Linje 745

Startat av Mr G, 07 oktober 2018, 22:49:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



745:an var på tapeten tidigare så jag lägger in en bild när den angör någon av av/påfarterna till Hagsätra. Inte ofta jag besöker de krokarna nu för tiden, men det känns som att det ser ungefär likadant ut idag. Men det kanske det inte alls gör. 745:an gick endast i rusningstrafik så avsaknaden av bilar visar väl på att det inte bodde lika många människor i Huddingetrakten vid den här tiden. 745:an var säkert tom på folk den också, det var den nästan alltid. Tror att jag tog bilden 1970-1972 någon gång.
吉先生

Gunnar D

Härlig bild ur ovanlig vinkel! Någon av de sista turerna mot Örby denna vårdag passerar just hpl Hagsätra där man stått några gånger i snögloppet och väntat på 708:an mot Huddinge.

/Gunnar

virtual1

Måste vara taget i södergående riktning,  dvs bussen är på väg från Huddingehållet.

Gunnar D

Citat från: virtual1 skrivet 09 oktober 2018, 15:13:30 PM
Måste vara taget i södergående riktning,  dvs bussen är på väg från Huddingehållet.

Riktigt, jag stod där vid hpl 1964-67 och väntade på 708:an mot Huddinge...

/Gunnar

virtual1

Citat från: Gunnar D skrivet 09 oktober 2018, 19:14:20 PM
Riktigt, jag stod där vid hpl 1964-67 och väntade på 708:an mot Huddinge...

/Gunnar

Fast på den här sidan vägen är ju bussen som syns på bilden på väg bort från Huddinge =) - det som dock förbryllar mig är den bergknalle med träd som syns i bakgrunden, idag är där planmark, varför skulle den bergknallen vara bortsprängd då det inte är nån bebyggelse eller liknande på den platsen idag?!


Ted Selander

Citat från: virtual1 skrivet 10 oktober 2018, 13:50:01 PM
Fast på den här sidan vägen är ju bussen som syns på bilden på väg bort från Huddinge =) - det som dock förbryllar mig är den bergknalle med träd som syns i bakgrunden, idag är där planmark, varför skulle den bergknallen vara bortsprängd då det inte är nån bebyggelse eller liknande på den platsen idag?!



Jo, den blygsamma bergknallen finns kvar mellan grusplanen och Huddingevägen. Det har vuxit upp träd och buskar runt den för att förvilla.

virtual1

Åh, tack, bergknallen ser större ut på första bilden än vad den är då också :)

Thomas Bergstam

Citat från: virtual1 skrivet 10 oktober 2018, 18:24:34 PM
Åh, tack, bergknallen ser större ut på första bilden än vad den är då också :)

Det där är korsningen Rågsvedsvägen/Huddingevägen. Det ligger en St1-mack på planen och precis utanför bild till vänster ligger Lidl. I skogsdungen ovanför går tunnelbanan till Hagsätra och vägen bakom skogen är Vedevågslingan (där jag bor....)