Hornsbergshallen aug -74

Startat av Hasse L, 05 november 2018, 20:48:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Eftermiddagsutryckning.

CHF 577 - Scania-Vabis C75 Capitol 1962 - SL H24 5477.

Ulf Berlin

Intressant bild med både nytt och en äldre :)
(Gick 41E mellan Frihamnen-Värtavägen även på denna tid?
Denna utsatta tur kanske gick turen från Oljeterminalen?)/Ulf

Hasse L

#2
Hej Ulf!
Jag minns inga tursatta 41E på eftermiddagarna då. Ett par förfogandevagnar brukade köra Frihamnen - Gärdet T. Ska försöka kolla hur det var - jag tillhörde ju Enebyberg, så detaljerna i stadsnätet vid den här tiden är en smula höljda i historiens dunkel.

5477 var inte min den här eftermiddagen, jag fick nöja mig med Büssing på 501:an, (men jag hade kört Capitol på förstapasset).
/Hasse

PS
Jag mindes fel. I augusti -74 (ännu sommartidtabell) kördes fyra 41E enligt turlista från Frihamnen; två gick till Arbetargatan där de övergick till att bli förfogandevagnar och två gick till Sankt Görans Sjukhus och därefter in i Hbh. Ser ut att vara tur 54 på bilden, den skulle komma att avgå 15.59 från Frihamnen.

Peter Rost

1981 trafikerades 3 E-turer på 41:an under eftermiddagsrusningen. Dessa utgick från Sandhamnsgatan till Värtavägen (Karlaplan).

//Peter

christian berg

Trevlig bild. 5477 tillhörde väl egentligen Södertälje, men kanske var den på mer eller mindre tillfälligt besök i Hornsberg.

Hälsningar

Christian B

Hasse L

Citat från: christian berg skrivet 10 november 2018, 18:44:32 PM
Trevlig bild. 5477 tillhörde väl egentligen Södertälje, men kanske var den på mer eller mindre tillfälligt besök i Hornsberg.

Hälsningar

Christian B
Större delen av 1974 var den i Hornsberg, men gick sedan åter söderut (26/10?).

/Hasse

Mr H

Citat från: Hobgoblin skrivet 10 november 2018, 20:37:01 PM
Större delen av 1974 var den i Hornsberg, men gick sedan åter söderut (26/10?).

/Hasse

Det förekom att Capitoler togs in i Hornsberg för motorbyten och sedan var kvar i Hornsberg och gick i trafik där en tid förmodligen för att köra in motorerna och vara nära verkstaden för justeringar. Vagnarna 5447 och 5492 var två sådana exempel, 5447 kom väl från Huddinge och gick åter dit efter en tid och 5492 gick åter till Handen.

//Mr H

Ulf Berlin

Lite OT,men någon som vet mellan vilka år som det kördes en 41E från(och till)Louddens oljeterminal?
Har själv sett en 41E kommandes därifrån på Lindarängsvägen(i o f s kan det ju ha varit någon som"var ute och tittade"innan turens början...)/Ulf