SS linje 65 för 55 år sedan

Startat av Gunnar D, 27 oktober 2018, 11:35:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Vid ändstn Fru Marias Väg i Långbro inväntar H21 5266 avgångstid mot Brunkebergstorg 27 okt 1963.

En nyinskannad reprisbild.

Mvh Gunnar

Ulf Berlin

Tack för ytterligare en härlig miljöbild :)/Ulf

Mr G

Den 27 oktober 1963 var en söndag så bilden kan vara tagen när som helst under dygnets ljusa timmar. Hade det varit vardag däremot hade inte tur 3 så särskilt många avgångar från Fru Maria väg. 1961 var det endast tre stycken; 10.30, 12.00, 13.30. Gissar på att det var likadant 1963.

Bakom bussen skymtar Ernstells Livs, där man kunde köpa ett delikat godis som hette "Hawaiipärlor". Småseg sak med lakritssmak.
吉先生

Gunnar D




Citat från: Mr G skrivet 27 oktober 2018, 12:11:28 PM
Den 27 oktober 1963 var en söndag så bilden kan vara tagen när som helst under dygnets ljusa timmar. Hade det varit vardag däremot hade inte tur 3 så särskilt många avgångar från Fru Maria väg. 1961 var det endast tre stycken; 10.30, 12.00, 13.30. Gissar på att det var likadant 1963.

Bakom bussen skymtar Ernstells Livs, där man kunde köpa ett delikat godis som hette "Hawaiipärlor". Småseg sak med lakritssmak.

Turlistan ovan torde varit aktuell vid fototillfället.

Ett avsnitt om Ernstells Livs finns i Brännkyrkas hembygdsförenings årsskrift 2014.

/Gunnar


Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 27 oktober 2018, 12:11:28 PM
Den 27 oktober 1963 var en söndag så bilden kan vara tagen när som helst under dygnets ljusa timmar.

Försökte med hjälp av tagna bilder kartlägga mitt rörelsemönster denna söndag. Var först i Långbro därefter Aspudden och sedan Jakobsdal. Därefter besökte jag tydligen en kompis några timmar för sedan var jag vid Kilaberg när det började skymma. Jag bör ha cyklat och bilden ovan  bör då visa 11.10 turen från Låb.

/Gunnar

Mr G

Funderar lite på hur det funkade med anmärkningarna nummer 1 resp 2 i hållplatsförteckningen.

Anm 2, hållplatsen Svandammsvägen mot Hot indragen vardagar före kl 09.00. Den kan förefalla logisk eftersom 65:an kommer in på Södertäljevägen i högerfil från Västberga Allé och ska efter korsningen med Sockenvägen hålla sig i högerfil där kollektivkörfältet börjar. Tät trafik på E4:an vid den tiden på dagen så detta kan säkert undvika en del krångliga situationer vid de filbyten som det annars skulle ha blivit. Och trafikanter från Svandammsvägen mot Slussen - Brunkebergstorg hänvisas till linje 66. Ett nerköp förstås eftersom de inte får åka H15, men de kommer ju fram i alla fall. Gissar att det också gäller för avstigande, men det känns inte lika säkert. Stannar bussen utifall att någon vill gå av, eller blir det att fortsätta till Nybodahemmet för den som är på väg till Midsommarkransen och kanske vill inta sin frukost på Clathejs kafé (hur det nu stavades).

Anm 1 om indragning av hållplatsen Skeppsbron vissa tider är lite svårare att förstå logiken bakom. Och funderingen gäller om det var samma begränsningar för linje 66, borde väl ha varit kan man tycka. Och för övriga linjer som gick där, kanske var det en allmän indragning under högtrafiktid?
吉先生

Harald Nordius

#6
Citat från: Mr G skrivet 28 oktober 2018, 10:56:12 AM
Funderar lite på hur det funkade med anmärkningarna nummer 1 resp 2 i hållplatsförteckningen.

...

Anm 1 om indragning av hållplatsen Skeppsbron vissa tider är lite svårare att förstå logiken bakom. Och funderingen gäller om det var samma begränsningar för linje 66, borde väl ha varit kan man tycka. Och för övriga linjer som gick där, kanske var det en allmän indragning under högtrafiktid?
Ja, hållplatsen Skeppsbron var indragen för alla busslinjer under högstrafiktid. Skyltarna som informerade om detta hade text på svenska och finska. Så lärde man sig att "Obs" heter "Huom" på finska.

