Bussgaraget i Vallentuna (Stockholm/SL)

Startat av Buzzlover, 17 oktober 2018, 10:22:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buzzlover

Jo, jag har funderat lite och undrar, när Transdev tar över Märstas trafikområde i sommar, kommer Transdev även ta över garaget i Vallentuna? För vad jag minns så körde Märsta där tills någon gång 2013/2014,
Hörde något snack om att de kommer fortsätta hos Norrort eftersom det är ett nytt garage?
Och om någon åtminstone skulle kunna hinta till vad Transdev kanske kommer kunna köpa in (om det är bestämt ännu) för fordon eller om de köper ut gamla fordon från Arriva?

Tack på förhand!
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Peter Rost

Fordonsutbyte, helt eller delvis är väl vanligt förekommande vid ny upphandling och förlängda avtal.

Minst fem Eldrivna bussar - krav från SL.

//Peter

buskörare

Nuvarande garaget hörde till Keolis innan Arriva. Märsta hade en egen plan lite längre in. Så ska nån flytta på sig, så är det Transdev. Men det sägs att man tänker bygga ut på den tomma tomten bredvid. Och dessa linjer kommer ju gå "tillbaka" till Norrort 2021, så det känns väl som att hyra plats där det är, är det smarta.

buskörare

Citat från: Peter Rost skrivet 17 oktober 2018, 12:22:29 PM
Fordonsutbyte, helt eller delvis är väl vanligt förekommande vid ny upphandling och förlängda avtal.

Minst fem Eldrivna bussar - krav från SL.

//Peter

Fast dessa lär inte gå i Vallentuna

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 17 oktober 2018, 13:34:48 PM
Och dessa linjer kommer ju gå "tillbaka" till Norrort 2021, så det känns väl som att hyra plats där det är, är det smarta.

Finns det skriftligt på att detta beslut skulle vara tagit nu?

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 17 oktober 2018, 16:49:09 PM
Finns det skriftligt på att detta beslut skulle vara tagit nu?

Det stod med i en utredning jag läste där det verkade väldigt säkert. Från 2018-06-25. Men visst, helt säkra blir vi väl först nästa år.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 17 oktober 2018, 17:41:26 PM
Det stod med i en utredning jag läste där det verkade väldigt säkert. Från 2018-06-25. Men visst, helt säkra blir vi väl först nästa år.

Okej. Jag har bara läst olika förslag, men inga beslut.

Fredrik Gelin

Citat från: buskörare skrivet 17 oktober 2018, 13:35:20 PM
Fast dessa lär inte gå i Vallentuna
Jag gissar då jag inte har en aning om vad Transdev planerar, men eftersom man samlar så många etanolbussar som möjligt i Märsta så lär väl dessa bli kvar om avtalet anger detta, annars blir det nog många nya fordon.
Flera av etanolbussarna har ju en bit kvar till avskrivning i SLs böcker kan jag tänka mig, så det blir nog en blandning av nytt och gammalt till att börja med.
Det verkar logiskt att hyra de gamla etanolbussarna i 60xx-serien och placera dem i Okvista, då slipper Transdev köpa nya bussar för den begränsade tiden fram tills Vallentunatrafiken flyttas till Norrort om det blir så.
Det verkar troligt att Vallentunatrafiken flyttas till Norrortsavtalet då anbudsgivarna i Märstaanbudet skulle specificera kostnaden för Vallentunadelen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 17 oktober 2018, 19:14:47 PM
Jag gissar då jag inte har en aning om vad Transdev planerar, men eftersom man samlar så många etanolbussar som möjligt i Märsta så lär väl dessa bli kvar om avtalet anger detta, annars blir det nog många nya fordon.
Flera av etanolbussarna har ju en bit kvar till avskrivning i SLs böcker kan jag tänka mig, så det blir nog en blandning av nytt och gammalt till att börja med.
Det verkar logiskt att hyra de gamla etanolbussarna i 60xx-serien och placera dem i Okvista, då slipper Transdev köpa nya bussar för den begränsade tiden fram tills Vallentunatrafiken flyttas till Norrort om det blir så.
Det verkar troligt att Vallentunatrafiken flyttas till Norrortsavtalet då anbudsgivarna i Märstaanbudet skulle specificera kostnaden för Vallentunadelen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Det kommande avtalet stipulerar inte att man behöver hyra de gamla etanolbussarna, det är fullkomligt valfritt och förmodligen en riktigt dålig affär, kan man tanka dem i Vallentuna kan det som du skriver vara en viss idé att hyra några stycken för att täcka det tillfälliga behovet just där om omloppen är skilda från övrig trafik, problemet blir ju om det inte blir någon justering av områdena...

buskörare

#9
Citat från: Ersa skrivet 17 oktober 2018, 18:37:22 PM
Okej. Jag har bara läst olika förslag, men inga beslut.

