SVT: "Trots lagen – många struntar i bältet på bussen"

Startat av Ersa, 22 oktober 2018, 08:59:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano

Citat från: Nico skrivet 22 oktober 2018, 14:56:49 PM
I många fall kommer utropen vara automatiska. På linjer med frekventa stopp kommer utropen heller inte att vara så många. I övrigt finns även andra audiovisuella påminnelser.

Ulf Berlin har sedan en poäng. Att vara "storvuxen" innebär ju inte heller alltid att vara bred utan även att vara lång. Själv försöker jag bälta mig när det går, men det är dock inte alltid så enkelt. Är 191 cm lång och det är inte farligt långt, men ändå ofta tillräckligt för att jag inte ska få plats med benen.

Antingen får jag då sitta med benen brett isär eller snett ut mot gången. Ingen variant brukar vara uppskattad av medresenärerna samtidigt som det är svårt att få bältet att sitta bra. I synnerhet är så fallet när man sitter på snedden.

Hos Nobina i norra Skåne finns en röst som gal tätt emellan. Riktigt irriterande för pendlare som åker dagligen.

Nico

Då har sannolikt Nobina gjort sin egen tolkning av det hela. Ni kan ju här lyfta frågan med Skånetrafiken.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Daniel Lindblom

Vilka andra länder i Europa har bälteskrav på bussar i kollektivtrafik? Nyfiken.

buskörare

Citat från: Björn Ax skrivet 22 oktober 2018, 19:34:44 PM
Faktiskt inte. "Information till passagerare i en buss om skyldigheten att använda bälte ska lämnas av bussens förare, annan ombordpersonal, ledsagare eller den som utsetts till ledare för en grupp. Informationen får ges genom förinspelade ljudmeddelanden."

På bussar i beställningstrafik ska information ges på nytt efter varje stopp där passagerare kliver på. Detsamma gäller bussar i linjetrafik på längre linjer med få stopp samt busstransporter som inte utgör yrkesmässig trafik.

Så gäller inte förare i stadstrafik men för beställning och linjer med få stopp är det lag numera att ge någon sorts information om detta. Finns ingen förinspelat meddelande och endast föraren i bussen så är det på föraren det ligger.

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202018_51.pdf

Eftersom det bara gäller längre linjer med få stopp, så antar jag att man räknar med att våra linjer inte räknas utan går som stadstrafik.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 01 november 2018, 08:51:17 AM
Eftersom det bara gäller längre linjer med få stopp, så antar jag att man räknar med att våra linjer inte räknas utan går som stadstrafik.

All SL-trafik med buss har väl traditionellt alltid klassats som "tätortstrafik". Möjligt att vissa enstaka linjer såsom 676 klassats om rätt nyligen.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 01 november 2018, 08:59:34 AM
All SL-trafik med buss har väl traditionellt alltid klassats som "tätortstrafik". Möjligt att vissa enstaka linjer såsom 676 klassats om rätt nyligen.

I så fall gäller alltså inte regeln att jag måste ropa.
Jag ropar när det är halt, det brukar resultera i nått klick. Av 50-50 resenärer. Så ingen vidare respons.

mittlinje

Citat från: mittlinje skrivet 22 oktober 2018, 21:21:02 PM
Har försökt få svar i slutet av september av Transportstyrelsen var gränsen går för "längre linjer" samt "få stopp". Man meddelade att det inte fanns någon rekommendation och att informationen bara behövs ges på svenska. Kan det vara så att man inväntar ett kommande domstolsbeslut i framtiden?
Nu har man gjort förtydligande på hemsidan: "Normalt räknas inte linjer som är under 50 km som långa turer med få stopp." https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/I-fordonet/Baltesregler/

buskörare

Citat från: mittlinje skrivet 01 november 2018, 13:17:04 PM
Nu har man gjort förtydligande på hemsidan: "Normalt räknas inte linjer som är under 50 km som långa turer med få stopp." https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/I-fordonet/Baltesregler/

Och där står det ju annorlunda mot länken ovan, nu ska helt plötsligt all trafik ropa ut?

Ersa

Citat från: Gabriel N skrivet 31 oktober 2018, 16:41:44 PM
Hos Nobina i norra Skåne finns en röst som gal tätt emellan. Riktigt irriterande för pendlare som åker dagligen.

Borde inte informationssystemet för visning av nästa hållplats tillhöra huvudmännen, och därför borde väl bältepåminnelse kunna läggas in i detta system? Det verkar väldigt besvärligt med två separata system, där operatören har en egen bältespåminnelse, och huvudmannen underrättar om (skyltar/utropar) nästa hållplats.

Ingemar

Citat från: Ersa skrivet 01 november 2018, 16:52:49 PM
Borde inte informationssystemet för visning av nästa hållplats tillhöra huvudmännen, och därför borde väl bältepåminnelse kunna läggas in i detta system? Det verkar väldigt besvärligt med två separata system, där operatören har en egen bältespåminnelse, och huvudmannen underrättar om (skyltar/utropar) nästa hållplats.
Västtrafik jobbar på detta. Vet ej om det är genomfört ännu.
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

yngrot

Citat från: Ingemar skrivet 01 november 2018, 21:27:43 PM
Västtrafik jobbar på detta. Vet ej om det är genomfört ännu.



Det ropas ut mellan vissa hpl  hos Västtrafik ibland blir det lite fel ex när det ropas ut innan någon gott ombord..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina