144E

Startat av Mr G, 17 oktober 2018, 22:13:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Den här synen var inte särskilt vanlig, men ibland hände det att det sattes ut en Büssing på 144:an. Det hände ju i början av högertrafiken åtminstone att det kom ut Capitoler bland Nybodas förfogandevagnar som ibland sågs trafikera 144E så en H32 blev väl i så fall lika naturlig efter ett tag. Bilden tog jag i oktober 1969. Som bonus får vi se bl a en C3 och en Huddinge-CF på linje 737 (ser det ut som i alla fall).
吉先生

Ingwar Åfeldt

Den här synen var inte särskilt vanlig, men ibland hände det att det sattes ut en Büssing på 144:an. Det hände ju i början av högertrafiken åtminstone att det kom ut Capitoler bland Nybodas förfogandevagnar som ibland sågs trafikera 144E så en H32 blev väl i så fall lika naturlig efter ett tag. Bilden tog jag i oktober 1969. Som bonus får vi se bl a en C3 och en Huddinge-CF på linje 737 (ser det ut som i alla fall).



Trevlig bild, påminner mig om mina år som bussförare på 60- och 70-talen. Det ser mycket riktigt ut att vara linje 737 som visar lite av aktern. Den CF'n tillhörde helt riktigt Huddinge men var placerad i Nynäshamn/Ösmo. Linje 737 trafikerades av endast 1 vagn på vardagar. Aktuell tidtabell för linjen nedan. Beklagar hålen.




M v h
Ingwar

Gunnar D



Citat från: Mr G skrivet 17 oktober 2018, 22:13:59 PM
Den här synen var inte särskilt vanlig, men ibland hände det att det sattes ut en Büssing på 144:an. Det hände ju i början av högertrafiken åtminstone att det kom ut Capitoler bland Nybodas förfogandevagnar som ibland sågs trafikera 144E så en H32 blev väl i så fall lika naturlig efter ett tag. Bilden tog jag i oktober 1969. Som bonus får vi se bl a en C3 och en Huddinge-CF på linje 737 (ser det ut som i alla fall).

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 18 oktober 2018, 03:28:50 AM
Trevlig bild, påminner mig om mina år som bussförare på 60- och 70-talen. Det ser mycket riktigt ut att vara linje 737 som visar lite av aktern. Den CF'n tillhörde helt riktigt Huddinge men var placerad i Nynäshamn/Ösmo. Linje 737 trafikerades av endast 1 vagn på vardagar. Aktuell tidtabell för linjen nedan. Beklagar hålen.

Som påpekat en mycket innehållsrik bild och det verkar stå "Älvsjögården" på pappskylten. Linje 737 körde jag någon gång 1972, gick det även H46 på den eller dess efterföljare?

Ovan H20 5227 på linje 144E på uppfartsrampen till Gullmarsplan 22 apr 1966 (lite längre ned än varifrån Mr G tog sin bild). En lite förbättrad reprisbild.

Mvh Gunnar

Jimmy

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 18 oktober 2018, 03:28:50 AM
Den här synen var inte särskilt vanlig, men ibland hände det att det sattes ut en Büssing på 144:an. Det hände ju i början av högertrafiken åtminstone att det kom ut Capitoler bland Nybodas förfogandevagnar som ibland sågs trafikera 144E så en H32 blev väl i så fall lika naturlig efter ett tag. Bilden tog jag i oktober 1969. Som bonus får vi se bl a en C3 och en Huddinge-CF på linje 737 (ser det ut som i alla fall).



Trevlig bild, påminner mig om mina år som bussförare på 60- och 70-talen. Det ser mycket riktigt ut att vara linje 737 som visar lite av aktern. Den CF'n tillhörde helt riktigt Huddinge men var placerad i Nynäshamn/Ösmo. Linje 737 trafikerades av endast 1 vagn på vardagar. Aktuell tidtabell för linjen nedan. Beklagar hålen.




M v h
Ingwar

Skulle man kunna få se framsidan av tidtabellen också?

Jimmy


Hasse L

Citat från: Gunnar D skrivet 18 oktober 2018, 15:57:54 PM


Som påpekat en mycket innehållsrik bild och det verkar stå "Älvsjögården" på pappskylten. Linje 737 körde jag någon gång 1972, gick det även H46 på den eller dess efterföljare?

