SVT: "Trots lagen – många struntar i bältet på bussen"

Startat av Ersa, 22 oktober 2018, 08:59:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

En annan faktor är inkonsekvensen i de signaler som ges kring vikten av bältet.
– På samma sträcka kan du ena dagen sitta och ha bälte på, och andra dagen får du stå upp och åka. Det gör att man blir mindre benägen att använda bälte, säger Anna Anund, forskningschef på VTI.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/trots-lag-manga-struntar-i-baltet-pa-bussen

roggek

Vi har en konsekvent förare där jag bor som använder högtalaren: "...och så sätter ni på Er bältet, tack...", efter varje hållplats.
Det ger mestadels önskad effekt.

Om förarna anammade denna procedur som papegojor, så behövs kanske inga tekniska förbättringar...

buskörare

Jag tänker inte leka papegoja, folk får faktiskt ta ansvar för sig själva.

Ulf Berlin

Citat från: buskörare skrivet 22 oktober 2018, 09:51:03 AM
Jag tänker inte leka papegoja, folk får faktiskt ta ansvar för sig själva.
Tack för det :)
För oss lite storvuxna är det problem och trångt med dessa och jag åker alltid utan./Ulf

mittlinje

Citat från: buskörare skrivet 22 oktober 2018, 09:51:03 AM
Jag tänker inte leka papegoja, folk får faktiskt ta ansvar för sig själva.

Dummaste kommentaren jag sett idag. Givetvis skall man upplysa om vad som gäller och det ingår i arbetet. Kan göras på många sätt.

Sedan Ulf, man brukar säga att den som sitter utan bälte är en elefant och det kan säkert stämma med tanke på storleken du nämner. Men är ditt beteende en ursäkt ifall du vid olycka skadar en annan resenär? På något sätt tror jag att du kan lösa problemet med bältet bara det finns lite vilja  ::)

Jona

HEJ

Numera på alla bussar använder jag alltid bälte konstant och har gjort i många år.

Tyvärr var bältena dåliga första året Skelleftebuss införde dessa och dom räckte inte till och få runt mig som då var trådsmal och såg ut som Kronblom i kroppsform.
Och dom gick aldrig och dra efter i rullfästet utan dom hade sin längd.

Detta har man numera åtgärdat och bältet fungerar bra för mig, trotts jag gått upp i vikt.
Ett och annat bälte kan vara trasig men i det stora hela går det numera bra och använde bältet för mig.

Men jag minns första åren med hemska bälten som alltid var för korta och bälteshållare som vare sig drog tillbaka bälte eller släppte ut mer osv...

/J
MVH Filosofen Jona

Ersa

Citat från: mittlinje skrivet 22 oktober 2018, 11:44:23 AM
Dummaste kommentaren jag sett idag. Givetvis skall man upplysa om vad som gäller och det ingår i arbetet. Kan göras på många sätt.

Frågan är hur länge man ska anse att det är förarnas och bussföretagens uppgift att berätta för vuxna människor om en lag, som börjar närma sig 20 års ålder inom kort.

Nico

I många fall kommer utropen vara automatiska. På linjer med frekventa stopp kommer utropen heller inte att vara så många. I övrigt finns även andra audiovisuella påminnelser.

Ulf Berlin har sedan en poäng. Att vara "storvuxen" innebär ju inte heller alltid att vara bred utan även att vara lång. Själv försöker jag bälta mig när det går, men det är dock inte alltid så enkelt. Är 191 cm lång och det är inte farligt långt, men ändå ofta tillräckligt för att jag inte ska få plats med benen.

Antingen får jag då sitta med benen brett isär eller snett ut mot gången. Ingen variant brukar vara uppskattad av medresenärerna samtidigt som det är svårt att få bältet att sitta bra. I synnerhet är så fallet när man sitter på snedden.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: mittlinje skrivet 22 oktober 2018, 11:44:23 AM
Dummaste kommentaren jag sett idag. Givetvis skall man upplysa om vad som gäller och det ingår i arbetet. Kan göras på många sätt.

Sedan Ulf, man brukar säga att den som sitter utan bälte är en elefant och det kan säkert stämma med tanke på storleken du nämner. Men är ditt beteende en ursäkt ifall du vid olycka skadar en annan resenär? På något sätt tror jag att du kan lösa problemet med bältet bara det finns lite vilja  ::)

Nej, det ingår inte i mitt jobb att ropa ut det. Det sitter skyltar uppe, det räcker enligt lag.

buskörare

Citat från: Ulf Berlin skrivet 22 oktober 2018, 10:54:51 AM
Tack för det :)
För oss lite storvuxna är det problem och trångt med dessa och jag åker alltid utan./Ulf

Ja, bältena verkar korta. Det är dock inget som vi förare kan göra nått åt. Och de blit inte längre för att jag ropar ;)

igel

Sedan gäller det ju som förare att föregå med gått exempel. Jag brukar räkna hur många av Keolis' förare som paserar Tekniska högskolan och använder bälte. Brukar sluta med att det stannar runt....
....50-60% Det är ju aldrig tillåtet att köra utan bälte på det sättet, hur svårt ska det vara.

Daniel Lindblom

Jag använder aldrig bälten. Dels är det trångt och svettigt som det är på lokaltrafikens bussar och så åker jag ofta korta sträckor. Sen förstår jag inte riktigt vitsen med bälten på vanliga bussar som stannar stup i ett för hållplatser. Har aldrig sett det utomlands.

Björn Ax

Citat från: buskörare skrivet 22 oktober 2018, 15:32:34 PM
Nej, det ingår inte i mitt jobb att ropa ut det. Det sitter skyltar uppe, det räcker enligt lag.

Faktiskt inte. "Information till passagerare i en buss om skyldigheten att använda bälte ska lämnas av bussens förare, annan ombordpersonal, ledsagare eller den som utsetts till ledare för en grupp. Informationen får ges genom förinspelade ljudmeddelanden."

På bussar i beställningstrafik ska information ges på nytt efter varje stopp där passagerare kliver på. Detsamma gäller bussar i linjetrafik på längre linjer med få stopp samt busstransporter som inte utgör yrkesmässig trafik.

Så gäller inte förare i stadstrafik men för beställning och linjer med få stopp är det lag numera att ge någon sorts information om detta. Finns ingen förinspelat meddelande och endast föraren i bussen så är det på föraren det ligger.

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202018_51.pdf

mittlinje

Citat från: Björn Ax skrivet 22 oktober 2018, 19:34:44 PM
På bussar i beställningstrafik ska information ges på nytt efter varje stopp där passagerare kliver på. Detsamma gäller bussar i linjetrafik på längre linjer med få stopp samt busstransporter som inte utgör yrkesmässig trafik.
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202018_51.pdf

Har försökt få svar i slutet av september av Transportstyrelsen var gränsen går för "längre linjer" samt "få stopp". Man meddelade att det inte fanns någon rekommendation och att informationen bara behövs ges på svenska. Kan det vara så att man inväntar ett kommande domstolsbeslut i framtiden?

Nico

Mja, många lagar är medvetet ganska luddigt skrivna. Det här alltså långt ifrån den enda så det är inte säkert att det kommer att hamna något alls i domstol. Å andra sidan skulle det nog vara intressant om så sker.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman