Nobina mäthållplatser - Haninge 10 november 2018

Startat av Mikael T Nilsson, 10 november 2018, 15:20:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Jag noterade i dag att Nobina satt upp mäthållplatsskyltar i Haninge (med Nobinafärgsättning och märkning). Det verkar alltså vara nya linjemätningar på gång.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Kristian

De där dök upp förra vintern. Syftet är, enligt äldre inlägg, att markera hållplatser där förarna ska vara uppmärksamma på att inte avgå för tidigt.

Nico

Jo, de har väl suttit uppe något drygt år eller så. Syftet var ju att påminna förarna om att här ska man iaktta tidsreglering. Att detta kallas för "mäthållplats" har mera att göra med att man rent trafikproduktionsmässigt mäter för sena avgångar osv. på dessa platser. Normalt sett brukar detta annars fungera genom att tidsregleringspunkterna är tydligt utmärkta i körspecarna. 

Konceptet har väl sedan både sina för- och nackdelar. Bland nackdelarna så återfinns dels det att i vissa lägen så förvirras ovana resenärer. Detta då det här inte är någon officiell skylt utan något Nobina själva hittat på. Sedan står stolparna även uppställda medelst betongfot i de flesta fall vilket normalt bara ska göras tillfälligt. Detta då stolpar på betongfot både försvårar för bl.a. snöröjning såväl som för folk med synnedsättning. I sällsynta fall utgör de även en risk då de kan välta.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

igel

Citat från: Nico skrivet 10 november 2018, 16:26:20 PM
Jo, de har väl suttit uppe något drygt år eller så. Syftet var ju att påminna förarna om att här ska man iaktta tidsreglering. Att detta kallas för "mäthållplats" har mera att göra med att man rent trafikproduktionsmässigt mäter för sena avgångar osv. på dessa platser. Normalt sett brukar detta annars fungera genom att tidsregleringspunkterna är tydligt utmärkta i körspecarna. 

Konceptet har väl sedan både sina för- och nackdelar. Bland nackdelarna så återfinns dels det att i vissa lägen så förvirras ovana resenärer. Detta då det här inte är någon officiell skylt utan något Nobina själva hittat på. Sedan står stolparna även uppställda medelst betongfot i de flesta fall vilket normalt bara ska göras tillfälligt. Detta då stolpar på betongfot både försvårar för bl.a. snöröjning såväl som för folk med synnedsättning. I sällsynta fall utgör de även en risk då de kan välta.
Det är väl bara för den kommunala väghållaren att städa bort dem, ungefär som man gör med dåligt uppställda skyltar av allehanda slag.

Sedan kan man ju fråga sig varför Nobina har valt att anställa förare som är så inkompetenta att de inte äns kan läsa en körspec.

Ersa

Citat från: igel skrivet 10 november 2018, 19:01:27 PM
Det är väl bara för den kommunala väghållaren att städa bort dem, ungefär som man gör med dåligt uppställda skyltar av allehanda slag.

Sedan kan man ju fråga sig varför Nobina har valt att anställa förare som är så inkompetenta att de inte äns kan läsa en körspec.

Är det ett val, tror du? Har de avsiktligt valt bort bra förare, och istället valt de som inte kan läsa? Eller anställer man helt sonika de förare som man har tur att få tag i? Det är inte att välja och vraka bland en massa kompetens numera, för bussföretagen.

Nico

Citat från: igel skrivet 10 november 2018, 19:01:27 PM
Det är väl bara för den kommunala väghållaren att städa bort dem, ungefär som man gör med dåligt uppställda skyltar av allehanda slag.

Frågan är sannolikt inte högprioriterad samtidigt som Nobina till stor del själva ansvarar för hållplatsskötseln. Detta faller alltså lite mellan stolarna i nuläget.


Citat från: igel skrivet 10 november 2018, 19:01:27 PMSedan kan man ju fråga sig varför Nobina har valt att anställa förare som är så inkompetenta att de inte äns kan läsa en körspec.

Skulle inte vilja att någon säger så för det är inte schysst. De flesta förare jag känner, både på Södertörn och andra håll, är kompetenta yrkesmänniskor. Problemet här är mera att hålltiderna är svåra att se i specen som jag förstått det.

Förr när man körde på pappersspecar så var hålltiderna utmärkta med fetstil så det var enkelt att hålla koll. Detta ska även fungera på liknande vis i BussPC, men kan skilja sig åt beroende på hur informationen är inläst.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

igel

Citat från: Nico skrivet 10 november 2018, 19:22:11 PM
Frågan är sannolikt inte högprioriterad samtidigt som Nobina till stor del själva ansvarar för hållplatsskötseln. Detta faller alltså lite mellan stolarna i nuläget.
Får lite känslan att Nobina i det här fallet agerar lite som man gjorde när man ändrade vilken hållplats man skulle stanna vid i Roslags-Näsby trafikplats. Man tar ett hastigt beslut för att visa handlingskraft utan att samordna sig och ta in alla konsekvenser.
  I det här fallet, man får nöjda resenärer genom att få bussarna att avgå i rätt tid, glömde bort de med funktionshinder och väghållningen.

Citat från: Nico skrivet 10 november 2018, 19:22:11 PM
Skulle inte vilja att någon säger så för det är inte schysst. De flesta förare jag känner, både på Södertörn och andra håll, är kompetenta yrkesmänniskor. Problemet här är mera att hålltiderna är svåra att se i specen som jag förstått det.

Förr när man körde på pappersspecar så var hålltiderna utmärkta med fetstil så det var enkelt att hålla koll. Detta ska även fungera på liknande vis i BussPC, men kan skilja sig åt beroende på hur informationen är inläst.
Jag har ändast sätt Nobina Norrtäljes körspecar, och jämfört med Arriva och Keolis är de oerhört röriga i sin layout. Så där borde det verkligen finnas förbättringspotensial.
Buss-PC går att programera så att alla reglerhållplatser visas på det grå fältet på skärmen, borde åtgärdas omedelbart om det inte redan är gjort.

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: igel skrivet 10 november 2018, 21:49:07 PM
Får lite känslan att Nobina i det här fallet agerar lite som man gjorde när man ändrade vilken hållplats man skulle stanna vid i Roslags-Näsby trafikplats. Man tar ett hastigt beslut för att visa handlingskraft utan att samordna sig och ta in alla konsekvenser.

Men just gällande exemplet med "RNBT" norrgående var hållplatsen Kanalvägen ett väldigt bra alternativ för 639 och 676, tills man senare (pga ombyggnaden av själva viadukten) tvingades över till andra sidan E18 för att trängas med alla Arrivas linjer bakom macken.

Att det blir lite si och så med olika körspecar och hållplatslägen för olika operatörer beror väl mest på att operatörerna numera har rätt mycket att säga till om. Eller snarare att huvudmannen vill ha så lite eget samordningsansvar som möjligt, då det är bekvämt att operatörerna är mer självgående. Har man då fyra stora operatörer med stordrift (Transdev i framtiden inräknat), så får man ju fyra olika arbetssätt i länet.

igel

Att olika operatörer skapar olika lösningar, är väl en del av idén att ha olika operatörer. Om nu två av tre opperatörer har valt en snarlik lösning på körspecar och buss-PC programering, och den tredje har valt en annan. Och om den tredje har problem så beror det antingen på att den har lyckats rekrytera de kassaste förarna ELLER så är deras lösning sämre än de andras.