Busslink 6527 i Fredhäll - 28 februari 2004 (Scania Maxci)

Startat av Mikael T Nilsson, 24 november 2018, 18:39:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer en gammal bild på en av Busslink Hornsbergs (Stockholms) f.d. Norrköpingsvagnar, vagn 6527, vid dåvarande linje 62:s ändhållplats vid Fredhäll.

Fritt ur minnet var det väl följande (12-meters) Scania Maxci- och Omnicity-vagnar från Norrköping som flyttades till SL-garage: 6102, 6104-6106, 6110-6115, 6525-6529.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Jag är osäker på om 6102 kom hit men resten är bekanta.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 25 november 2018, 09:18:13 AM
Jag är osäker på om 6102 kom hit men resten är bekanta.

Tack Micke! Har för mig att jag har en bild på 6102 på linje 73 någonstans i mitt arkiv. 6102 bör då ha tillhört Busslink Lidingö.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

F.Å

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 24 november 2018, 18:39:42 PM
Fritt ur minnet var det väl följande (12-meters) Scania Maxci- och Omnicity-vagnar från Norrköping som flyttades till SL-garage: 6102, 6104-6106, 6110-6115, 6525-6529.

Linjebuss 1954 och 1956 bör väl läggas till denna lista också.

Mikael T Nilsson

Citat från: F.Å skrivet 25 november 2018, 18:28:30 PM
Linjebuss 1954 och 1956 bör väl läggas till denna lista också.

Ja, det stämmer att även Östgötavagnarna Linjebuss 1954 & 1956 kom till Sthlm. De kom dock från Linköping om jag minns rätt och så stationerades de i Råsta för SL-trafiken.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

Trevligt värre! Jag saknar MaxCi-bussarna ur mitt förarperspektiv, men jag kan tänka mig att resenärerna inte saknar dem fullt så mycket...

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Ted Selander

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 november 2018, 08:43:52 AM
Trevligt värre! Jag saknar MaxCi-bussarna ur mitt förarperspektiv, men jag kan tänka mig att resenärerna inte saknar dem fullt så mycket...

Kunde inte sagt det bättre själv, Fredrik. Men vad fanns det att klaga på som resenär? Lågt golv för dem som behövde det och platser med utsikt för (oss) övriga.
Vi trodde det var nerköp när de normalgolvade H17/E ersattes, men man satt ju fortfarande högt t.ex.
Nästa modell, OmniCity, kommer nog inte att få samma eftermäle, även om de var litet småroliga på slutet när de var lagom nerkörda, tänker då på 53xx.

Ersa

Bara man skötte om dem, och motor och växellåda var i gott skick, så var de trevliga att åka med även på sin ålders höst. Med tanke på hur gammal konstruktionen egentligen var, är det otroligt hur bekväma de var jämfört med betydligt nyare lågentrébussar från andra tillverkare.
Pigga i accelerationen trots att de hade landsvägsutväxling som gav låga varv i 90 km/t, och de individer som levererades med gammal hederlig diffspärr (t.ex till Luleå och Umeå) tog sig fram som stridsvagnar uppför snöiga uppförsbackar.

Fredrik Gelin

Citat från: Ted S skrivet 26 november 2018, 09:20:55 AM
Kunde inte sagt det bättre själv, Fredrik. Men vad fanns det att klaga på som resenär? Lågt golv för dem som behövde det och platser med utsikt för (oss) övriga.
Vi trodde det var nerköp när de normalgolvade H17/E ersattes, men man satt ju fortfarande högt t.ex.
Nästa modell, OmniCity, kommer nog inte att få samma eftermäle, även om de var litet småroliga på slutet när de var lagom nerkörda, tänker då på 53xx.
Komforten för passagerarna lämnade nog en del att önska jämfört med dagens tyska ersättare i form av AC och I viss mån buller, jag har minnen av att de gärna vibrerade ordentligt på låga varv, vissa skallrade hela inredningen på i takt med motorns rotation.
De hade inga problem med att hålla värmen vilket var bra på vintern men mindre önskvärt på sommaren. Volvos bussar från samma tid hade däremot klart svårare att hålla värmen i kupén på vintern men var lika varma som MaxCi på sommaren.

Jag passar på att skicka med en gammal mobilbild av just 6527 som jag och några dåvarande kollegor vid fototillfället använde för linjeutbildning.
Bilden är troligen tagen i Silverdalstrakten någonstans.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


virtual1


virtual1

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 24 november 2018, 18:39:42 PM
Fritt ur minnet var det väl följande (12-meters) Scania Maxci- och Omnicity-vagnar från Norrköping som flyttades till SL-garage: 6102, 6104-6106, 6110-6115, 6525-6529.

6103 var också här...

Buzzlover

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 november 2018, 13:56:17 PM
Komforten för passagerarna lämnade nog en del att önska jämfört med dagens tyska ersättare i form av AC och I viss mån buller, jag har minnen av att de gärna vibrerade ordentligt på låga varv, vissa skallrade hela inredningen på i takt med motorns rotation.
De hade inga problem med att hålla värmen vilket var bra på vintern men mindre önskvärt på sommaren. Volvos bussar från samma tid hade däremot klart svårare att hålla värmen i kupén på vintern men var lika varma som MaxCi på sommaren.

Jag passar på att skicka med en gammal mobilbild av just 6527 som jag och några dåvarande kollegor vid fototillfället använde för linjeutbildning.
Bilden är troligen tagen i Silverdalstrakten någonstans.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Å vad denna bild gör mig glad! Frågan är väl egentligen vad en buss ens gör så djupt in i Silverdalsområdet, om det var vid en eventuell koll ifall man kunde köra busstrafik i området är jag väldigt ledsen att det inte skedde något med det då jag har själv försökt få in busstrafik där för att underlätta för de boende i det ständigt växande Silverdal, Stort tack för bilden!
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

Vibrerar på låga varv och tomgång gör ju Scaniorna än idag, även på årsmodeller från omkring 2010. Äkta Scaniacharm. ;D

Bussfanatikern

#13
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 24 november 2018, 18:39:42 PM


Här kommer en gammal bild på en av Busslink Hornsbergs (Stockholms) f.d. Norrköpingsvagnar, vagn 6527, vid dåvarande linje 62:s ändhållplats vid Fredhäll.

Fritt ur minnet var det väl följande (12-meters) Scania Maxci- och Omnicity-vagnar från Norrköping som flyttades till SL-garage: 6102, 6104-6106, 6110-6115, 6525-6529.

Lägger till 6517-6519 också men dessa hade då fått nya nummer i Jönköpings gamla nummerserie, nämligen 7108-7110. 6520 och 6521 kom också dit.
6525-6529 var etanoldrivna medan 6517-6519 (7108-7110) och 6520 samt 6521 var vanliga dieselbussar och som dessutom hade ACC (klimatanläggning) vilket 6525-6529 saknade.

Mikael T Nilsson

Tack för era intressanta svar!

Jag minns inte var 7108-7110 var stationerade när de gick i SL-trafiken. Kan dessa ha varit i Ösmo?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.