Om det Fredrik Gelin skriver ovan, så verkar det ju rätt långt gånget i planeringen. Och borde så vara, finns inget logiskt i att Märsta kör den trafiken.

Edit:
Sen står det väl det i den här länken som du själv delat? Sida 12. Eller?

Ersa

Vilken länk? Trafiken gick ju under Märsta i väldigt många år utan större problem, då den var delad mellan Busslink och Swebus, så jag förstår faktiskt inte varför det skulle bli så besvärligt i nutid. Precis som Fredrik Gelin säger tror jag också att det lutar mot att ett beslut om överföring lär kunna tas i framtiden, men än så länge har jag inte läst något om att beslutet är officiellt klubbat. Trafikförvaltningen har ju dessutom lite av en vana att ändra sig innan beslut tas. T.ex om "beslutet" att inför kommande upphandlingar helt avskaffa blåbussarna utanför innerstan, som helt plötsligt inte var aktuellt längre.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 18 oktober 2018, 04:55:47 AM
Vilken länk? Trafiken gick ju under Märsta i väldigt många år utan större problem, då den var delad mellan Busslink och Swebus, så jag förstår faktiskt inte varför det skulle bli så besvärligt i nutid. Precis som Fredrik Gelin säger tror jag också att det lutar mot att ett beslut om överföring lär kunna tas i framtiden, men än så länge har jag inte läst något om att beslutet är officiellt klubbat. Trafikförvaltningen har ju dessutom lite av en vana att ändra sig innan beslut tas. T.ex om "beslutet" att inför kommande upphandlingar helt avskaffa blåbussarna utanför innerstan, som helt plötsligt inte var aktuellt längre.

Glömde visst länken.
https://www.sll.se/globalassets/5.-politik/politiska-organ/trafiknamnden/2018/25-september/p16-tn-2017-1727-tjut-informationsarende-trafikaffarer-e34-e38.pdf

Att det har funkat förr har jag aldrig sagt nått om, men det betyder inte att det inte finns bättre lösningar. Varför det skulle vara besvärligt får du fråga den som påstått det, jag tycker bara att det är onödigt när det finns en väldigt enkel lösning.

Ersa

Vi får väl se då beslutet väl tas. Det är ju som sagt inte första gången som långt gångna förslag ändras. Ett annat exempel är där man återgår till 90- och 00-talets rutiner är ju Roslagsbanan som det ett tag plötsligt blev helt omöjligt att upphandla ensam. Där var man tvungen att lägga ihop den med Täbys busstrafik för att man ville få till samordningsvinster. Dessa besparingar uteblev dock helt, och nu har man gått tillbaka till föregående arbetssätt igen.

Kul att till och med Trafikförvaltningen kan erkänna att det inte bara finns ett enda tankesätt och en enda sanning.

Fredrik Gelin

Det behöver ju inte bli någon flytt av Vallentunatrafiken, men det skulle sannolikt påverka priset på anbuden för Norrort om än marginellt.
Arriva har dock visat på konkreta samordningsfördelar, så det finns ju anledning att tro att Trafikförvaltningen vill baka in Vallentunalinjerna i det kommande Norrortsavtalet.
De gamla etanolbussarna är vad jag förstår redan avskrivna hos Trafikförvaltningen vilket gör att hyran för dem är relativt låg.
Finns det ingen möjlighet att tanka etanol i Okvista försvinner dock det incitamentet och då blir det sannolikt någon annan fordonslösning vilket det naturligtvis kan bli ändå.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


buskörare

Tydligen kommer Transdev ut till Okvista på måndag, då lär det komma svar på en del frågor. Idag hörde jag att Transdev kommer ha en egen depå, eller åtminstone byggnad för tank och tvätt. Om man sen hyr rampplats på nuvarande depå, vet jag inte. Drt pratades om tält för verkstad och tvätt-tank.