A,B och C-Linjer i Västerås på 80 och 90-talet

Startat av Tompa871, 11 oktober 2018, 16:49:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tompa871

Hejsan. Är det någon som har koll på vilka A/B och C-linjer som fanns i Västerås på 80 och 90-talet. ?

m.aspgren1

15 A B C
11,11B
114,14 A
17,17 C
19

Skickat från min H8266 via Tapatalk


m.aspgren1


Tompa871

Citat från: m.aspgren1 skrivet 12 oktober 2018, 10:57:49 AM
17,17A,17C

Skickat från min H8266 via Tapatalk
Tack för upplysningen! Har du koll på rutter också?

pnott

Sen fanns linje C. Utan nummer alltså.
Det var en arbetspendlingslinje som gick Bäckby - Finnslätten via Råby - Vallby - E18 - Bergslagsvägen. Sista åren fick den istället nummer 911.
Så länge den hette linje C så fanns den inte med i ordinarie tidtabellshäften utan det fanns ett särskilt Finslätten-häfte, med linje 11, C och några andra turer.
Tyvärr så kastade jag mina gamla tidtabellssamlingar för ett tiotal år sen. Det ångrar jag grymt.

Tompa871

Citat från: pnott skrivet 12 oktober 2018, 23:30:19 PM
Sen fanns linje C. Utan nummer alltså.
Det var en arbetspendlingslinje som gick Bäckby - Finnslätten via Råby - Vallby - E18 - Bergslagsvägen. Sista åren fick den istället nummer 911.
Så länge den hette linje C så fanns den inte med i ordinarie tidtabellshäften utan det fanns ett särskilt Finslätten-häfte, med linje 11, C och några andra turer.
Tyvärr så kastade jag mina gamla tidtabellssamlingar för ett tiotal år sen. Det ångrar jag grymt.
Okej. Men jag kan inte minnas att det fanns någon linje C. Men om det är någon som har kvar tidtabellshäften från den tiden så får denne gärna skänka en till mig.

pnott

Citat från: Tompa871 skrivet 13 oktober 2018, 00:12:56 AM
Okej. Men jag kan inte minnas att det fanns någon linje C. Men om det är någon som har kvar tidtabellshäften från den tiden så får denne gärna skänka en till mig.

C passerade aldrig centrum och fanns som sagt inte med de vanliga tidtsbellshäftena.

Kom just på en till. 12c gick Kopparbergsvägen - e18 istället för stora gatan - Malmabergsgatan.

Tompa871

Citat från: pnott skrivet 13 oktober 2018, 00:36:46 AM
C passerade aldrig centrum och fanns som sagt inte med de vanliga tidtsbellshäftena.

Kom just på en till. 12c gick Kopparbergsvägen - e18 istället för stora gatan - Malmabergsgatan.
Fanns verkligen 12C? Jag har alldrig sett den linjen. Körde den Kopparlunden och sen upp vid fd Cykelringen och sen ner på E18?

pnott

Citat från: Tompa871 skrivet 13 oktober 2018, 11:09:59 AM
Fanns verkligen 12C? Jag har alldrig sett den linjen. Körde den Kopparlunden och sen upp vid fd Cykelringen och sen ner på E18?
Precis. Faktum är detta verkar vara den ursprungliga vägen för linje 12. Jag har hittat en rapport av Bengt Holmberg från 1972 som beskriver busstrafiken i några mellanstora svenska städer. I rapporten beskrivs bl a trafiken i Västerås 1969 med linjedragningar och turtätheter. Rapporten är copy free så jag har lagt ut en pdf med utdraget från Västerås. Vid den tiden fanns för skojs skull istället en 12A och 12B. Enjoy!
http://pnott.se/pontus/diverse/Busslinjer1969.pdf

Bussmicke

Citat från: pnott skrivet 12 oktober 2018, 23:30:19 PM
Sen fanns linje C. Utan nummer alltså.
Det var en arbetspendlingslinje som gick Bäckby - Finnslätten via Råby - Vallby - E18 - Bergslagsvägen. Sista åren fick den istället nummer 911.
Så länge den hette linje C så fanns den inte med i ordinarie tidtabellshäften utan det fanns ett särskilt Finslätten-häfte, med linje 11, C och några andra turer.
Tyvärr så kastade jag mina gamla tidtabellssamlingar för ett tiotal år sen. Det ångrar jag grymt.

Det häftet hade varit kul att se.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.


pnott

Tyvärr så kastade jag som sagt tidtabellerna när jag flyttade för ungefär 10 år sen. Vi pratar första halvan av 80-talet. Jag gick på högstadiet inne i stan och åkte antingen 11:n från Skälby eller förstärkningsbussen på linje 15 som började på Smältverksgatan (tror den gick 7:43). Förstärkningsbussen hade antagligen tidigare på morgonen gått på den där linjen till Finnslätten, och när jag nu tänker tillbaka så var det nog linje D, inte C. Oj, vilka spratt minnet spelar ibland! Det var i alla fall ofta VL175, den med dubbla säten längst fram till höger, på förstärkningsbussen. Där kunde de ibland glömma kvar det speciella Finnslätten-häftet, och då norpade jag förstås åt mig. Fast ibland var det en gammal Scania 75:a. Vilken besvikelse det var i så fall! Linje 11 gick i alla fall 7:25, 7:35 och 7:45 i vintertidtabellen och 7:29, 7:41 vår och höst.

Kenneth99

Tack så mycket för informationen, jag har letat efter detta bussschema länge.

Anders K

Finns hela den rapporten från 1972 nånstans på nätet?