Linjeförteckning för SJ-buss!

Startat av at1981, 22 oktober 2018, 14:51:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!

Hjälp till allesammans! :)
Skapa en komplett linjeförteckning över samtliga busslinjer som ingått i regi av SJ-buss genom åren i vårt avlånga land! :)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Jonas Gustafsson

Det lär ju vara ganska svårt att fullfölja då varje busslinjegrupp hade sin egen linjenummerserie och linjenummer samt linjesträckningar skiftade en del inom busslinjegruppen under årens lopp!

Men jag kan väl börja med Göteborgs busslinjegrupp av två olika årgångar:

1971

6: Göteborg-Kornhall-Kärna-Tjuvkilshuvud
7: Göteborg-Olofstorp-Gråbo-Sjövik(-Sollebrunn-Nossebro-Vara)
8: Göteborg-Partille-Kåhög-Jonsered-Lerum-Ryggebol-Floda-Tollered
9: Lerum-Stenkullen-Floda
11: Göteborg-Landvetter-Härryda-Hindås(-Ödenäs-Alingsås)
12: Göteborg-Landvetter-Eskilsby
13: Göteborg-Öjersjö-Brasebacken-Tahult
14: Göteborg-Kungsbacka(-Onsala-Gottskär-Mariedal)
15: Kungsbacka-Vallda-Lerkil-Västra Hagen-Mariedal
16: Kungsbacka-Fjärås station-Frillesås-Varberg
17: Kungsbacka-Fjärås kyrka-Sätila
18: Lerum-Stenkullen-Gråbo

1981 (sista halvåret med egna nummerserier - gemensam nummerserie för GLAB infördes hösten 1981)

2: Göteborg-Stenungsund-Uddevalla (Uddevalla busslinjegrupp)
7: Göteborg-Olofstorp-Gråbo-Sjövik(-Sollebrunn)
8: Göteborg-Partille-Kåhög-Jonsered-Lerum-Ryggebol/Stenkullen-Floda-Tollered
10: Göteborg-Mölnlycke(-Benareby)
11: Göteborg-Landvetter-Härryda-Hindås-Rävlanda
11a: Hindås-Ödenäs-Alingsås
12: Göteborg-Mölndal-Pixbo-Mölnlycke(-Djupedalsäng)
13: Mölnlycke-Landvetter-Tahult
14: Göteborg-Kungsbacka(-Onsala-Gottskär-Mariedal)
15: Kungsbacka-Vallda-Lerkil-Västra Hagen-Mariedal
16: Göteborg-Kungsbacka-Fjärås station-Frillesås-Varberg
17: Lerum-Stenkullen-Gråbo
19: Lerum-Stenared

//Jonas G


Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

S Svensson

#2
För kännedom så vet jag att SJ en gång gav ut en linjeförteckning över sina busslinjer. Jag har inte själv någon sådan förteckning. Om det är någon som har en sådan kan hen skriva några rader här och eventuellt även till mig.

Sedan omorganisationen 1964 så fanns det en karta med i Sveriges Kommunikationer. Tidiagare fanns här linjeförteckning.

Mr G

I kommunickan fanns det alltid gedigna linjefötreckningar över SJ:s busslinjetrafik. Jag gissar att de var kompletta, men säker är jag inte. Kan väl vara en bra början att titta där. 
吉先生

Jonas Gustafsson

Citat från: Mr G skrivet 28 oktober 2018, 11:12:07 AM
I kommunickan fanns det alltid gedigna linjefötreckningar över SJ:s busslinjetrafik. Jag gissar att de var kompletta, men säker är jag inte. Kan väl vara en bra början att titta där.

Jajamen, det är just från de två utgåvor av Sveriges Kommunikationer som är i min ägo jag fått informationen (jag är född 1971 så denna info har jag ingen möjlighet att komma ihåg själv, men redan som tioåring 1981 hade jag ett visst hum om SJ-linjerna i trakten - även om mitt minne inte hade räckt för att komma ihåg alla linjerna i huvudet såhär 37 år senare, så det var tur att jag hade sparat Kommunickan...)
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

at1981

Hejsan!

Inspirationen till min fråga om SJ-buss linjenät kommer från denna Youtube-filmen
och vid 2:17 i filmen presenteras en linjenätskarta av så pass dålig kvalité att den tyvärr inte går att tyda! :(

Länk:
https://youtu.be/Fiv3R8L7I8Q?t=137


Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

S Svensson

För astt söka på bibliotek (Trafikverk,Järnvägsmuseum ,UB?) så kom det en förteckning över bil-linjer 1945 och kallad str 41a. Fullständigt namn: Förteckning över statens järnvägars billinjer och på dem befintliga platser med godsombud eller särskilda paketexpeditioner (Blft).
Denna uppdaterades och bytte även nummer. Mig veterligt fanns denna kvar ända  in på 1960 talet.

Sveriges Kommunikationer (och några nummer av Tidtabellen ) hade från 1964 med en karta och en någorlunda komplett förteckning över billinjer som cirka 1968 ändrades till busslinjer (automobilomnibus  ursprungligt namn i Sverige, kom cirka 1916)
Tidigare med den gamla distriktsorganisationen fanns det säkert förteckningar också på distriktsnivå. SJ måste ju veta vilka linjer som man hade trafiktillstånd till.
I tidig tid,ca 1925 till ca 1938) gavs det ut särskilda tidtabeller Dessa är dock inte så utförliga. Enbart ett linjenummer (från statlig myndighet) och platserna det fanns tillstånd för och sedan ett telefonnummer.