Hornsbergsdepån brinner

Startat av Daniel Lindblom, 26 november 2018, 12:39:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

För mig som har rätt lite intresse av innerstan och Stockholm i allmänhet, men givetvis vet var Hornsberg och den anrika depån ligger, är det lite intressant att läsa medias geografiska beskrivningar.
Jag trodde att de flesta kände till Hornsberg (som områdesnamn) och depån, men de flesta artiklar anger "en bussdepå" och nämner hellre stadsdelarna Kristineberg och Stadshagen (och ibland även Lindhagen) men lämnar ibland ute ordet "Hornsberg" helt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/brand-i-bussgarage-i-stadshagen

homer

klockan är nu 21:20 och rusningstrafiken får väl anses vara över även i innerstan... någon som vet vad som händer i natt? kommer bussar parkeras på gatan, eller kör man till andra depåer i närheten där de kan finnas lite plats? frihamnen, nyboda och fredriksdal? och vad har förarna fått för direktiv till morgondagen?

EDIT: hittade en länk på aftonbladet : https://www.aftonbladet.se/a/qn4MGw?refpartner=link_copy_app_share&fbclid=IwAR0u5aVjWmjJdPVqfF2OSJLCr98tdwxzd4VmbF4aDln36CS6rxmu6t9OgKc

CitatVI har jobbat frenetiskt och nu har vi ställt upp alla bussar på Gärdet, säger han.

Där kommer bussarna att tankas och kontrolleras inför morgondagens trafik. Allt som i vanliga fall görs i bussdepån – utom den utvändiga städningen.

buskörare

Citat från: homer skrivet 26 november 2018, 21:27:32 PM
klockan är nu 21:20 och rusningstrafiken får väl anses vara över även i innerstan... någon som vet vad som händer i natt? kommer bussar parkeras på gatan, eller kör man till andra depåer i närheten där de kan finnas lite plats? frihamnen, nyboda och fredriksdal? och vad har förarna fått för direktiv till morgondagen?

Man har tydligen fixat en tillfällig uppställning på Gärdet för de bussar som inte får plats på Nyboda eller Frihamnen, som verkar vara huvudsakliga ersättningsplatser.
Aftonbladet hade info i denna artikel

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qn4MGw/installda-avgangar-och-forseningar-efter-brand-i-bussdepa

Nico

Citat från: Ersa skrivet 26 november 2018, 20:24:51 PMFör mig som har rätt lite intresse av innerstan och Stockholm i allmänhet, men givetvis vet var Hornsberg och den anrika depån ligger, är det lite intressant att läsa medias geografiska beskrivningar.

Jag trodde att de flesta kände till Hornsberg (som områdesnamn) och depån, men de flesta artiklar anger "en bussdepå" och nämner hellre stadsdelarna Kristineberg och Stadshagen (och ibland även Lindhagen) men lämnar ibland ute ordet "Hornsberg" helt.

Lärde mig under mina år inom taxi att många journalister, liksom många av invånarna överlag, har i princip nollkoll på det mesta av lokalgeografin i Storstockholm. Sannolikt gäller samma eller likartade förhållanden även i andra städer.

Har under åren stött på både journalister såväl som vanligt folk som t.ex. inte känt till att Blackeberg är en stadsdel inom Brommas stadsdelsområde och att Bromma i sin tur då är en del av Västerort... utan trott att det är tre olika stadsdelar. Att Bergshamra och Backlura finns på flera ställen i länet är andra saker de sällan har koll på medan ytterligare andra är övertygade om Birkastan och Röda Bergen är regelrätta stadsdelar.

