Bussdepåer i Göteborg

Startat av Martineliasson, 04 november 2018, 12:07:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martineliasson

Är det någon som vet alla depåer i Göteborg? Hade varit interesant och se vilka fler depåer som fins än vad man kan!  :)

Jonas Gustafsson

På rak arm (och jag tar även med de närmsta grannkommunerna Partille, Lerum, Mölndal, Öckerö, Ale och Kungälv) kommer jag på dessa (rena beställningsbussbolag ej medräknade):

KEOLIS:
Grimbo
Angered
Arendal
Partille
Mölndal

TRANSDEV:
Majorna
Kville
Kruthusgatan (Merresors flygbussar)
Grimbo? (Merresors flygbussar)

GÖTEBORGS SPÅRVÄGAR:
Kruthusgatan

NETTBUSS:
Gullbergsvass
Bulycke
Hönö
Stenkullen

NOBINA:
Kungälv
Älvängen
Gullbergsvass

SANDARNA TRANSPORTER:
Marieholm

LEJA-TOURING:
Åbro

LEBU:
Kungälv

JÖRLANDA TAXI:
Kode

//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Erling.L

har inte sett Flygbussar på Grimbo

Transdev har 2 bussar på Arendal de med o det Volvos anläggning
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

pegee

Nobina har även en depå i Björröd, och Gullbergsvass försvinner och flyttas till Kungälv vid tidtabellsskiftet i december.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Ulf Berlin

Tack Jonas för en jättefin sammanställning./Ulf

Martineliasson


joacimw

Vart ska nettbuss bussar ta vägen från gullbergsvass?

S Svensson

Citat från: joacimw skrivet 06 november 2018, 18:13:11 PM
Vart ska nettbuss bussar ta vägen från gullbergsvass?
Om jag är rätt underrättad så om nu Nettbuss fortfarande har kvar bussar i det som kallas Gullbergs Vass så har ju Nettbuss en anläggning i närheten av gamla Linjebuss anläggning i Partille.
Vad jag vet så hade Sandarna och Nettbuss ett antal uppställningsplatser på SJ´s gamla magasinsområde. Jag är inte säker på om frågeställaren menar detta område ?
Emellertid har bussarna som tillhörde 27 Kinna avyttrats och ställs upp på Näsområdet i Kinna. Från början stod det ett antal (trolige 6 st) över natt på Gullbergs Vass. 
När nu det byggs bostäder på gamla järnvägsområdet så bör väl bussuppställningarna flyttas till andra ställen. Vart ?

Jonas Gustafsson

Citat från: pegee skrivet 06 november 2018, 10:39:56 AM
Nobina har även en depå i Björröd, och Gullbergsvass försvinner och flyttas till Kungälv vid tidtabellsskiftet i december.

Om vi tar med även Härryda kommun (Nobina Björröd) får vi även nämna Sandarna Transporter i Rävlanda.
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.