GUB nuvarande depå, som snart skall flytta?

Med vänlig hälsning Stefan P
Den äldsta byggnaden är från tidigt 50-tal eller möjligen sent 40-tal. Sedan har den väl byggts ut i flera omgångar. Omkring 60-61 byggdes en långsmal uppställningshall söder ut från den första byggnaden, men den är riven nu ser jag.

bilomnibussen

Bilder har jag inte men jag jobbade där lite strövis maj-augusti 1977. Depån var inne i spårområdet. Man tog av vid Lindvalls och åkte gatan österut under järnvägen och sedan upp till vänster. Tvätten var inne i ett gammalt lokstall som också funkade delvis som garage för kanske ett par bussar. Minnet är inte kristallklart. Övriga bussar var kopplade på utomhusramp. Personalutrymmet var en barack som lite då och då fick lyftas med domkrafter. Därinne var också förmansexpeditionen. Emellanåt var tvättrummet fyllt av strömmingslådor beställda utifrån kusten. Någon i personalen sålde strömmingen till oss övriga för en krona per kilo. I personalutrymmet spelades ivrigt kille, ett speciellt kortspel där det går att hinna med ett snabbt parti mellan turerna. Verkstaden var belägen i ett gammalt lokstall någon kilometer söderut. En daglig aktivitet var att ett gäng förare åkte med någon i en tombuss för att hämta tillbaka bussar som varit inne för behandling.

Mvh Jan G