....

Mvh Gunnar
Nog står det Älvsjögården. Ser i en turlista från sommaren -69 att 144E om eftermiddagarna kördes Gup-Äsg. Om morgnarna kördes Gup-Juliaborg. En turlista från 1970 visar att man då börjat vända i terminalen vid ÄSt (i eftermiddagstrafiken).  /Hasse

Bussmicke

Det var en  Gles tabell på 737...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Citat från: Jimmy skrivet 18 oktober 2018, 19:09:37 PM
Skulle man kunna få se framsidan av tidtabellen också?

Jimmy


Framsidan på tidtabellen för linje 737 från 1964.




M v h
Ingwar

Peter Rost

Var linje 737 ett alternativ till Nynäsbanan? Fanns ju även en linje 731 som också den trafikerade Nynäshamn - Ölandsgatan/Skanstull den var väl mer av en "direktlinje" - och följde Nynäsvägen hela sträckan.

//Peter

Jimmy

Ber att få tacka Ingwar för tidtabellen, både fram- och baksida.

Gillar verkligen att få se tidtabeller från Trafik AB Stockholm - Nynäs!

Jimmy

Ingwar Åfeldt

Citat från: Peter Rost skrivet 19 oktober 2018, 13:56:43 PM
Var linje 737 ett alternativ till Nynäsbanan? Fanns ju även en linje 731 som också den trafikerade Nynäshamn - Ölandsgatan/Skanstull den var väl mer av en "direktlinje" - och följde Nynäsvägen hela sträckan.

//Peter


Linje 737 var avsedd för folk som bodde i t ex Stora Vika, Sorunda, Norr Enby och andra byar så de kunde ta sig till Stockholm med omgivningar utan att behöva byta buss ett flertal gånger. Linje 731 var en direkt linje som i princip gick längs Nynäsvägen hela vägen mellan Nynäshamn och Stockholm. Linje 731 hade ju också fler turer. Se tidtabellen nedan.




Framsidan på linje 731's tidtabell.




Slutligen en karta över linjesträckningen för linje 737.





M v h
Ingwar

Peter Rost

Tack Ingwar, för ett väl utförligt svar! :)

Harald Nordius

Tack för bilderna. Två frågor:
- Büssingen är väl på väg till Skanstull? Det ser ut som om bilden är tagen norrut från Olaus Magnus väg. Det är väl Södersjukhuset man ser bakoom bussen.
- Vad gör H20 där? Det är väl Nynäsvägens ramp söderifrån, men 144 gick ju Huddingevägen.

roggek

#12
Citat från: Harald Nordius skrivet 22 oktober 2018, 09:16:32 AM
Tack för bilderna. Två frågor:
- Büssingen är väl på väg till Skanstull? Det ser ut som om bilden är tagen norrut från Olaus Magnus väg. Det är väl Södersjukhuset man ser bakoom bussen.

Eftersom linje 144:s hållplats låg närmast t-baneentrén, så skall Büssingen göra en 180 graders "rundpall" i rondellen och fortsätta västerut på Huddingevägen...
Linje 144 avkortades från Skanstull dagen H.

Denna procedur förekom även hos linje 130 och 190/160, och förekommer även hos linje 144 idag.

Harald Nordius

Citat från: roggek skrivet 22 oktober 2018, 09:37:13 AM
Linje 144 avkortades från Skanstull dagen H.
Ja visst ja. Så var det ju. Återstår då frågan om H20, men den kanske står uppställd och väntar på att sättas in från Gup. Den ser ju rätt tom ut.

Mr H

Citat från: Harald Nordius skrivet 22 oktober 2018, 09:55:13 AM
Ja visst ja. Så var det ju. Återstår då frågan om H20, men den kanske står uppställd och väntar på att sättas in från Gup. Den ser ju rätt tom ut.

Din gissning är rätt Harald. Extravagnarna/förfogandevagnarna brukade ställa upp på rampen. Då var det lätt för Tm att komma åt dem och det var bara att vika runt hörnet vänster så kom man till de flesta avgångshållplatser. Tror att det tom fanns en hpltavla på rampen "Uppställningsplats för extravagnar" eller något liknande.

/Mr H