Nästommande tidtabellsperiod!

Startat av at1981, 04 november 2018, 17:13:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BSB101

Citat från: Nico skrivet 27 november 2018, 18:52:12 PM
Frågan är hur, var och varför de skulle behöva ansöka om det? Alla tidigare städer utom Sigtuna [av någon orsak] blev kommuner i samband med den kommunreform som genomfördes 1971 och som syftade till att ta bort skillnaderna mellan de olika kommunvarianter som fanns. Ett fåtal kommuner började dock åter kalla sig "Stad" under 1980-talet. Det förefaller inte finnas någon direkt rätt för de aktuella kommunerna att göra detta avsteg.

Å andra sidan finns det heller inget uttryckligt förbud mot att ändra benämningen. Kommunerna bestämmer alltså detta själva utan att ansöka om något alls som jag tolkar det. Det finns alltså ingen formell rätt för kommuner att göra så, men heller inget specifikt förbud mot det. Tittar man i SFS 2007:229 så benämns allt som kommuner. Hos SKL så listas de kommuner som valt att kalla sig "Stad" istället.
Nu måste man skilja på saker och ting här. Enligt Kommunallagen är Sverige indelad i kommuner och landsting. Sedan finns det inget som hindrar en kommun från att kalla sig något annat. På samma sätt finns det inget som hindrar en person från att kalla sig något annat namn (smeknamn) än det som står i folkbokföringen. Med likväl som en person måste använda sig av sitt namn i folkbokföringen när man exempelvis ska skriva under ett avtal så gäller för kommuner att man måste kalla sig kommun när man skriver avtal.

Så tillägget stad istället för kommun kan lite slarvigt jämföras med ett smeknamn. Det finns inget som hindrar det men det ändrar inte det juridiska namnet. Av den anledningen behövs det heller inte ansökas om något.

Nico

Citat från: BSB101 skrivet 29 november 2018, 08:55:34 AM
Nu måste man skilja på saker och ting här. Enligt Kommunallagen är Sverige indelad i kommuner och landsting. Sedan finns det inget som hindrar en kommun från att kalla sig något annat. På samma sätt finns det inget som hindrar en person från att kalla sig något annat namn (smeknamn) än det som står i folkbokföringen. Med likväl som en person måste använda sig av sitt namn i folkbokföringen när man exempelvis ska skriva under ett avtal så gäller för kommuner att man måste kalla sig kommun när man skriver avtal.

Så tillägget stad istället för kommun kan lite slarvigt jämföras med ett smeknamn. Det finns inget som hindrar det men det ändrar inte det juridiska namnet. Av den anledningen behövs det heller inte ansökas om något.

Och har jag sagt/skrivit något annat i inlägget du citerar?! Ditt inlägg är ju bara en variant på mitt om än något annorlunda formulerat.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Citat från: Nico skrivet 28 november 2018, 08:12:04 AM
Vad är då stadsbebyggelse? Dvs. vad ska man i så fall definiera stadsbebyggelse som? Måste det tex finnas en stenstad?
Nej men gärna se ut som en stad och inte villasamhälle..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Citat från: Bussmicke skrivet 05 december 2018, 08:51:29 AM
Nej men gärna se ut som en stad och inte villasamhälle..

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Hmm,då är ju inte ens"din stad"en Stad.../Ulf

Sputnik

Förlåt att jag triggade en offtopic-diskussion om stadsbegreppet i tråden om nästkommande tidtabellsperiod!!!