Varför ersätts inte Nybohovshissen med bussar permanent?

Startat av roggek, 15 oktober 2018, 11:18:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

roggek

https://mitti.se/nyheter/nybohovshissen-still-ganger/?omrade=hela-stockholm

CitatHissen mellan Liljeholmen och Nybohovsbacken har varit ur funktion 60 gånger i år. Men en lösning dröjer – anbudet som kom in under SL:s upphandling blev alldeles för dyrt.

CitatPå SL är man väl medveten om problemen med hissen.
– Den är ju gammal och skruttig. Den är unik på sitt sätt, det finns inte delar till den att gå och köpa någonstans. Vi måste beställa reservdelar nästan varje gång det är något. Det är helt uppenbart att något måste göras, säger Claes Keisu på SL:s presstjänst.

Med anledning av följande artikel och citat, så ifrågasätter jag varför man inte ersätter (enligt SL själva "gammal och skruttig") hissbanan till Nybohov med bussar permanent?
Varför hålla på och ha livsuppehållande åtgärder på något som passerat bäst före-datumet, bara för att det var en "present" från ASEA till Stockholms Spårvägar en gång i tiden?

Kapaciteten skulle ju öka med över 300% med en buss jämfört med hissbanan som idag tar enligt uppgift 15 resande per tur...

Kan man köra en buss mellan Klubbacken och Mälarhöjden så borde man också kunna köra en busslinje mellan Liljeholmen och Nybohov...


Någon som sitter på ett bra svar?

Nico

Kräver i så fall en del ombyggnader högst upp. Finns inget praktiskt vändutrymme längre utan det mesta är p-platser.

Sedan är troligen Nybohovsbacken i sig för brant för busstrafik enligt SL:s nuvarande riktlinjer. Dvs. man ändrar inte på befintlig trafik, men vid ny trafikering skulle man utgå från dagens regler. Tror även det skulle bli svårt att få till en korrekt hållplats i vilplan mitt på Nybohovsbacken.

Det är även en fråga om det verkligen finns underlag för att köra fullstor buss ens i timmestrafik? I övrigt var gamla 131 rena straffkommenderingen. I alla fall i mitt tycke.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

virtual1

Men beställ nåt som en kutsenits eller liknande till trafiken då? Då borde ju kvartstrafik vara helt möjligt.

Nico

Hålla på med udda fordonstyper är inte heller det smidigaste. I nuläget så körs närtrafiken mm. i de flesta fall under separata avtal. Visst skulle man säkert kunna titta på något sådant, men samtidigt måste det hela även ha ett samhällsekonomiskt perspektiv. 

Finns sedan även många andra platser som oxå ligger lite avigt till. Tyvärr är det så att man kan inte försörja alla platser med buss (vare sig stor eller liten) på ett sätt som är både resenärsvänligt, kostnadseffektivt eller praktiskt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Harald Nordius

Citat från: Nico skrivet 15 oktober 2018, 15:40:58 PM
Hålla på med udda fordonstyper är inte heller det smidigaste.
En mer udda fordonstyp än hissen finns väl knappast.

roggek

Citat från: Nico skrivet 15 oktober 2018, 14:29:40 PM
Kräver i så fall en del ombyggnader högst upp. Finns inget praktiskt vändutrymme längre utan det mesta är p-platser.

Sedan är troligen Nybohovsbacken i sig för brant för busstrafik enligt SL:s nuvarande riktlinjer. Dvs. man ändrar inte på befintlig trafik, men vid ny trafikering skulle man utgå från dagens regler. Tror även det skulle bli svårt att få till en korrekt hållplats i vilplan mitt på Nybohovsbacken.

Det är även en fråga om det verkligen finns underlag för att köra fullstor buss ens i timmestrafik? I övrigt var gamla 131 rena straffkommenderingen. I alla fall i mitt tycke.

P-platser är ju Stockholms Stad fena på att "prioritera bort" till förmån för busstrafiken. Så det går nog att hitta en vändplats
Vändplanen på Nybohov skulle kunna byggas här, tyvärr offras lite träd och gräs...


Kan linje 807, 818, 824 mfl. med ledbuss/boggibuss kämpa sig uppför Vendelsömalmsvägens sega och långa backe vid Mårtensberg (ett exempel ur högen), så kan nog en normalstor buss kämpa sig uppför Nybohovsbacken också.