Att sådant som Skogås ligger i Huddinge och att Järna inte är en egen kommun är annat de ofta inte har en susning om utan att först slå upp. Man får annars faktiskt vara glad när de lyckas hålla isär olika kommuner, men ibland blir man lätt förvånad när vissa t.ex. envisas med att benämna Jakobsberg som Järfälla centrum. Den senare typen av styggelser har dock blivit vanlig även bland vissa kommunpolitiker.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

roggek

Citat från: homer skrivet 26 november 2018, 19:59:14 PM
självklart kan de vara de, kan lik väl vara ett elfel som orsakat branden också... men detta är ett forum och där tycker jag nog man kan få spekulera lite, sanningen kommer ju fram ändå förr eller senare

Tycker nog du skall då surfa över till Flashback, där man kan spekulera hej vilt om brandorsaken...

F ö skriver Aftonbladet att taket har nu rasat in ,så depån går nog inte att rädda.

Micke A

 Brasan liknar den brasa när SALK hallen i Alvik brann. Tjärpapp och träkonstruktion brinner bra och att man tog bort gasolflaskor var bra gjort, annars hade man fått stänga av essingeleden

larslengberg

Är det några SvOf:are ute med kamera och penna i högsta hugg..? "Hornsbergsbranden" kommer ju gå till den svenska busshistorien.. Även om inga bussar strök med (tycks det). Hur Keolis pusslar ihop trafiken under dessa omständigheter kan vara en intressant vinkel också..

Peter Rost

Brandröken syns över stora delar av staden. SvOf har väl ingen/inga bussar parkerade på depåområdet?

//Peter

Buzzlover

Det meddelades på radion idag att det ska låta byggnaden brinna ned, huset gick inte att rädda tyvärr, Keolis och SL har även gått ut med infon att trafiken idag kommer bli påverkad i form av inställda turer m.m, bussarna tas hand om förutom städning i Frihamns garaget än så länge.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

buskörare

Citat från: Peter Rost skrivet 27 november 2018, 07:55:28 AM
Brandröken syns över stora delar av staden. SvOf har väl ingen/inga bussar parkerade på depåområdet?

//Peter

Tydligen brukar de stå några veteranbussar där, så de hyr/lånar nog några platser vid behov.

buskörare

Citat från: Buzzlover skrivet 27 november 2018, 07:59:55 AM
Det meddelades på radion idag att det ska låta byggnaden brinna ned, huset gick inte att rädda tyvärr, Keolis och SL har även gått ut med infon att trafiken idag kommer bli påverkad i form av inställda turer m.m, bussarna tas hand om förutom städning i Frihamns garaget än så länge.

Blå hallen står väl kvar? Hoppas inte bränsledelen tar eld, då kan det nog bli väldigt... spännande.

Nico

Citat från: Peter Rost skrivet 27 november 2018, 07:55:28 AM
Brandröken syns över stora delar av staden. SvOf har väl ingen/inga bussar parkerade på depåområdet?

//Peter

Mig veterligt är alla veteranfordon flyttade (bla pga. ombyggnaden som verkar ha föranlett branden) till andra platser sedan tidigare. Skedde för omkring två veckor sedan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Nico skrivet 27 november 2018, 08:18:35 AM
Mig veterligt är alla veteranfordon flyttade (bla pga. ombyggnaden som verkar ha föranlett branden) till andra platser sedan tidigare. Skedde för omkring två veckor sedan.

Stämmer. I förra veckan stod varken Svof:s eller SSS:s bussar kvar i Hornsberg.

virtual1

Citat från: buskörare skrivet 27 november 2018, 08:17:39 AM
Blå hallen står väl kvar? Hoppas inte bränsledelen tar eld, då kan det nog bli väldigt... spännande.

Man gör allt man kan för att hålla branden undan där... men det lär ju bli väldigt stökigt under några månader framöver iaf, tur man inte åker buss i innerstan.

buskörare

Citat från: virtual1 skrivet 27 november 2018, 08:45:16 AM
Man gör allt man kan för att hålla branden undan där... men det lär ju bli väldigt stökigt under några månader framöver iaf, tur man inte åker buss i innerstan.

Jag är inte avundsjuk på de som ska försöka lösa detta.