Nästommande tidtabellsperiod!

Startat av at1981, 04 november 2018, 17:13:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sputnik

Citat från: roggek skrivet 20 november 2018, 00:18:00 AM
Det är felaktig information, då linjenätet skall läggas om sommaren 2019...

Fånigt f ö att kalla det för "Handens stadstrafik", eftersom Haninge inte är en stad...

Det var bara lustigt då det stod uttryckligt att den linjen skulle ändras 9 december. Sedan finns inte begreppet "stad", utan Haninge är en kommun likväl som Stockholm, Lidingö och Solna, d.v.s lika mycket "stad" som det vi i folkmun kallar "Staden". Fast egentligen så är det nog kommunförvaltningen i Stockholms kommun som menas med "Staden"

Handens tätortstrafik skulle det naturligtvis ha stått  :)

mittlinje

Citat från: Sputnik skrivet 20 november 2018, 23:28:43 PM
Det var bara lustigt då det stod uttryckligt att den linjen skulle ändras 9 december. Sedan finns inte begreppet "stad", utan Haninge är en kommun likväl som Stockholm, Lidingö och Solna, d.v.s lika mycket "stad" som det vi i folkmun kallar "Staden". Fast egentligen så är det nog kommunförvaltningen i Stockholms kommun som menas med "Staden"

Handens tätortstrafik skulle det naturligtvis ha stått  :)

Det heter Stockholm stad, inte Stockholms kommun. Begreppet stad finns kvar hos en del tätorter i Sverige även om de rent juridiskt drivs som kommuner.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_kommuner_i_Sverige_som_kallar_sig_stad

Ulf Berlin

Citat från: mittlinje skrivet 21 november 2018, 07:44:22 AM
Det heter Stockholm stad, inte Stockholms kommun. Begreppet stad finns kvar hos en del tätorter i Sverige även om de rent juridiskt drivs som kommuner.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_kommuner_i_Sverige_som_kallar_sig_stad
Även Lidingö"heter"numera Lidingö Stad./Ulf

virtual1

Citat från: Ulf Berlin skrivet 21 november 2018, 19:32:50 PM
Även Lidingö"heter"numera Lidingö Stad./Ulf

Numera? Lidingö villastad hette det från 1900-talets början ungefär, och övergång till "stor"-stadsbebyggelse sen 1950-talet, tror säkerligen namnet funnits sen den tiden IAF.

Bussmicke

Synd att påstå att Lidingö har stadsbebyggelse. Villasamhälle och förort..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Citat från: roggek skrivet 20 november 2018, 00:18:00 AMFånigt f ö att kalla det för "Handens stadstrafik", eftersom Haninge inte är en stad...

Citat från: Bussmicke skrivet 24 november 2018, 12:35:50 PM
Synd att påstå att Lidingö har stadsbebyggelse. Villasamhälle och förort...


Lägg inte för mycket värdering i själva begreppet "Stadstrafik" här. I denna kontext är det mera av ett internt begrepp för att beteckna linjetyp/kategori inom planeringen. Begreppet "Stadstrafik" används här då i huvudsak för att beteckna linjer som enbart går inom en kommuns centrala delar (i synnerhet då om dessa är mera urbaniserade) medan "Förortstrafik" betecknar linjer som binder ihop olika näraliggande punkter utanför kommunkärnan eller i näraliggande kommuner... och "Regionaltrafik" kan nog de flesta räkna ut vilken typ av linjer det begreppet täcker.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 24 november 2018, 12:35:50 PM
Synd att påstå att Lidingö har stadsbebyggelse. Villasamhälle och förort..

Hur många på Lidingö säger att de ska hem till förorten? Samt kallar sin busstrafik för "villasamhälletrafik"? ;)

Ulf Berlin

Citat från: Ersa skrivet 24 november 2018, 15:52:50 PM
Hur många på Lidingö säger att de ska hem till förorten? Samt kallar sin busstrafik för "villasamhälletrafik"? ;)
De flesta säger att man"ska hem till ön" ;)
Lidingö var kommun till för ca 15-20 år sedan,men "fick"sedan efter ansökning åter kalla sig för Stad.../Ulf

Nico

Citat från: Ulf Berlin skrivet 27 november 2018, 17:59:03 PMLidingö var kommun till för ca 15-20 år sedan,men "fick"sedan efter ansökning åter kalla sig för Stad...

Frågan är hur, var och varför de skulle behöva ansöka om det? Alla tidigare städer utom Sigtuna [av någon orsak] blev kommuner i samband med den kommunreform som genomfördes 1971 och som syftade till att ta bort skillnaderna mellan de olika kommunvarianter som fanns. Ett fåtal kommuner började dock åter kalla sig "Stad" under 1980-talet. Det förefaller inte finnas någon direkt rätt för de aktuella kommunerna att göra detta avsteg.

