Felskyltning 15 juni 2004 (Busslink 5618)

Startat av Mikael T Nilsson, 20 oktober 2018, 18:30:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Hittade denna bild i arkivet. Förmodligen togs bilden innan buss-pc:n gjorde sitt intåg i SL-trafiken och föraren själv ansvarade för skyltningen. Jag antar att föraren slant när han/hon skulle skylta "607" + "Sollentuna station" så det blev texten "Spillersboda" som låg direkt under "Sollentuna station".  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

Gullig skyltning :)
(...och resenärerna skakade nog bara på huvudet)/Ulf

Ersa

Frågan är väl om nån resenär ens märkte det. De korta 639orna som skyltas Söderhall istället för Stockholm missas oerhört ofta, så föraren får mest varje gång berätta i Söderhall att det där är avstigning och byte till 676 som krävs.

Det finns i övrigt många avgångar jag kört under åren (i flera olika län) som varit helt felskyltade pga olika anledningar, men där ytterst få resenärer ens reagerat.

virtual1

Tja, med tanke på att vi har klarat oss många år med bara linjenummer och ingen destinationsskylt så spelar nog skyltningen inte så stor roll. Tror den fyller mer funktion i innerstan där turisterna härjar.

Mikael T Nilsson

Det är nog sant. Jag har även exempel på när resenären från Norrtälje ca år 1996 mer reagerade på linjenr än skyltad slutdestination. Vid dåvarande hållplats Norrtälje motorhotell, numera Södra infarten vägrade resenärer stiga på linje 637 mot Stockholm då de envisades att de ville åka mes en buss skyltad 640 istället. Föraren lyckades inte övertyga att bussen faktiskt skulle stanna vid Mörby c och Tekniska.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Det var förr länge samma sak i Brottby södergående. Åka med en halvtom 639 ville man inte, utan hellre trycka in sig i sig i en redan full 676. Vilket gick väldigt dåligt då 676orna bara körde förbi då de inte hade någon avstigande, och en 639 redan stod på hållplatsen och lastade.

"Jamen den är ju inte blå!"

Märkligt nog åkte samma resenärer gärna hem till Brottby med 639 från Tekniska högskolan, istället för att ta en fullsatt 676.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 21 oktober 2018, 09:27:06 AM
Det var förr länge samma sak i Brottby södergående. Åka med en halvtom 639 ville man inte, utan hellre trycka in sig i sig i en redan full 676. Vilket gick väldigt dåligt då 676orna bara körde förbi då de inte hade någon avstigande, och en 639 redan stod på hållplatsen och lastade.

"Jamen den är ju inte blå!"

Märkligt nog åkte samma resenärer gärna hem till Brottby med 639 från Tekniska högskolan, istället för att ta en fullsatt 676.

Intressant! Ja, det är nästan komiskt!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nisse Bökelund

Hej.

Då jag för många år sedan körde förstärkningsturer på 540 från Universitetet och Bergshamra till Ulriksdals station
så satte jag upp pappskyltar i vindrutan och sidorutan där det klart och tydligt stod att bussen bara gick till Ulriksdals station.
Då jag kom fram så satt det alltid folk kvar som ville åka vidare. Då satte jag skyltarna upp och ner i stället.
Det var många som påpekade detta, men i Ulriksdal så klev alla av. :)

Kanske lite svår att göra med dagens skyltsystem? :D

Hälsningar Nisse.


buskörare

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 21 oktober 2018, 12:43:58 PM
Hej.

Då jag för många år sedan körde förstärkningsturer på 540 från Universitetet och Bergshamra till Ulriksdals station
så satte jag upp pappskyltar i vindrutan och sidorutan där det klart och tydligt stod att bussen bara gick till Ulriksdals station.
Då jag kom fram så satt det alltid folk kvar som ville åka vidare. Då satte jag skyltarna upp och ner i stället.
Det var många som påpekade detta, men i Ulriksdal så klev alla av. :)

Kanske lite svår att göra med dagens skyltsystem? :D

Hälsningar Nisse.

Eller skylta Ej i trafik, brukar också kommenteras.

Ulf Berlin

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 21 oktober 2018, 12:43:58 PM
Hej.

Då jag för många år sedan körde förstärkningsturer på 540 från Universitetet och Bergshamra till Ulriksdals station
så satte jag upp pappskyltar i vindrutan och sidorutan där det klart och tydligt stod att bussen bara gick till Ulriksdals station.
Då jag kom fram så satt det alltid folk kvar som ville åka vidare. Då satte jag skyltarna upp och ner i stället.
Det var många som påpekade detta, men i Ulriksdal så klev alla av. :)

Kanske lite svår att göra med dagens skyltsystem? :D

Hälsningar Nisse.
Om bara viljan skulle finnas skulle säkerligen detta vara möjligt.../Ulf

Ola Å

Kunde nästan vara jag, innan Buss-PC gick det ju att skylta allt möjligt skoj, det låg ju en massa helt främmande destinationer i minnet på Brosesystemet som det väl hette?

Fredde

Med PCn idag kan man lägga valfri destination till den linje man kör.
Vad sägs om 474 Uppsala, 676 Nynäshamn eller 861 Singö? ;D

Bussfanatikern

Det fanns väl minst tre olika skyltsystem i SL-trafiken om jag inte minns fel: Lawo, Broose och Zebra-Mobitec.
Jag brukar dock alltid uppmärksamma föraren om bussen är felskyltad.