Mercedes boggie-led testas i Göteborg

Startat av pegee, 17 oktober 2018, 14:52:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pegee

Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Ersa

Gissningsvis samma buss som rullade runt på prov i Stockholms närområde i somras.

Nico

Stämmer. Västtrafik ska prova den i sitt område.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Berlin

Citat från: Ersa skrivet 17 oktober 2018, 16:45:24 PM
Gissningsvis samma buss som rullade runt på prov i Stockholms närområde i somras.
I linjetrafik?/Ulf

Nico

Nope, inget skarpt på så vis. Provkördes endast längs med linje 4:s sträckning för att se över ev. framkomlighetsproblem.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Busstypen går väl inte att registrera in i Sverige med nuvarande regelverk, har jag för mig. Därför sker testerna som körning icke i linjetrafik, med bussens vanliga tyska registreringsskyltar.

pegee

Citat från: Ersa skrivet 18 oktober 2018, 20:05:56 PM
Busstypen går väl inte att registrera in i Sverige med nuvarande regelverk, har jag för mig. Därför sker testerna som körning icke i linjetrafik, med bussens vanliga tyska registreringsskyltar.

Volvos dubbel-led går ju på särskilt tillstånd, så på något sätt måste det
troligen vara möjligt att komma runt vad som är tillåtet och inte.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Erling.L

Citat från: Ersa skrivet 18 oktober 2018, 20:05:56 PM
Busstypen går väl inte att registrera in i Sverige med nuvarande regelverk, har jag för mig. Därför sker testerna som körning icke i linjetrafik, med bussens vanliga tyska registreringsskyltar.

Som jag förstått det har Västtrafik fått en dispens för o köra 21m bussar på samma sätt de idag har för 24m
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Ulf Berlin

Citat från: Nico skrivet 18 oktober 2018, 19:06:42 PM
Nope, inget skarpt på så vis. Provkördes endast längs med linje 4:s sträckning för att se över ev. framkomlighetsproblem.
Aha,det var därför kompisen kunde ta en bild av den på Frihamnsdepån./Ulf

Knallhatt

Citat från: Erling.L skrivet 18 oktober 2018, 21:19:45 PM
Som jag förstått det har Västtrafik fått en dispens för o köra 21m bussar på samma sätt de idag har för 24m

Västtrafik har fått dispens för dessa fordon fram till 2030 tror jag det var.

Ulf Berlin

Dessa går även i trafik i Dresden där bilderna är tagna 28 september:

Dessa går endast på linje 62

Detta uttryck används ju även här hemma ibland ;)/Ulf

Nico

#11
Citat från: Ulf Berlin skrivet 18 oktober 2018, 22:53:44 PM
Aha,det var därför kompisen kunde ta en bild av den på Frihamnsdepån./Ulf

Stämmer. Ledboggivagnen kördes in på depån i Frihamnen samt depåerna i Nyboda och Hornsberg för att se hur vagntypen kunde fungera på uppställning, i tvätthallsspår samt hur mycket plats som krävdes vid utbakning från verkstadsplats etc.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Gano

Citat från: Ulf Berlin skrivet 18 oktober 2018, 23:01:23 PM
Dessa går även i trafik i Dresden där bilderna är tagna 28 september:

Dessa går endast på linje 62

Detta uttryck används ju även här hemma ibland ;)/Ulf

Sådana här borde vi få till Helsingborgsexpressen istället för VDL ledvagnar. Skulle bli mer utav en linje med mer kapacitet.

Daniel Lindblom

Men vågar man ha bussar med 2-2-2-2 dörrar i SL-land? Det gick ju inte för sig när Neoplanerna rullade i Söderort... och trots att befolkningen i Stockholms län ökar och det är mängder med barnvagnar i många områden (som dessa bussar skulle passa perfekt i) så beställs det ledvagnar med endast 1 barnvagnsplats. Helst ska väl bussen ha dörrställning 1-1-1 också och massa annat som inte behövs i den stadstrafik/tätortstrafik som den här typen av bussar är tänkta att rulla i. Jag ska teståka denna typ av bussar i Hamburg vid mitt nästa besök.

Delar av inlägget är skrivet med en viss ironi!  :-X

Martineliasson

Såg den här om dan utanför min skola (Kviberg), transdev kanske är intresserad av av den?