Capitol med frimärke

Startat av Gunnar D, 23 oktober 2018, 16:56:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H24 5480 på Norra Bantorget i okt 1974. Solna hade ju en tradition av frimärken på Capitoler till skillnad från t.ex. Huddinge där man väl aldrig såg detta.

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Ser tomt ut i skyltskåpet baktill, plundrade man detta när rullbanden började gå sönder? Då blev ju frimärket ett substitut.

Mr H

Hm jag undrar om inte det här var den period när Hornsberg körde 511:an och 5480 var alltså placerad där.
Vill även minnas att före Hornsberg var 5480 placerad i Södertälje vilket även siffertypen på vagnsnumren tyder på.

//Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 23 oktober 2018, 21:23:03 PM
Hm jag undrar om inte det här var den period när Hornsberg körde 511:an och 5480 var alltså placerad där.
Vill även minnas att före Hornsberg var 5480 placerad i Södertälje vilket även siffertypen på vagnsnumren tyder på.

//Mr H

Ja, fann notering från 23/8-74 att 5480 var i Hbh då. Men även där fanns ju en tradition med frimärken, dock på Metropol.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 24 oktober 2018, 09:14:14 AM
Ja, fann notering från 23/8-74 att 5480 var i Hbh då. Men även där fanns ju en tradition med frimärken, dock på Metropol.

/Gunnar

Ja även Södertälje körde ju med frimärken. Kanske den fick skyltskåpet urmonterat redan där? (När jag återfann 5453 i Örebro var den så komplett så minsann satt det
ett frimärke i bakfönstret på den "759")

//Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 24 oktober 2018, 09:34:54 AM
Ja även Södertälje körde ju med frimärken. Kanske den fick skyltskåpet urmonterat redan där? (När jag återfann 5453 i Örebro var den så komplett så minsann satt det
ett frimärke i bakfönstret på den "759")

//Mr H

Ja just det och även CF i Danderyd kunde ha det ser jag. Det är inte mycket man vet eller har lagt märke till!

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 24 oktober 2018, 14:31:16 PM
Ja just det och även CF i Danderyd kunde ha det ser jag. Det är inte mycket man vet eller har lagt märke till!

/Gunnar

Kallades de gamla insticksskyltarna på äldre bussar och spårvagnar också för frimärken?

/Mr H

Hasse L

480 fanns i Södertälje en tid i början av 70-talet innan den kom till Hbh.

Bussmicke

Är det den lösa linjenumerskylten som kallas frimärke? Varför i så fall.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 24 oktober 2018, 18:28:04 PM
Kallades de gamla insticksskyltarna på äldre bussar och spårvagnar också för frimärken?

/Mr H

Jag vet inte men jag tror att de gjorde det åtminstone i vissa kretsar. Lite bakgrund:

En dag under sportlovet 1963 satt jag hos "min personlige vän" ingenjör Folke Karlsson på SS Hammarbyverkstad och med hans tillåtelse plockade ut vagnförteckningsdubbletter ur pärmar. Hans telefon ringde och efter ett kort samtal lade han på luren och sade: "Då var det klart!" "Vadå?" undrade jag. Jo, försäljningen av A24 369 och 386 till Lidingö. Jag förklarade sedan att jag ville bygga en lampa av en skylthållare för insticksskyltar varpå han sände mig till centralförrådet. Väl där fick jag köpa en blå sådan plus några linjenummerskyltar för en krona. Inget tal om "frimärken" då.

Sommaren 1963 travade jag in på utryckningen i Hornsberg och frågade om jag kunde få några skyltar. "Du kan få frimärken" blev svaret. "Frimärken?" Då pekade han på sådana som fanns i mängder:



Invändiga linjenummerskyltar för bussar alltså. Sedan dess är det faktiskt på detta Forum jag i huvudsak har hört begreppet "frimärke" och tagit det till mig som ett ord för (in/utvändig) linjenummerskylt företrädesvis i papp men även i plåt och kanske plast. De äldre påhängsskyltarna tror jag dock inte kallades för "frimärken". Med denna definition tror jag att man nog kan säga att de kom i samband med att "Två rum och kök"-släpvagn B22/B11 började levereras 1936. Men rätta mig gärna om jag har fel.

/Gunnar

Ulf Berlin

Citat från: Bussmicke skrivet 25 oktober 2018, 08:20:31 AM
Är det den lösa linjenumerskylten som kallas frimärke? Varför i så fall.
Är det inte Capitolmärket som avses?/Ulf

Bussmicke

Tack Gunnar för intressant svar.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.