Å andra sidan finns det heller inget uttryckligt förbud mot att ändra benämningen. Kommunerna bestämmer alltså detta själva utan att ansöka om något alls som jag tolkar det. Det finns alltså ingen formell rätt för kommuner att göra så, men heller inget specifikt förbud mot det. Tittar man i SFS 2007:229 så benämns allt som kommuner. Hos SKL så listas de kommuner som valt att kalla sig "Stad" istället.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: mittlinje skrivet 21 november 2018, 07:44:22 AM
Det heter Stockholm stad, inte Stockholms kommun. Begreppet stad finns kvar hos en del tätorter i Sverige även om de rent juridiskt drivs som kommuner.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_kommuner_i_Sverige_som_kallar_sig_stad

Men enligt länken till Wikipedia du själv bifogade, är det ju bara Sigtuna som verkar ha "rätt" till att kalla sig stad. Alla andra kommuner som valt ordet stad verkar ha gjort det lite halvinofficiellt, på eget bevåg.
Något förbud mot detta verkar inte finnas, men inte heller någon rättighet, eller officiell ansökan till någon ansvarig instans.

mittlinje

Citat från: Ersa skrivet 27 november 2018, 19:07:20 PM
Men enligt länken till Wikipedia du själv bifogade, är det ju bara Sigtuna som verkar ha "rätt" till att kalla sig stad. Alla andra kommuner som valt ordet stad verkar ha gjort det lite halvinofficiellt, på eget bevåg.
Något förbud mot detta verkar inte finnas, men inte heller någon rättighet, eller officiell ansökan till någon ansvarig instans.

Var just det jag påpekade, att den juridiska benämningen är kommun eller om man hellre vill kalla det för huvudort. Men i vissa fall är det i dagligt tal lämpligt att nyttja stad i stället för kommun, hade sett konstigt ut ifall vi skulle prata om Stockholm som vår huvudkommun och Göteborg som residenskommun osv.

Man kan grotta ner sig i ämnet väldigt djupt, särskilt historiskt med t ex stadsrättigheter eller speciell uppbyggnad. Ovan i annat svar ges naturliga förklaringar varför man använder ordet stadstrafik. För mig personligen lägger jag inte mycket vikt vilken kommun som kallar sig si eller så men tycker bakgrunden är intressant. Dock kan tilläggas att däremot finns det strikta regler gällande kommuners stavning, den går inte att ändra hur som helst.......

Bussmicke

Citat från: Nico skrivet 24 november 2018, 15:21:54 PM

Lägg inte för mycket värdering i själva begreppet "Stadstrafik" här. I denna kontext är det mera av ett internt begrepp för att beteckna linjetyp/kategori inom planeringen. Begreppet "Stadstrafik" används här då i huvudsak för att beteckna linjer som enbart går inom en kommuns centrala delar (i synnerhet då om dessa är mera urbaniserade) medan "Förortstrafik" betecknar linjer som binder ihop olika näraliggande punkter utanför kommunkärnan eller i näraliggande kommuner... och "Regionaltrafik" kan nog de flesta räkna ut vilken typ av linjer det begreppet täcker.

Jag vände mig mot LIdingö, att kalla Det stad är bara löjligt, Finns ingen riktigt Stadsbebyggelse dör..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Citat från: Bussmicke skrivet 28 november 2018, 00:04:07 AM
Jag vände mig mot LIdingö, att kalla Det stad är bara löjligt, Finns ingen riktigt Stadsbebyggelse dör..

Vad är då stadsbebyggelse? Dvs. vad ska man i så fall definiera stadsbebyggelse som? Måste det tex finnas en stenstad?

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Krävs kanske en ringmur och ett slott?  ;)

Nej, men skämt åsido. Det är ju samma debatt om vad som "egentligen" är en station respektive resecentrum. Det finns ju inget regelverk, utan bara en massa olika personliga åsikter om titlarna. Vissa kommuner vill framstå som lite fina och stora, och  därmed "sätta sig på kartan" (vilket i sig är ett rätt löjligt uttryck), och väljer då orden stad och resecentrum, istället för orden kommun och station.

Ulf Berlin

Citat från: Bussmicke skrivet 28 november 2018, 00:04:07 AM
Jag vände mig mot LIdingö, att kalla Det stad är bara löjligt, Finns ingen riktigt Stadsbebyggelse dör..
Vilken tur att du bor i en"riktig"stad då 8)/Ulf