Underlaget till trafiken finns nog till en fullstor buss, då det ryktas om att NÄR Nybohovshissen fungerar så är det kö och väntetider på 10-15 minuter i rusningstid

Jag gissar på att det är bl a portalerna in till Nybohov som är "stötestenen" för att kunna erbjuda en busstrafik på en acceptabel nivå...

Straffkommendering?
ja, man kan ju kanske koppla körspecen/tjänsten med någon annan linje vid Liljeholmen(133, 134, 145 eller 165) så tjänsten inte bara är "backe upp, backe ner".

Visst om SL nu vill bygga om Nybohovshissen till två nya hissar (som föreslagits) så är det ett bättre förslag, men enligt MTR så har Nybohovshisssen krånglat i 10 års tid...

Skulle vara kul med en kundundersökning vad Nybohovsborna själva skulle föredra, buss eller "Klumpen"?

För just nu verkar de äldre som bott där sedan 60-talet vilja ha kvar "Klumpen" (antagligen av nostalgiska skäl?), medan de yngre som bor på Nybohov, nog inte bryr sig om vad som är bäst, bara de kommer i tid till tunnelbanan...

Jag är bara så förvånad att man försöker "hålla liv" i något som borde moderniserats för 20 år sedan...
(ett exempel är väl Lidingöbanan och Roslagsbanan som jämförelse)

Lars-Håkan_E

Citat från: roggek skrivet 15 oktober 2018, 19:27:51 PM
P-platser är ju Stockholms Stad fena på att "prioritera bort" till förmån för busstrafiken. Så det går nog att hitta en vändplats
Vändplanen på Nybohov skulle kunna byggas här, tyvärr offras lite träd och gräs...



Det blir nog svårt eftersom man sedan den bilden togs byggt hus på den sidan gatan :-)

roggek

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 oktober 2018, 19:41:16 PM
Det blir nog svårt eftersom man sedan den bilden togs byggt hus på den sidan gatan :-)

Ja, jag såg det nu, my bad.

Men desto större angelägenhet att en busslinje införs permanent, än en halvdålig hissbana med starkt begränsad kapacitet, som oftast står still...

Nico

#8
Jag fattar fortfarande inte vitsen med krav på en vanlig busslinje till ett område som (jämfört med många andra i stan) redan har en jämförelsevis mycket bra kollektivtrafik i sin direkta närhet. Om jag inte missminner mig i övrigt så går linje 907 (närtrafiken) fortfarande upp till Nybohov så där har man redan den efterfrågade lilla bussen... även om efterfrågan av dess tjänster istället inte är så stor. Att det kan bli en å annan som under peak sedan väljer att vänta på hissen istället för att gå (vilket en frisk människa normalt inte borde ha större problem med) eller ta 907... tja... ser fortfarande inget direkt underlag för stor buss. I övrigt vill jag ha det till att portalen vid Nybohov har fri höjd så den är inget problem om så vore.

Sedan, apropå backar i Vendelsö, så skrev jag att man om möjligt ser till de krav dagens riktlinjer ställer. Speciellt då vid ny trafikering för att slippa återupprepa kända problem som finns med för branta vägar etc. Det finns även tillgänglighetsdirektiv som måste följas. Är det för brant är det t.ex. inte säkert att man kan fälla ut rullstolsramp, svårt att gå av med rullator etc. Vendelsömalmsvägens backe (och många andra) vållar ju onekligen problem vid halka osv. så då är det ju bättre att ha som riktlinje att försöka att undvika att återupprepa den typen av missförhållanden om det går.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Ja den norra genomfarten på Nybohovsbacken är 4,5 medans den södra är 4,0 meter, inga problem. Däremot är de övriga (på sidogatorna runt 3,5 )

Nico

Tänkte primärt på den norra. Kan inte påminna mig att ha sett skyltning öht på senare år varför jag utgick från att det var fri höjd. Har för mig att även gatan fick sig en översyn här för ett par år sedan. Annars klarar ju vanlig SL-buss 3,5 meter med om så är.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Berlin

Det har tydligen körts Taxi på 131an nyligen enl skyltning i T banan./Ulf

Nico

Jo, MTR:s ersättning för hissbanan körs ju med taxi.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Buzzlover

I dagsläget är vägen upp till Nybohov dessutom i mycket arbete vilket märks ifall man åker "taxiersättningen" så någon större buss än 907:ans minibussar skulle nog inte kunna ta sig upp dit, men vem vet, när arbetena väl är klara kanske MTR kör deras egna buss upp dit.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!