Hur mycket busstrafik kan Gbg klara?

Startat av janjoh, 19 oktober 2018, 20:08:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

janjoh

Jag har bott i Göteborg i cirka 5 år och reser dagligen Nordstan till Lindholmen och denna höst har trängseln blivit betydligt större och det är på morgnarna köer av bussar i stort sett hela vägen från Nordstan och Göta Älvbron till Lindholmen ::). Det har blivit flera stora trafikproppar då avfarten från Lundbyleden mot Lindholmen är proppad av bilar mellan kl 7.30-09.30 och det blir tight att passera Lindholmsallén där bussarna går, blir snabbt köer. Numera trafikerar linje 16, 16X, 31, 45, 58, 99 och 121 samt Angered snabben till Lindholmen. Det är vääldigt mycket bussar och fullsatt så många resenärer betalar inte resan då det är fri påstigning i alla ingångar i Göteborg. Man undrar lite hur länge kan det fungera utan spårväg till Norra Älvstranden? Finns det planer för detta och varför har inte en gång -och cykelbro byggts över älven från Rosenlund till Lindholmen?

S Svensson

Du frågar en del. Vad som man kan svara kan variera.
Varför en gångbro inte har byggts beror på att en sådan bro är ganska farlig för påsegling. Det har tidigare varit vissa planer med att bygga en sådan bro.Men senare så avstod man bygga detta.
I och med byggandet av en ny terminal för älvsnabben bet man sig i svansen. Kanske borde en båtangöring behållits vid Rosenlunds.
Spårväg finns planerad och det finns fn en bussgata som skall vara möjlig att rälslägga.
Det exempel Du beskriver är nog ett exempel på vad som händer när det blir kaos i samarbetet med schemaläggning. Varför börjar alla elever vid samma tid. Bussarna bör gå i bussgatan och personbilarna på vanliga gatan.
Flytta över resenärerna till Älvsnabben som bör dubbleras från Rosenlund. Sedan finns det alternativa vägar så det enbart går att korsa Lundbyleden. Och så kanske lite betydelsefullt. Flytta ut verksamhet till andra platser istället. Sprid verksamhet. Jag tror inte att det räcker med enbart spårväg. En sådan kan komma när det byggts en ny Göte Älvbro.

janjoh

Ja det blev mycket frågor och stora frågor men ibland känner man för att diskutera ;). Jag har hört argumenten med en gång- och cykelbro, men det finns öppningsbara sådana i andra städer. Amsterdam, Shanghai m fl. Det finns fler broar i Åbo över älven där än i Göteborg trots att stan är så mycket större.
Älvsnabbare går till Rosenlund igen och är fullsmockad, likaså Älvsnabben till Stenpiren har bra med resenärer men inte fullsatt.
Problemet är mer att Lindholmen inte är anpassat insfrastrukturmässigt. Gatan som går från Göta Älvbron är full av gropar o hål och Lundby Hamngata likaså. Man byggde en ny hpl som kallas Frihamnsporten där få resenärer reser från så det blir som en motorväg för bussarna förbi till och från City, är det att förtäta staden och bygga mysiga stråk?
Egentligen är skolorna bara snart en liten del av alla som reser till Lindholmen numera. Det är flera stora arbetsplatser, flera stora konsultbolag, telefonbank för en av storbankerna, Ericsson, Tele 2 har callcenter, Sykes, Volvo, Semcon och snart kinesiska Geely med 3500 anställda vid SVT- huset samt en helt ny stadsdel som kallas Karlastaden med Sveriges högsta byggnad.
Linje 16 är en bra busslinje med 5 min trafik, 16 X går var fjärde minut i rusningstid samt 58 med 7 min trafik från Nordstan och Centralstationen, men det skulle behövts shuttlebussar från Hjalmar Brantingsplatsen där parkeringar finns eftersom det inte finns på Lindholmen längre dagtid och man bygger inte till det.

mittlinje

"skulle behövts shuttlebussar från Hjalmar Brantingsplatsen" - nja, knappast idag. Är inom närmsta tiden den största knutpunkten i Göteborg, bl a för att mycket är överflyttat från NET till Åkareplatsen. Dessutom idiotiuppbyggd med korsande cyklister till höger och vänster  :o  Som sagt var, redan för mycket på Hjalmar!!

Här är lite tankar om utbyggnad på Hisingen och Lindholmen med bl a en ny bro alternativt en tunnel för spårvagnar.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7068662

janjoh

Tack för bra input med aktuell artikel. Märks att SR har en bättre journalistik än många tidningar nuförtiden :)
Spårvägen som kommer gå en sträckning från Frihamnen mot Lindholmen och Sannegården är ju nödvändig att stärka upp robustheten. Antagligen kommer denna inte gå hela vägen till en början till Eriksberg utan vända vid Lindholmen. Så linje 16 kommer fortsättningsvis behövas för att binda ihop stadsdelarna och till knutpunkten Eketrägatan.