Flexbuss(ar) hos Nobina Södertörn - 10 november 2018

Startat av Mikael T Nilsson, 10 november 2018, 15:23:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Jag har noterat att Nobina 3087 i Handen blivit märkt "flex".



Lite tydligare märkning än Keolis som endast skyltar "f".

Jag såg även en annan Volvo 8900 boggi i Handen som verkade vara en flexbuss, tror det var 3094, men den hade endast en pappskylt uppsatt i frontrutan med texten "Flexbuss".
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 10 november 2018, 15:23:32 PMLite tydligare märkning än Keolis som endast skyltar "f".

Jag såg även en annan Volvo 8900 boggi i Handen som verkade vara en flexbuss, tror det var 3094, men den hade endast en pappskylt uppsatt i frontrutan med texten "Flexbuss".

Frågan är dock hur tydligt detta med flexar behöver märkas ut? En flexvagn är ju i sak ingenting som angår allmänheten utan riktar sig till trafikpersonalen. Ur det hänseendet så är Keolis diskreta f-märkning nog så bra.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Citat från: Nico skrivet 10 november 2018, 16:05:52 PM
Frågan är dock hur tydligt detta med flexar behöver märkas ut? En flexvagn är ju i sak ingenting som angår allmänheten utan riktar sig till trafikpersonalen. Ur det hänseendet så är Keolis diskreta f-märkning nog så bra.

Det är helt sant. Ett "f" borde egentligen räcka.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niclas Wennerlid

Behövs ens ett "f"?
För gemene man är det ju helt ointressant om det är en flexbuss eller inte.

Skulle bussen stå lite avsides till på en terminal eller liknande där man känner att man behöver meddela sig om att det är en buss som är stand by på uppdrag så skulle en pappskylt räcka.
Men så fort bussen rullar på uppdrag skulle i alla fall jag säga att skylten ska väck, den tillför inget för resenären. Snarare tvärtom..

// Niclas

ks

 3082, 3087, 3088, 3104 blev fasta flexvagnar i Handen förra året i oktober. Samma sak med 3098 & 3099 som
blev det i Tyresögaraget samtidigt.  :)
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

Carl Eric

Citat från: ks skrivet 12 november 2018, 20:24:43 PM
3082, 3087, 3088, 3104 blev fasta flexvagnar i Handen förra året i oktober. Samma sak med 3098 & 3099 som
blev det i Tyresögaraget samtidigt.  :)

Vet du hur upplägget på Nobinas flexbussar är?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

ks

Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

Carl Eric

Citat från: ks skrivet 14 november 2018, 18:57:35 PM
Hur menar du?

Typ hur bemanningen ser ut, alltså vilka tider på dygnet och i veckan som de är "i gång" och var de är positionerade osv. Jag är uppväxt i Gustavsberg så har ungefärlig koll på hur Keolis jobbar med sina flexbussar, och därför blev jag nyfiken på hur Nobina arbetar med sina, som en jämförelse!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mikael T Nilsson

Citat från: ks skrivet 12 november 2018, 20:24:43 PM
3082, 3087, 3088, 3104 blev fasta flexvagnar i Handen förra året i oktober. Samma sak med 3098 & 3099 som
blev det i Tyresögaraget samtidigt.  :)

Tack för dessa uppgifter!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.