Hornsbergsdepån brinner

Startat av Daniel Lindblom, 26 november 2018, 12:39:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Citat från: Karsten skrivet 27 november 2018, 08:36:00 AM
Stämmer. I förra veckan stod varken Svof:s eller SSS:s bussar kvar i Hornsberg.
Citat från: Nico skrivet 27 november 2018, 08:18:35 AM
Mig veterligt är alla veteranfordon flyttade (bla pga. ombyggnaden som verkar ha föranlett branden) till andra platser sedan tidigare. Skedde för omkring två veckor sedan.

Skönt att höra!

Daniel Lindblom

I nästa vecka ska jag åka och ta bilder från ICA Maxi i Lindvreten. Där kan man få en bra överblick över hela området.

Ersa

En positiv följd av denna tråkiga händelse kan ju vara att beslutsfattare nu kanske börjar förstå att bussdepåfrågan är rätt viktig, och att man får trafikstörningar i lokaltrafiken om man inte har genomtänkta depåer som ligger bra till, och har bra tomkörningsvägar mellan sig och linjenätet.
Kan man även hoppas på att bygget av nya depån i gamla posthuset kommer att skyndas på nu, eller kommer tidsplanen för denna att ligga oförändrad?


Nico

Citat från: Daniel Lindblom skrivet 27 november 2018, 10:48:51 AM
I nästa vecka ska jag åka och ta bilder från ICA Maxi i Lindvreten. Där kan man få en bra överblick över hela området.

Det är väl Ica Maxi i Hornsberg (på Lindhagensgatan) du tänker på? För Lindvreten ligger mellan typ Vårby och Kungens kurva.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Hasse L


Daniel Lindblom

Vilken häftig syn, detta hade jag velat haft egna bilder på. :o

Bussmicke

Citat från: buskörare skrivet 27 november 2018, 08:49:26 AM
Jag är inte avundsjuk på de som ska försöka lösa detta.

Jag tycker synd om dem som får kämpa som attans nu.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Citat från: Hobgoblin skrivet 27 november 2018, 11:59:10 AM
Bilder från Gärdet:




Wow! Är det dina bilder? Skulle jättegärna låna dom att visa upp på min facebook.

Fredrik Gelin

Nu när branden till slut är under kontroll börjar arbetet med en lösning på uppställningsplatser. Röda rummet måste sannolikt rivas med tanke på hur det ser ut på bilderna i diverse medier.
Detta lär inte vara gjort över en natt, så det lär bli intressant att se hur frågan löses på både kort och lång sikt.
Att snabba på planerna och byggandet i Tomteboda är knappast den första lösning som lär bli aktuell då det tar för lång tid. Mer troligt är nog att det blir en ny uppställningsplats i Hornsberg på platsen där Röda rummet idag står.
Även detta lär dock ta ett tag, så det filas sannolikt på någon mer akut lösning där man fördelar ut det 60-tal bussar som normalt står i Röda rummet på andra depåer i Stockholmsområdet. Kruxet med denna lösning är att förarna då får åka längre för att hämta sin buss vilket skapar andra problem.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


homer

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 november 2018, 17:03:28 PM
Nu när branden till slut är under kontroll börjar arbetet med en lösning på uppställningsplatser. Röda rummet måste sannolikt rivas med tanke på hur det ser ut på bilderna i diverse medier.
Detta lär inte vara gjort över en natt, så det lär bli intressant att se hur frågan löses på både kort och lång sikt.
Att snabba på planerna och byggandet i Tomteboda är knappast den första lösning som lär bli aktuell då det tar för lång tid. Mer troligt är nog att det blir en ny uppställningsplats i Hornsberg på platsen där Röda rummet idag står.
Även detta lär dock ta ett tag, så det filas sannolikt på någon mer akut lösning där man fördelar ut det 60-tal bussar som normalt står i Röda rummet på andra depåer i Stockholmsområdet. Kruxet med denna lösning är att förarna då får åka längre för att hämta sin buss vilket skapar andra problem.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

På kort sikt är de väl som du säger att man får hitta andra platser för parkering, de flesta SL depåer oavsett entreprenör är ju fulla till bristningsgränsen. kanske fortsätter man parkera på gärdet?

På lite längre sikt schaktar man väl de som brunnit och bygger värme/luftramper

de som är väldigt otur är ju att det nu är vinter och de gör ju att man måste ha värme i vagnarna när de är parkerade

Robert Brink

Depån i Charlottendal/Värmdö har haft plats över, nu ligger den lite väl långt bort samt att man till och från har begagnade B9 som kommit tillbaka uppställda. Men igår stod det bara 3 B9 där igen.

//R

homer

Citat från: Robert Brink skrivet 27 november 2018, 18:15:51 PM
Depån i Charlottendal/Värmdö har haft plats över, nu ligger den lite väl långt bort samt att man till och från har begagnade B9 som kommit tillbaka uppställda. Men igår stod det bara 3 B9 där igen.

//R

blir väl lite väl långa tomkörningar, men visst, om de verkligen inte finns nått på närmare håll så finns ju även Grisslingegaraget, där även värmerampen står kvar

Nico

Finns ju vissa faciliteter som t.ex. depån i AGA samt Brommahallen som skulle kunna fungera temporärt. Lär dock kräva en viss handpåläggning även där. Sedan finns även tältlösningar och annat som går att fundera kring.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

M

Citat från: Bussmicke skrivet 27 november 2018, 13:27:31 PM
Jag tycker synd om dem som får kämpa som attans nu.

Ja det här är riktigt tråkigt.