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 28 oktober 2018, 10:56:12 AM
Funderar lite på hur det funkade med anmärkningarna nummer 1 resp 2 i hållplatsförteckningen.

Anm 2, hållplatsen Svandammsvägen mot Hot indragen vardagar före kl 09.00. Den kan förefalla logisk eftersom 65:an kommer in på Södertäljevägen i högerfil från Västberga Allé och ska efter korsningen med Sockenvägen hålla sig i högerfil där kollektivkörfältet börjar. Tät trafik på E4:an vid den tiden på dagen så detta kan säkert undvika en del krångliga situationer vid de filbyten som det annars skulle ha blivit. Och trafikanter från Svandammsvägen mot Slussen - Brunkebergstorg hänvisas till linje 66. Ett nerköp förstås eftersom de inte får åka H15, men de kommer ju fram i alla fall. Gissar att det också gäller för avstigande, men det känns inte lika säkert. Stannar bussen utifall att någon vill gå av, eller blir det att fortsätta till Nybodahemmet för den som är på väg till Midsommarkransen och kanske vill inta sin frukost på Clathejs kafé (hur det nu stavades).

Hpl Svandammsv mot Hot indragen för alla SS-linjer (64,65,66,68) vardagar före kl 9.00. Frukost får ätas hemma.
H15 på linje 65 gick väl på extraturerna som vände vid Kuggvägen och Sjättenovembervägen men inte väl på ordinarieturerna hösten 1963?

/Gunnar

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 28 oktober 2018, 18:05:53 PM
H15 på linje 65 gick väl på extraturerna som vände vid Kuggvägen och Sjättenovembervägen men inte väl på ordinarieturerna hösten 1963?

/Gunnar

Jaså, det vet du bäst så klart. Jag åkte förstås sällan så tidigt, men på eftermiddagen efter skolan åkte jag ofta in till stan, och då var det nog alltid H15 vad jag minns. Kan det ha varit H15 hela vägen i eftermiddagsrusningen, men ej på morgonen?
吉先生

Hasse L

Citat från: Gunnar D skrivet 28 oktober 2018, 18:05:53 PM
..
H15 på linje 65 gick väl på extraturerna som vände vid Kuggvägen och Sjättenovembervägen men inte väl på ordinarieturerna hösten 1963?

/Gunnar
I turlistan från 2.9.63 finns inga turnummer i 21-serien (= inga H15), men väl i turlista daterad 9.12.63. Dock körs då även mellantrafikens enmansturer 1-3 (4) också under högtrafikperioderna.
/Hasse

Mr H

Citat från: Hobgoblin skrivet 31 oktober 2018, 16:54:29 PM
I turlistan från 2.9.63 finns inga turnummer i 21-serien (= inga H15), men väl i turlista daterad 9.12.63. Dock körs då även mellantrafikens enmansturer 1-3 (4) också under högtrafikperioderna.
/Hasse

Är det olika körtider också i blandtrafiken H15/H21/H22? Lattjo att man kan ta en tur som är snabbare än en annan, H15 alltså!

//Mr H

Hasse L

Citat från: Mr H skrivet 31 oktober 2018, 17:16:50 PM
Är det olika körtider också i blandtrafiken H15/H21/H22? Lattjo att man kan ta en tur som är snabbare än en annan, H15 alltså!

//Mr H
Nej, det var det inte.
/H

Mr G

Det skilde väl ca 4 min i körtid på 65:an beroende på om det var enmans eller tvåmans, så det blev väl längre rast vid ändhållplatserna för H15-besättningen kan man gissa.
吉先生

Ingwar Åfeldt

Hösten 1961 började jag jobba vid SS som konduktör. Första månaderna hade jag dagkommendering och då jobbade jag vid ett flertal tillfällen på linje 65. Då var det H15 som gällde. Det var roligt eftersom jag ofta åkte med 65:an i min grönaste ungdom. Jag bodde i Älvsjö, några kvarter från Fru Marias Väg, fram till sommaren 1960.

M v h
Ingwar

roggek

Citat från: Mr G skrivet 27 oktober 2018, 12:11:28 PM


Bakom bussen skymtar Ernstells Livs, där man kunde köpa ett delikat godis som hette "Hawaiipärlor". Småseg sak med lakritssmak.

Lite OT:
Ernstells livs på Facebook:
https://www.facebook.com/Brannkyrkahembygdsforening/photos/a.295428470558997/295429527225558/?type=3&size=915%2C607&fbid=295429527225558