Senaste Scania-nytt vid Spånga station

Startat av Gunnar Berglund, 10 oktober 2018, 23:55:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar Berglund

Det är höst 1984 och inte en Büssing i sikte här längre. De nya Scania CN112-orna har börjat levereras och SL H12 6688 föräras därför två bilder av entusiasten:



Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Nico

Trevliga bilder, däremot undrar jag lite över linjenumret i förhållande till vagnen? Råsta hade väl inga Scania vid denna tid utan detta var väl en vagn från Brommahallen?

De å sin sida körde väl inte 503 utan tog över först när 503 slogs ihop med 119, och den senare linjen fick ta hela sträckan Solna C - Backlura... eller minns jag helt galet så att det var någon övergångsperiod där emellan?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niclas Wennerlid

Jag kan hjälpa till med att detta var en Brommavagn, huruvida det var körningar på 503 är jag betydligt mer osäker på.
Till synes verkar det ju vara så.

// Niclas

Mr G

Jag har också bilder med H10/H11 på 503:an och det var inget som jag tyckte var märkvärdigt vad jag minns.
吉先生

Mats W

Har för mig att det var ett linjebyte mellan Bromma och Råsta. Råsta körde 119 och Bromma 503

Peter Rost

503:an tilldelades Bromma i samband med hösttidtabellen 1984.

//Peter

Nico

Tack Peter, där ser man att man inte ska lita på minnet. Har alltid tänkt på 503 som en Råsta-linje. Å andra sidan tillhör ju nuvarande 512 Bromma-avtalet även om den körs av Råsta.

Nån med bra minne som sedan kommer ihåg när 503 slogs ihop med 119? Det bör väl ha varit innan 1990 i alla fall?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Oskar A

Trevliga bilder som sagt. Spånga Station får man väl ändå säga tillhör de terminaler som inte har förändrats så mycket genom åren.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Bussmicke

Även Vällingby

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Mycket trevliga bilder. Bromma hade både H32 Büssing samt H3 (Volvo) innan Scaniabussarna gjorde entré i depån.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Carl

Citat från: Nico skrivet 12 oktober 2018, 07:36:27 AM
Nån med bra minne som sedan kommer ihåg när 503 slogs ihop med 119? Det bör väl ha varit innan 1990 i alla fall?

Linjerna 119 (Hässelby strand-Backlura) och 503 (Solna C-Hässelby gård) slogs ihop i oktober 1978. Den nya sträckningen Solna C-Backlura fick först linjenummer 503. Linjenumret ändrades sedan till 119 i augusti 1985.

Jag hittade även en förarturlista för linje 119 från augusti 1978. Enligt turlistan kördes linjen då av Råsta.

Lars-Håkan_E

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 17 oktober 2018, 08:20:22 AM
Mycket trevliga bilder. Bromma hade både H32 Büssing samt H3 (Volvo) innan Scaniabussarna gjorde entré i depån.

Och H1 :-)

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.