SL 6900

Startat av Hasse L, 24 oktober 2018, 20:09:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: Daniel Lindblom skrivet 27 oktober 2018, 14:33:40 PMDet jag retar mig på är det upplevs av mig som att det gamla ska framhållas som mer rätt, värdigt och att man är lite en finsmakare om man gillar det gamla. Det gäller även Postvagnen o andra forum. Sen undrar många varför unga sviker hobbyn. Konstigt när så många hävdar att det var bättre förr hela tiden.

Detta kan jag delvis hålla med om, men så har det sannolikt varit i alla tider, dvs. man håller gärna fast vid det som är vant och känt. Det är även alltid lite bökigt för nya att komma in i etablerade strukturer. Jämför bara med hur det är att komma till en ny arbetsplats. Att som ny ta egen plats i en befintlig grupp tar alltid lite tid och är tyvärr inte alltid det lättaste. 

Sedan är det ju så att mycket av det som avhandlas på forum som detta (och även t.ex. PV) har en inriktning på det historiska även om man samtidigt håller en kontakt med nutiden. Det tar dock ett tag att få det att smälta samman. Om 40 år så lär man sannolikt se på dagens bussar med samma nostalgi. Frågan är ju även vad vi kan tänkas ha i trafik omkring 2060? Inget är sedan egentligen mer rätt än något annat, men vad som avhandlas beror ju till stor del även på deltagarna... och här finns det sannolikt en slagsida åt det äldre.

Sedan går det inte heller att sticka under stol med att variationen var större förr. Det var inte bara busstillverkarna som var fler och annorlunda utan även behoven och därmed lösningarna. Du jämför själv med järnvägen och nog var det mer variation med 1960-talets lok- och vagnpark i jämförelse med bl.a. dagens heltåg?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Rolle

Jag vet att jag var på ett forum för bussar äldre ån 30 år. Då får man tycka om äldre bussar,  jag har kört  H80 GANSKA MYCKET TROTS ATT JAG SATT FAST PÅ 515 med H44 och Van Hool Det var bra bussar alla , med den tidens mått.

pegee

Citat från: Nico skrivet 27 oktober 2018, 14:50:14 PM
I dagens läge så måste man ofta komma ganska nära ett fordon för att kunna avgöra vad som är vad, dvs. designen är mycket mera enhetlig med t.ex. ofta väldigt små strålkastare, stora glasytor längs med sidorna osv. Det innebär att en M.A.N utseendemässigt inte särskiljer sig lika mycket från andra moderna bussar. I flertalet fall ägs ju märkena även av samma koncern och monteras i samma fabriker så egentligen är det inte så konstigt att mycket är likartat. Det blir ju helt enkelt billigare att producera om inte variationen är så stor.

Är det inte så att dagens design styrs mycket av mjukvara i datorer som är ungefär densamma överallt. Samma krav ställs över allt. Billigast tänkbara produktionskostnad per tillverkad enhet, krav på aerodynamik, krav på passagerarutrymmen etc. Sammantaget gör det att utfallet blir ganska likartat. 
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.