Nya Nobina 3894 i Handen - 10 november 2018

Startat av Mikael T Nilsson, 10 november 2018, 15:27:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Som tidigare nämnts här på Bussnack har en del av Nobina Södertörns nya Scaniaboggivagnar dykt upp i linjetrafik.



Den 10 november var Nobina 3894 tursatt på linje 829 i Handen. Här en bild akterifrån.



Och från högersidan.

Dessa nya vagnar ska ju ersätta motsvarande antal Volvo B9S (led) i Södertörn. Visst var det endast B9S i 25xx-serien som skulle ersättas? En hel del B9S i 60xx-serien rullade (fortfarande) i Handen denna dag.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bese001

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 10 november 2018, 15:27:38 PM


Som tidigare nämnts här på Bussnack har en del av Nobina Södertörns nya Scaniaboggivagnar dykt upp i linjetrafik.



Den 10 november var Nobina 3894 tursatt på linje 829 i Handen. Här en bild akterifrån.



Och från högersidan.

Dessa nya vagnar ska ju ersätta motsvarande antal Volvo B9S (led) i Södertörn. Visst var det endast B9S i 25xx-serien som skulle ersättas? En hel del B9S i 60xx-serien rullade (fortfarande) i Handen denna dag.

Nej, 6084-6088 överläts på Keolis Sverige, Teknikutveckling 181105. Vet dock inte om även 6089-6094, 6096-6098 följer efter.

2527 och 2528 har förövrigt gått till Dalarna. Borlänge respektive Falun enligt bilregistret.

ks

Citat från: Bese001 skrivet 12 november 2018, 19:56:52 PM
Nej, 6084-6088 överläts på Keolis Sverige, Teknikutveckling 181105. Vet dock inte om även 6089-6094, 6096-6098 följer efter.

2527 och 2528 har förövrigt gått till Dalarna. Borlänge respektive Falun enligt bilregistret.

2515-2517, 2527-2532 ska också till Keolis Nacka Värmdö som 6084-88. Men det är några som är lånade till Keolis Falun/Borlänge till den 7 december.
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

virtual1

Citat från: Bese001 skrivet 12 november 2018, 19:56:52 PM
2527 och 2528 har förövrigt gått till Dalarna. Borlänge respektive Falun enligt bilregistret.

Japp, men det är väl bara temporärt?

Buzzlover

Citat från: virtual1 skrivet 13 november 2018, 08:18:23 AM
Japp, men det är väl bara temporärt?

Ja, dessa går tills tabellskiftet i Dalarna då nedskärningar i trafiken kommer ske för att kunna gå ihop med existerande vagnpark.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Peter Rost

Kommer de B9:or som nu överförs till Keolis att rekonditioneras, ny lack etc?

//Peter

Mikael T Nilsson

Tack för era uppgifter! Även jag undrar om det blir rekond att vänta för de B9S som förts över till Keolis Nacka/Värmdö
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

Citat från: Peter Rost skrivet 13 november 2018, 10:35:35 AM
Kommer de B9:or som nu överförs till Keolis att rekonditioneras, ny lack etc?

//Peter
Nu är jag inte insatt i hur detta hanteras på Keolis, men att rekonditionera bussarna med ny hellack och ny inredning känns inte motiverat då de lär huggas upp eller säljas österut inom tre-fyra år.
Det blir en ganska saftig avskrivning då det lär handla om minst 40-50tkr per buss gissar jag.
Mer troligt är att bussarna vid behov repareras lokalt för att klara den dagliga trafiken.
6621 som jag körde var inte så illa invändigt, så jag tror inte att behovet av ny inredning är så akut.
Det är ju dessutom så att någon eller några av de nyinköpta B9:orna kommer att få agera donator då det är tveksamt om det finns trafikuppdrag till alla trots utökningarna.
Att då lägga ut mer pengar på att renovera känns inte aktuellt i mina ögon, men det är bara vad jag tycker och tror.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 november 2018, 07:57:23 AM
Nu är jag inte insatt i hur detta hanteras på Keolis, men att rekonditionera bussarna med ny hellack och ny inredning känns inte motiverat då de lär huggas upp eller säljas österut inom tre-fyra år.
Det blir en ganska saftig avskrivning då det lär handla om minst 40-50tkr per buss gissar jag.
Mer troligt är att bussarna vid behov repareras lokalt för att klara den dagliga trafiken.
6621 som jag körde var inte så illa invändigt, så jag tror inte att behovet av ny inredning är så akut.
Det är ju dessutom så att någon eller några av de nyinköpta B9:orna kommer att få agera donator då det är tveksamt om det finns trafikuppdrag till alla trots utökningarna.
Att då lägga ut mer pengar på att renovera känns inte aktuellt i mina ögon, men det är bara vad jag tycker och tror.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Lack o ny inredning hamnar snarare runt ett par 100 tusen, i Estland.

Fredde

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 november 2018, 07:57:23 AM
6621 som jag körde var inte så illa invändigt, så jag tror inte att behovet av ny inredning är så akut.

Samma med 6087 som undertecknad körde upp, den hade bl.a. omklädda stolar och inte det gamla Swebus-tyget.

Fredrik Gelin

Jag kom på att det var 6624 jag körde till Charlottendal när jag igår körde 6621 från Charlottendal på vad som förmodligen var en av de sista resorna för den.
Det kändes lite märkligt att läsa att bussen godkänts för trafik av Nobina trots att bussen hade ett ordentligt glapp i styrningen, larmade för bromsar och gick väldigt stötigt.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Peter Rost

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 november 2018, 14:20:44 PM
Lack o ny inredning hamnar snarare runt ett par 100 tusen, i Estland.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 november 2018, 07:57:23 AM
Nu är jag inte insatt i hur detta hanteras på Keolis, men att rekonditionera bussarna med ny hellack och ny inredning känns inte motiverat då de lär huggas upp eller säljas österut inom tre-fyra år.
Det blir en ganska saftig avskrivning då det lär handla om minst 40-50tkr per buss gissar jag.
Mer troligt är att bussarna vid behov repareras lokalt för att klara den dagliga trafiken.
6621 som jag körde var inte så illa invändigt, så jag tror inte att behovet av ny inredning är så akut.
Det är ju dessutom så att någon eller några av de nyinköpta B9:orna kommer att få agera donator då det är tveksamt om det finns trafikuppdrag till alla trots utökningarna.
Att då lägga ut mer pengar på att renovera känns inte aktuellt i mina ögon, men det är bara vad jag tycker och tror.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Tänker att det görs en liknande uppfräshning som Arriva Norrort gör med deras B9:s, dvs enbart ny lack.

Bussmicke

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 20 november 2018, 07:10:37 AM
Jag kom på att det var 6624 jag körde till Charlottendal när jag igår körde 6621 från Charlottendal på vad som förmodligen var en av de sista resorna för den.
Det kändes lite märkligt att läsa att bussen godkänts för trafik av Nobina trots att bussen hade ett ordentligt glapp i styrningen, larmade för bromsar och gick väldigt stötigt.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Så 6621 kommer inte att rulla?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Nej, det är inte troligt.
Sannolikt kommer inte heller 6622 i trafik då även den verkar ha utsetts till donator och står i Huddinge.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.