Gammal A-regad buss

Startat av LYR, 10 oktober 2018, 14:25:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR



Vad kan vi få ut av denna bild?
Reg-nummer syns tydligt, men är det en SS-buss, är det en ½-hytt  och på vilken gata står den ....
/LYR

Björn Forslund

Det ser ut som en av SS halvhyttare, men den saknar linjenumret och destskylten som normalt satt framför bakdörrarna. Verkar alltså inte gå i trafik. Man ser spår efter linjenummerskylten på bakhörnet.

Mr G

Den står på Katarinavägen ungefär vid nuvarande Sjöfartshotellet. Året är 1933 och Katarinahissen i bakgrunden har just plockats ned för att senare ersättas av en ny. Funderar på om bussen kan ha något med detta att göra.
吉先生

K R

#3
Hej!

Jag dristar mig till att påstå att reg.numret är A16207, då SS vid tiden hade A16-serien på sina bussar.

I så fall är det en Tidaholms-halvhyttare med ASJ-kaross, levererad i maj 1932 och littererad enligt det dåvarande litterasystemet: TBB631.
TBB631 utläses Tidaholms Bruk Bensin samt månad och år för beställning till leverantör.

Edit: Serien av TBB631 var A16194-16213.

mvh K R


LYR

Citat från: K R skrivet 10 oktober 2018, 15:51:36 PM
Hej!

Jag dristar mig till att påstå att reg.numret är A16207, då SS vid tiden hade A16-serien på sina bussar.
och visst kan det vara
I så fall är det en Tidaholms-halvhyttare med ASJ-kaross, levererad i maj 1932 och littererad enligt det dåvarande litterasystemet: TBB631.
TBB631 utläses Tidaholms Bruk Bensin samt månad och år för beställning till leverantör.

Edit: Serien av TBB631 var A16194-16213.

mvh K R
Tack KR, jag har nu kollat reg-numret i större förstoring och visst kan det vara A16...  och det är Katarinavägen!
/LYR