H22 5932...

Startat av Bussmicke, 09 november 2018, 20:51:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke



H22 5932 Brommaplan (T),Stockholm 1992-06-10
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

christian berg

Tack för intressant bild!

Under 90-talet dök diverse udda volvoledbussar upp på Mälaröarna, som ju annars var dominerat av Scania. Först kom två van Hool under hösten 90 eller 91 (5342 och 5345), sedan denna äldsta H22:an tillsammans med systervagnen 5933. De ersattes av två syskon, 5946 och 5991, i samband med Swebus övertagande då även de modernare 6449 och 6450 tillkom. De försvann några år senare, men ett antal äldre H22 (6074, 6077 och 6261 med Swebusnummer) dök upp kring millenieskiftet och även den som tidigare var H24 6106 gjorde en av sina sista insatser på Mälaröarna. Dessutom fanns det tidvis ett antal vagnar av typ H26 och H27.

Just 5932 hamnade sedan i Ryssland, blev avkortad till normalbuss och fanns fortfarande i trafik för ett par år sedan.

Hälsningar
Christian B

Mikael T Nilsson

Tack för uppgifterna Christian och för den fina bilden Micke!

5932 (och 5933) var ursprungligen Handenvagnar men flyttades senare till Råsta och sedan Mälaröarna. De kom tillbaka till Råsta och gick i trafik där under Linjebusstiden.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Robert Brink

5932 vill jag minnas var riktigt trött under tiden i Råsta, på den tiden kunde verkligen Volvovagnarna variera från buss till buss och 5932 hörde inte till dom piggare...

Trevlig bild för övrigt. :)

//R

Ola Å

Var inte de tidiga H22 lite annorlunda, med växelväljare som spak i stället för tryckknappar?
Har ett minne att jag körde någon riktigt lågnumrerad individ som var sådan och som Robert säger var den riktigt seg. 

Lars-Håkan_E

Citat från: Ola Å skrivet 22 november 2018, 16:25:05 PM
Var inte de tidiga H22 lite annorlunda, med växelväljare som spak i stället för tryckknappar?
Har ett minne att jag körde någon riktigt lågnumrerad individ som var sådan och som Robert säger var den riktigt seg.

Bussarna med Allison låda hade mkt riktigt spak (som H1 och de första serierna med H2/H3)

Dock gav ju Allisonlådan bussarna bättre skjuts jämfört med de extremt Eco inställda ZF som kom efter.

Hasse L

5973 var lägsta nummer med ZF (med tryckknappar).  /H

Mikael T Nilsson

Citat från: Hobgoblin skrivet 22 november 2018, 21:57:46 PM
5973 var lägsta nummer med ZF (med tryckknappar).  /H

Intressant, tack för info. 5973 var dessutom den lägsta i Norrtäljes första serie H22:or (5973-5980).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.