Söker info om skyltskåp, från buss?

Startat av mjtag, 18 november 2018, 18:28:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mjtag

Hejsan!
Jag söker info om mitt skyltskåp nedan. Enda jag är hyfsat säker på är att det kommer från en buss men i övrigt vet jag inget mer om ursprung, hur vanligt det var eller annat? Några av er minns kanske att jag sökte efter en vev till skyltskåpet tidigare för att kunna manövrera det lättare, men vevjakten är nu över så det behöver man inte tänka mer på.  :)

Detta är alltså ett äldre skyltskåp med tre fält för skyltning. Dom två första fälten innehåller siffrorna 0-9 och det tredje mindre fältet innehåller hela alfabetet utom Z. Andra fältet innehåller även bokstäverna t, b, x, r, m & j (endast små bokstäver) och alla tre fälten kan tillsammans på olika sätt bilda "Abonnerad", "Ej i trafik" samt reserv. Skåpet är tillverkat av C Brose & Wuppertal - E. Ni ser tillverkarskylten nedan. Finns det någon info kring ursprung eller annan info om skyltskåpet så är jag tacksam för det. Inte dom bästa bilderna men man ser vad dom föreställer.







Ha det bra.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

virtual1

Kan ge dig lite info iaf, Carl Brose verkar ha tillverkat skyltskåp och skyltar för bussar och spårvagnar i Tyskland sen 1940-tal, 2004 blev man uppköpt av ett bolag som heter Funkwerk som också numera gör digitala stationsskyltar bl.a. - men få exakt info om denna rulle är nog svårt, det har säkert vart ett beställningsjobb till dem nångång 40-60-tal kan man ana.

mjtag

Citat från: virtual1 skrivet 19 november 2018, 11:51:34 AM
Kan ge dig lite info iaf, Carl Brose verkar ha tillverkat skyltskåp och skyltar för bussar och spårvagnar i Tyskland sen 1940-tal, 2004 blev man uppköpt av ett bolag som heter Funkwerk som också numera gör digitala stationsskyltar bl.a. - men få exakt info om denna rulle är nog svårt, det har säkert vart ett beställningsjobb till dem nångång 40-60-tal kan man ana.

Hejsan!
Jag hade inga större förhoppningar kring detta men lite bakgrundsinfo är alltid bra. Jag tackar för infon i alla fall och skulle någon annan veta något mer om skyltskåpet så är jag tacksam för den infon.

Ha det bra.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

Staffan Sävenfjord

De nämnda bokstavskombinationerna tyder på att det kan vara från en SL-buss, som levererades i samband med högertrafiken. Leyland hade sådana, jag är osäker på om även Büssing hade det.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: mjtag skrivet 18 november 2018, 18:28:10 PM
Skåpet är tillverkat av C Brose & Wuppertal - E. Ni ser tillverkarskylten nedan.

Wuppertal är inte en del av firmanamnet, utan staden i Nordrhein-Westfalen, där firman fanns, och i en annan form fortfarande finns. Dock verkar man mest tillverka fönster- och dörrdetaljer till personbilar numera:
https://www.brose.com/de-en/company/locations/wuppertal.html

virtual1

Citat från: Ersa skrivet 19 november 2018, 13:22:11 PM
Wuppertal är inte en del av firmanamnet, utan staden i Nordrhein-Westfalen, där firman fanns, och i en annan form fortfarande finns. Dock verkar man mest tillverka fönster- och dörrdetaljer till personbilar numera:
https://www.brose.com/de-en/company/locations/wuppertal.html

yes, som jag skrev - den gamla formen såldes till Funkwerk =)

mjtag

Citat från: Ersa skrivet 19 november 2018, 13:22:11 PM
Wuppertal är inte en del av firmanamnet, utan staden i Nordrhein-Westfalen, där firman fanns, och i en annan form fortfarande finns. Dock verkar man mest tillverka fönster- och dörrdetaljer till personbilar numera:
https://www.brose.com/de-en/company/locations/wuppertal.html

Det har du rätt i. Jag läste visst lite slarvigt på skylten och missade att det stod C.O. efteråt så det blir alltså Carl Brose & Company. Jag tackar för all övrig info också.

Ha det bra.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

mjtag

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 november 2018, 13:20:21 PM
De nämnda bokstavskombinationerna tyder på att det kan vara från en SL-buss, som levererades i samband med högertrafiken. Leyland hade sådana, jag är osäker på om även Büssing hade det.



Ok, det var intressant om den visar sig vara från en SL-buss . Inte så viktigt i och för sig men kul för mig som boende i Stockholm.

Ha det bra.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

Harald Nordius

Att det skulle komma från en SL-buss verkar väl mindre troligt, då det inte går att visa tresiffriga linjenummer. Malmö hade ju ett tag efter dagen H tvåsiffriga linjenummer och många linjevarianter som skildes åt med en bokstav efter linjenumret. Men det finns nog fler möjliga städer och man kan undra vad de små bokstäverna hade för funktion.

Knut

Citat från: Harald Nordius skrivet 19 november 2018, 20:42:16 PM
Men det finns nog fler möjliga städer och man kan undra vad de små bokstäverna hade för funktion.
kanskje for å kunne skilte "Abonnerad" og slike som han skriver i innlegget sitt
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

mjtag

#10
Hejsan!
Måste komma med en liten rättelse angående bokstäverna i andra fältet. Det var inte bara små bokstäver utan lite blandat av små och stora, av dom bokstäver jag skrev i första inlägget. Vet inte om det säger så mycket men jag bifogar några skyltexempel. Fler exempel på skyltningar finns på Instagram. Se länk nedan.





Ha det bra.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

Björn Forslund

Spontant skulle jag gissa på Uppsala stadstrafik, har sett bilder på nylevererade SKV Citybussar stående på garageplanen skyltade med olika konstiga kombinationer av stora o små bokstäver.

mjtag

Citat från: Knut skrivet 19 november 2018, 21:07:33 PM
kanskje for å kunne skilte "Abonnerad" og slike som han skriver i innlegget sitt

Här pratar ni nog om två olika saker. Bokstäverna ifråga är alltså av större modell som ni ser på bilderna ovan. För att skylta Abonnerad finns separat text.

Ha det bra.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

virtual1

Finns ju faktiskt inget som säger att skyltskåpet suttit i en svensk buss ens då bolaget är tyskt!

Kristian

Citat från: virtual1 skrivet 20 november 2018, 11:14:19 AM
Finns ju faktiskt inget som säger att skyltskåpet suttit i en svensk buss ens då bolaget är tyskt!
Så... vad sägs om den lilla detaljen att skylten kan visa "Ej i trafik" samt "Abonnerad", vilket framgår av det första inlägget i tråden?