HVO100 nu tillåtet i Volvo personbilar

Startat av homer, 14 oktober 2018, 09:54:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Snacket om miljözoner och annat ter sig helt onödigt då vi egentligen skulle kunna ha en helt fossil fri fordonspark redan nu



https://teknikensvarld.se/volvo-tillater-hvo100-i-taxibilar/

Tommy H

Håller med helt, kan inte riktigt förstå varför folk som har dieselbilar inte väljer hvo istället.
Har själv inte tankat nåt annat än hvo på snart två år och mer än fyra tusen mil, och jag kan inte se en enda nackdel.
Men tyvärr har många väldigt negativ syn på hvo, att det är nåt miljöhokuspokus som förstör motorerna...
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Nico

Citat från: Tommy H skrivet 14 oktober 2018, 11:18:53 AM... kan inte riktigt förstå varför folk som har dieselbilar inte väljer hvo istället.

Den springande punkten till varför dieselfordonsägare inte tankar HVO rakt av framgår ju av den länkade artikeln till/i Teknikens värld. Så länge fordonstillverkarna inte ger sitt godkännande fritt så kan ev. fel allltid ifrågasättas i förhållande till garantier etc. Alltså, gäller alla garantier om man tankar HVO och går det att lita på över tid?! Det är det som måste besvaras klart och tydligt först. 

Det är sannolikt mera sådana tankar som florerar bland potentiella brukare. Kom det bara ett klartecken från fordonstillverkarna om att HVO är att jämställa med vilken diesel som helst så blir sannolikt situationen en annan. Sedan handlar det även om framställning. Fortsätter palmolja att vara en stor del av råvaran för HVO så kan det bli ett problem på sikt.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

virtual1

Citat från: Nico skrivet 14 oktober 2018, 12:09:34 PM
Den springande punkten till varför dieselfordonsägare inte tankar HVO rakt av framgår ju av den länkade artikeln till/i Teknikens värld. Så länge fordonstillverkarna inte ger sitt godkännande fritt så kan ev. fel allltid ifrågasättas i förhållande till garantier etc. Alltså, gäller alla garantier om man tankar HVO och går det att lita på över tid?! Det är det som måste besvaras klart och tydligt först. 

Det är sannolikt mera sådana tankar som florerar bland potentiella brukare. Kom det bara ett klartecken från fordonstillverkarna om att HVO är att jämställa med vilken diesel som helst så blir sannolikt situationen en annan. Sedan handlar det även om framställning. Fortsätter palmolja att vara en stor del av råvaran för HVO så kan det bli ett problem på sikt.

Sen kan ju en bidragande orsak givetvis vara att a) de flesta privatbilster har noll koll på vad HVO100 är och b) finns väl i princip inga mackar som har bränslet som är öppna för privatbilister?

Lars-Håkan_E

Alla "vanliga" tankställen som erbjuder HVO100 är öppna för vem som helst.

Det finns även möjlighet att tanka HVO mot kassabetalning på många bemannade mackar.

virtual1

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 november 2018, 17:15:52 PM
Alla "vanliga" tankställen som erbjuder HVO100 är öppna för vem som helst.

Det finns även möjlighet att tanka HVO mot kassabetalning på många bemannade mackar.

Ok, det visste jag inte,  men jag anar att macktillgången inte är god oavsett, trots att jag bor i Stockholm här jag aldrig sett en vanlig mack som erbjuder bränslet.

Fredde

Citat från: virtual1 skrivet 06 november 2018, 18:51:52 PM
Ok, det visste jag inte,  men jag anar att macktillgången inte är god oavsett, trots att jag bor i Stockholm här jag aldrig sett en vanlig mack som erbjuder bränslet.

Circle K har milesBIO HVO100 på stationerna i Midsommarkransen, Länna, Skärholmen Syd, Frescati, Akalla och Veddesta.

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredde skrivet 06 november 2018, 19:21:19 PM
Circle K har milesBIO HVO100 på stationerna i Midsommarkransen, Länna, Skärholmen Syd, Frescati, Akalla och Veddesta.

OK/Q8 har det i Årsta, Haninge, Sollentuna, Barkarby, Kallhäll och Shell b.la i Slagsta (vid Netonet)

Jo

Citat från: homer skrivet 14 oktober 2018, 09:54:41 AM
Snacket om miljözoner och annat ter sig helt onödigt då vi egentligen skulle kunna ha en helt fossil fri fordonspark redan nu



https://teknikensvarld.se/volvo-tillater-hvo100-i-taxibilar/

Problemet med partiklar och kväveoxider kvarstår väl?
Eller kanske till och med blir värre om du tankar ett bränsle motorn inte går bra på?

Lars-Håkan_E

Citat från: Jo skrivet 10 november 2018, 12:00:06 PM
Problemet med partiklar och kväveoxider kvarstår väl?
Eller kanske till och med blir värre om du tankar ett bränsle motorn inte går bra på?

Den HVO jag kör bilen på minskar partikelutsläppet med 33%, intressant är också att förbrukningen minskar med 4-5%, liknande har jag upplevt på de bussar vi kör på HVO.

homer

http://www.mynewsdesk.com/se/volvo_personbilar/pressreleases/fritt-fram-att-tanka-hvo100-i-dagens-volvobilar-2856245?fbclid=IwAR2MhkZ8FBY1Ju9Jmuu2-aaM-G47q2hhR6xSOESmiU3IxaITIzlyV--Aa4Q

CitatFritt fram att tanka HVO100 i dagens Volvobilar

Citatolvo Cars öppnar möjligheten för Volvoägare i Sverige, Norge, Finland, Danmark att tanka det fossilfria förnyelsebara bränslet HVO100. De bilar som omfattas är samtliga modeller från SPA- och CMA-plattformarna från 2015 och framåt som har Volvos fyrcylindriga, egentillverkade dieselmotor.

tycker väl att även äldre 5 cylindriga dieselmotorerna som har Euro 5 och lägre borde omfattas, där finns ju de stora miljövinsterna


Fredde

Citat från: homer skrivet 04 april 2019, 21:38:27 PM
http://www.mynewsdesk.com/se/volvo_personbilar/pressreleases/fritt-fram-att-tanka-hvo100-i-dagens-volvobilar-2856245?fbclid=IwAR2MhkZ8FBY1Ju9Jmuu2-aaM-G47q2hhR6xSOESmiU3IxaITIzlyV--Aa4Q

tycker väl att även äldre 5 cylindriga dieselmotorerna som har Euro 5 och lägre borde omfattas, där finns ju de stora miljövinsterna

Jag har en Volvo med nya 4-cylindriga VEA-motorn.
Den sitter dock i den "gamla" V60 från 2017 vilket gör att jag, enligt Volvo, inte får tanka den med HVO.
Idag var jag i kontakt med Volvo i Göteborg för att ta reda på varför, svaret jag fick är att det är en annan konstruktion av bränslepumpen på den mot när motorn sitter i SPA och CMA-baserade bilar.

Att man skulle kunna tanka den äldre 5-cyl motorkonstruktionen med detta bränsle är således inget man ska hoppas på.

Är alla garantier borta kan man väl chansa. Om man vill och vågar...