Nya breda ledvagnar till SL 1985

Startat av Gunnar Berglund, 16 november 2018, 17:29:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar Berglund

Några nya breda ledvagnar till SL 1985, SL littera H24 väntar på att tas i trafik vid Bollmoradepån i mars 1985:



Provkörning av H24 6112, passerar Bollmora centrum samma dag:

Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Ulf Berlin

Huvva,1985 är 33 år sedan men känns som igår... :o/Ulf

roggek

Vad menas med "bred" ledvagn?
För mig så har alltid alla SLs ledvagnar (från H44 och framåt) enligt mig ansetts "lika breda", eller vad skiljer i vagnsbredden?

Ted Selander

Citat från: roggek skrivet 17 november 2018, 08:55:15 AM
Vad menas med "bred" ledvagn?
För mig så har alltid alla SLs ledvagnar (från H44 och framåt) enligt mig ansetts "lika breda", eller vad skiljer i vagnsbredden?

Det finns en tråd om detta på snacket. https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=56425.0
I korthet var det Sverige och Finland som tillät 2,60 m breda bussar från 1980-talet och framåt. Från 2004 tillåts högst 2,55 m.

Lars-Håkan_E

Vad gäller SL ledvagnar så infördes bredden 2,60 m med H24, Volvo B10M Säffle under 1983, 6244 bör ha varit den första individen med den "nya" bredden och under 1983 och 1984 tillverkades både 2,50 m (H22) och 2,60 m (H24) parallellt

roggek

Tänk att man lär sig något nytt varje dag. Tack för utförliga svar som en "vanlig" resenär inte tänker på... :)

Leyland

Var det inte så att det även prövades 2,60 breda normalvagnar för innerstadstrafiken i Stockholm - vilket gav upphov till framförallt "ordkrig" i media mellan skyddsombud och SLs dåvarande tekniska ledning om huruvida det närmast var omöjligt eller inte att komma fram i Stockholms innerstad med 2,6 m breda bussar.

Lars-Håkan_E

Citat från: Leyland skrivet 18 november 2018, 11:34:41 AM
Var det inte så att det även prövades 2,60 breda normalvagnar för innerstadstrafiken i Stockholm - vilket gav upphov till framförallt "ordkrig" i media mellan skyddsombud och SLs dåvarande tekniska ledning om huruvida det närmast var omöjligt eller inte att komma fram i Stockholms innerstad med 2,6 m breda bussar.

Jo så var det :-)

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.