144E

Startat av Mr G, 17 oktober 2018, 22:13:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Harald Nordius

Då uppstår frågan hur man kom dit från Söderhallen. Körde man ut och vände i rondellen Nynäsvägen/Enskedevägen?

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 22 oktober 2018, 09:16:32 AM
Tack för bilderna. Två frågor:
- Büssingen är väl på väg till Skanstull? Det ser ut som om bilden är tagen norrut från Olaus Magnus väg. Det är väl Södersjukhuset man ser bakoom bussen.
- Vad gör H20 där? Det är väl Nynäsvägens ramp söderifrån, men 144 gick ju Huddingevägen.
Visst är det dessa två skilda uppfarter/ramper mot Gullmarsplan och inte samma som jag alltför snabbt antog.

Citat från: Harald Nordius skrivet 22 oktober 2018, 11:08:17 AM
Då uppstår frågan hur man kom dit från Söderhallen. Körde man ut och vände i rondellen Nynäsvägen/Enskedevägen?
Så hade jag kört dit från Söh iaf. H20 5227 har turnummer 45, möjligen kom den från annat uppdrag.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 22 oktober 2018, 13:52:52 PM
Visst är det dessa två skilda uppfarter/ramper mot Gullmarsplan och inte samma som jag alltför snabbt antog.
Så hade jag kört dit från Söh iaf. H20 5227 har turnummer 45, möjligen kom den från annat uppdrag.

/Gunnar

Egentligen så tror jag att uppställningen på rampen mer var anpassad för Hammarbys bussar som ryckte ut Garagevägen söderut - Sofielundsvägen - Nynäsvägen. Platsen etablerades och sedan ställde ju förstås Söderhallen upp där också även om tillfarten var mer komplicerad. Det kunde stå ansenliga mängder bussar på rampen vid speciella tillställningar på "Hovet"!

//Mr H

Bussmicke

Extravagnar förekommer väl inte idag.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 22 oktober 2018, 15:12:12 PM
Egentligen så tror jag att uppställningen på rampen mer var anpassad för Hammarbys bussar som ryckte ut Garagevägen söderut - Sofielundsvägen - Nynäsvägen. Platsen etablerades och sedan ställde ju förstås Söderhallen upp där också även om tillfarten var mer komplicerad. Det kunde stå ansenliga mängder bussar på rampen vid speciella tillställningar på "Hovet"!

//Mr H

Efter en vanlig hockeymatch i allsvenskan som det hette på den här tiden gick det alltid extrabussar på både 130 och 144:an, så så speciella var inte de tillställningarna. Minst ett par gånger i veckan alltså. Att det skulle vara ansenliga mängder kan jag däremot inte minnas. I normalläget tror jag att det rörde sig om en extravagn per linje. Eftersom rampen var längs den vanliga promenadvägen från ståplatsläktaren till hållplatsen för 64/144 gick jag i princip förbi där en gång i veckan under många års tid.

Sen fanns det inte heller någon anledning att bränna på ända till Enskedevägen för att få in bussarna på rampen. Så länge korsningen med Sandstuvägen ännu fanns kvar i plan, och det vill jag minnas att den gjorde hela vänstertrafiktiden ut så gick det lätt att komma in på rampen via Hammarbybacken - Sandstuvägen - Nynäsvägen.
吉先生

Ulf Berlin

Citat från: Bussmicke skrivet 25 oktober 2018, 12:41:45 PM
Extravagnar förekommer väl inte idag.
Efter det att ledvagnar insattes på 144an har det varit sparsamt med dom./Ulf