Bussflytt hit och dit + linje 405 (SL)

Startat av Mackan05, 16 oktober 2018, 22:54:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mackan05

Vad jag har sett så har Keolis 7603 flyttats från fredriksdal till Charlottendal. Och flera andra kortvagnar kommer. Scania biogas (7474-7478) försvinner då antagligen. Frågan är vart?  Vad jag har hört så har ju Hornsberg gett frihamnen några stycken hybrider + några ledvagnar (blå och röd), men samtidigt ska de få en helt ny linje (405), som bara får köras med kortvagnar. Kan det bli så att frihamnen ger tillbaka åtminstone hybriderna de fick från hornsberg, och frihamnen får Scania biogasbussarna från Charlottendal som kompensation? Skulle vara lite roligt att se Scania Omnicity ute på Lidingö! :)

Kanske blev lite rörigt där..

Och en grej till. Läste ett inlägg om en Scania Citywide (DOO504), som tydligen ska ha befunnit sig i "Keolis Norsborg"? Någon som vet om den är kvar, alternativt lite mer exakt var den står?

Tack på förhand
/Marcus

Mikael T Nilsson

Citat från: Mackan05 skrivet 16 oktober 2018, 22:54:54 PM
Vad jag har sett så har Keolis 7603 flyttats från fredriksdal till Charlottendal. Och flera andra kortvagnar kommer. Scania biogas (7474-7478) försvinner då antagligen. Frågan är vart?  Vad jag har hört så har ju Hornsberg gett frihamnen några stycken hybrider + några ledvagnar (blå och röd), men samtidigt ska de få en helt ny linje (405), som bara får köras med kortvagnar. Kan det bli så att frihamnen ger tillbaka åtminstone hybriderna de fick från hornsberg, och frihamnen får Scania biogasbussarna från Charlottendal som kompensation? Skulle vara lite roligt att se Scania Omnicity ute på Lidingö! :)

Kanske blev lite rörigt där..

Och en grej till. Läste ett inlägg om en Scania Citywide (DOO504), som tydligen ska ha befunnit sig i "Keolis Norsborg"? Någon som vet om den är kvar, alternativt lite mer exakt var den står?

Tack på förhand
/Marcus



Intressant! Är planen att samtliga 76xx-vagnar ska flyttas från Fredriksdal? Majoriteten har ju sedan en tid tillbaka redan flyttats från Fredriksdal till Gubbängen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Buzzlover

Citat från: Mackan05 skrivet 16 oktober 2018, 22:54:54 PM
Men samtidigt ska de få en helt ny linje (405), som bara får köras med kortvagnar.

Du kan ju gärna namnge källan som sagt detta då Moa Martinssons torg - Ektorps C vad jag vet inte har några framkomlighetsproblem med ledvagn ???
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Mackan05

Citat från: Buzzlover skrivet 17 oktober 2018, 08:25:33 AM
Du kan ju gärna namnge källan som sagt detta då Moa Martinssons torg - Ektorps C vad jag vet inte har några framkomlighetsproblem med ledvagn ???

Söder mälarstrand, där får ledbussar inte vara.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Mackan05

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 17 oktober 2018, 08:19:20 AM
Intressant! Är planen att samtliga 76xx-vagnar ska flyttas från Fredriksdal? Majoriteten har ju sedan en tid tillbaka redan flyttats från Fredriksdal till Gubbängen.

Vad jag kommer ihåg så ska 7601-7605 flyttas till charlottendal.
7468-7470 är redan i Gubbängen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nico

Citat från: Buzzlover skrivet 17 oktober 2018, 08:25:33 AM... då Moa Martinssons torg - Ektorps C vad jag vet inte har några framkomlighetsproblem med ledvagn ???

Finns flera gator inom Stockholms stad som kräver dispens (som ska förnyas årligen och som prövas från fall till fall) om de ska trafikeras av fordon längre än 12 meter.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr.Omsi

Citat från: Mackan05 skrivet 17 oktober 2018, 08:28:37 AM
Söder mälarstrand, där får ledbussar inte vara.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Är ganska säker på att SL, som har dispans på de flesta av linjerna i Stockholm, även har dispans att få köra ledbussar på linje 405

Mackan05

Citat från: Mr.Omsi skrivet 17 oktober 2018, 13:36:56 PM
Är ganska säker på att SL, som har dispans på de flesta av linjerna i Stockholm, även har dispans att få köra ledbussar på linje 405

Tydligen inte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nico

Mig veterligt saknas längddispens för ledvagn och långboggi på både Söder Mälarstrand, Pålsundsbacken, Bergsundsgatan och Högalidsgatan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Citat från: Mackan05 skrivet 17 oktober 2018, 08:29:49 AM
Vad jag kommer ihåg så ska 7601-7605 flyttas till charlottendal.
7468-7470 är redan i Gubbängen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk



Tack så mycket för uppgifterna. Då var det i sista stund jag lyckades få 7604 på bild på innerstadslinje 55, innan den flyttades/flyttas till Charlottendal.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredde

Citat från: Nico skrivet 17 oktober 2018, 17:16:41 PM
Mig veterligt saknas längddispens för ledvagn och långboggi på både Söder Mälarstrand, Pålsundsbacken, Bergsundsgatan och Högalidsgatan.

+1 på den.
Sen är det inte så underhållande att under vintertid stå med ledvagn i Pålsundsbacken och vänta på att få svänga ut på Västerbron...
Kasa bakåt och fastna där pga bristande halkbekämpning vill ingen, dessutom är GC-vägen mer upphöjd nu efter ombyggnaden så man ska över en liten "puckel".
Tidigare var allt i samma nivå.
Dagens utformning: https://www.google.se/maps/@59.318921,18.0320868,3a,75y,39.06h,82.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1sZ8rRv2p6FzSV_3krotFVXg!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv
Tidigare utformning: https://www.google.se/maps/@59.3189483,18.0322848,3a,75y,321.47h,74.08t/data=!3m6!1e1!3m4!1sfAS2UgYxuFuTXXJ0ljR7oQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv

homer

7474-7478 är sålda till utlandet, 7474 är redan tagen ur trafik, de andra har nog bara dagar kvar...

virtual1

Citat från: homer skrivet 17 oktober 2018, 18:29:48 PM
7474-7478 är sålda till utlandet, 7474 är redan tagen ur trafik, de andra har nog bara dagar kvar...

Varför flyttades de inte inom länet?

homer

Citat från: virtual1 skrivet 18 oktober 2018, 10:42:34 AM
Varför flyttades de inte inom länet?

1 Det är skitbussar
2 Leasingen går går ut 1 november
3 finns inget behov av bussarna längre då man har ersatt många kortvagnar med ledbussar i innerstaden

Bussmicke

Vadå skitbussar?
Vad är det för dumheter? Synd att de försvinner , hade hellre sett såna än alla MAN.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.