SL 6900

Startat av Hasse L, 24 oktober 2018, 20:09:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


ALB 305 - Volvo B58/Hägglunds 1967 - SL H80 6900.

Samma vagns- och linjenummerkombination kan ses även i dessa yttersta av tider:

YKF 479 - Arriva 6900.

Tommy E

Kul och skarpsinnigt att notera detta! En ännu svårare utmaning är två bussar med samma registreringsnummer och samma linjenummer...  ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

yngrot

Snyggt  Hasse   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Peter Rost

#3
Instämmer!

Några dagar senare, den 31/8-1975 invigs tunnelbanans blå linje. - I samband med den då nya tunnelbaneförbindelsen ändras busstrafiken i Solna, och Sundbyberg. En del linjer försvann andra tillkom.

//Peter

Bussmicke

Ja vagnarna på den äldre bilden är klart Mycket mer intressanta än den undre..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Rolle

H 80  Alltid intressanta. Gick inte 6900 som nattvagn +PV-turer.

Frippe

... och H32:an längst bak borde välrimligen trafikera linje 511? Som strax skulle försvinna?

Hasse L

Citat från: Frippe skrivet 26 oktober 2018, 09:09:42 AM
... och H32:an längst bak borde välrimligen trafikera linje 511? Som strax skulle försvinna?
Javisst, efter Järvabanans tillkomst (31/8 var det väl?) blev bara 507 till N Bantorget och 513 till Karolinska kvar längs Solnavägen. 513 kom så småningom att ersättas av 506 på denna sträcka.
/H

Daniel Lindblom

Smaken är som baken men MAN-bussen är ju en miljon gånger snyggare än H80-bussen.  ;D

Det verkar vara norm på alla kollektivtrafikforum att man ska gilla allt som är gammalt.

Båda bilderna var dock toppen!

Ulf Berlin

Citat från: Daniel Lindblom skrivet 26 oktober 2018, 13:57:24 PM
Smaken är som baken men MAN-bussen är ju en miljon gånger snyggare än H80-bussen.  ;D

Det verkar vara norm på alla kollektivtrafikforum att man ska gilla allt som är gammalt.

Båda bilderna var dock toppen!

BM/MN har ju en särskild avoghet mot MAN,men här skriver han lite snyggt"intressant"i a f ;)

Stefan P

Hej

Visst var bussarna snyggare förut. De fungerade bättre utan all elektronik, det fanns en spak för värme och det fungerade bättre.

Med vänlig hälsning Stefan P

Daniel Lindblom

Citat från: Stefan P skrivet 27 oktober 2018, 11:03:14 AM
Hej

Visst var bussarna snyggare förut. De fungerade bättre utan all elektronik, det fanns en spak för värme och det fungerade bättre.

Med vänlig hälsning Stefan P

Tja det är ju som sagt en smak- och vanesak. Gå ut o fråga ungdomar eller vuxna under 40 år så är jag rätt säker på att den stora majoriteten skulle säga att MAN-bussen både är snyggare och bättre att åka med.


Nico

Allt är relativt. Vad som är snyggare är ju subjektivt och för många som inte minns hur det var för 40 år sedan så blir det ju svårt att jämföra. Dagens "lådor" sedan är dock enligt mig ganska likriktade i sin utformning. Var lite mera frihet i lösningarna och utseendet förr. Ibland försöker man dock, som t.ex. lösningen med mycket låga sidorutor på förarsidan på den faceliftade MB Citaro. En kul gimmick som blir lite annorlunda.

Vad som är bättre att åka med är en annan femma. Nu fokuserar jag här på bussar för kollektivtrafik i tätort och nog var det i många fall bättre förr. Inte så mycket komplicerad elektronik och andra handhavanden, öppningsbara fönster och värmekran osv. istället för krånglande klimatanläggningar. Det var även en mjukare gång/bättre fjädringsväg med normalgolv istället för låggolv samt att det första även innebar plana golv inne i bussen och man slapp podestrarna. Även benutrymmet var ofta bättre. Vill även ha det till att t.ex. säten (med galon istället för dagens smutssamlande tyger) ofta var bättre stoppade och hade tjockare dynor även i tätortstrafiken.

Summa summarum så var bussarna förr mera oömma och det var även mycket enklare för förarna att själva pyssla och fixa med sånt som trilskades. I dagens läge är det inte ovanligt att man måste ställa turer för att förarna inte vet hur de ska handskas med alla udda och konstiga småfel som kan uppstå. I slutänden måste dock var och en bedöma vad man tycker var och är bäst.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Daniel Lindblom

#13
Att dagens bussar skulle vara lådor håller jag verkligen inte med om. Var det något som var lådor så var det ex  Scania CR 112/113  (ex SL H10-H16, H30-H33) och Volvo B10M (ex SL H1-9 och H24-H27).

Att gamla bussar var mer oömma och innehöll mindre elektronik skriver jag på utan problem.

Sen är det absolut så att skönheten ligger i betraktarens ögon. Det jag retar mig på är det upplevs av mig som att det gamla ska framhållas som mer rätt, värdigt och att man är lite en finsmakare om man gillar det gamla. Det gäller även Postvagnen o andra forum. Sen undrar många varför unga sviker hobbyn. Konstigt när så många hävdar att det var bättre förr hela tiden.

Nico

Citat från: Daniel Lindblom skrivet 27 oktober 2018, 14:33:40 PM
Att dagens bussar skulle vara lådor håller jag verkligen inte med om. Var det något som var lådor så var det ex  Scania CR 112/113  (ex SL H10-H16, H30-H33) och Volvo B10M (ex SL H1-9 och H24-H27).

En buss är ju egentligen en "låda" per definition så på så vis har ju inte så mycket förändrats under åren. Vill dock ha det till att förr var det mera olikartade lösningar. Mycket beroende på att det fanns fler tillverkare, men även fler fristående karossörer etc. Det innebar skillnader i utseende genom t.ex. olika strålkastarrangemang, rundningar på fönsterramar, ibland ganska egen utformning av olika karossdetaljer, krom mm. som gjorde att bussar såg ganska olika ut och det även på avstånd. Att skilja en H3 från en H10 från en H32 under 1980-talet var inte speciellt svårt.

I dagens läge så måste man ofta komma ganska nära ett fordon för att kunna avgöra vad som är vad, dvs. designen är mycket mera enhetlig med t.ex. ofta väldigt små strålkastare, stora glasytor längs med sidorna osv. Det innebär att en M.A.N utseendemässigt inte särskiljer sig lika mycket från andra moderna bussar. I flertalet fall ägs ju märkena även av samma koncern och monteras i samma fabriker så egentligen är det inte så konstigt att mycket är likartat. Det blir ju helt enkelt billigare att producera om inte variationen är så stor.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman