Vad hände H19 5183 år 1963?

Startat av Gunnar D, 06 oktober 2018, 16:37:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Tror vi har haft uppe detta tidigare, men vad hände egentligen med 5183 mellan 23 aug och 6 okt 1963 när denna bild togs i Hornsberg?

Mvh Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 06 oktober 2018, 16:37:12 PM


Tror vi har haft uppe detta tidigare, men vad hände egentligen med 5183 mellan 23 aug och 6 okt 1963 när denna bild togs i Hornsberg?

Mvh Gunnar

Jag har förstås också undrat vad som får en Metropol att se ut så där! En så pass stor kollision borde ju ha omnämnts i massmedia och i värsta fall folk skadade o.s.v. Men jag har inte lyckats hitta någonting och har därför dragit slutsatsen att det skedde i hallen på något sätt. Då skrivs det ju inga trafikrapporter heller. Som jag ser det enda sättet att det där skulle kunna passera obemärkt! Ett under att de satte ihop den med 4 år kvar i trafik men det här kanske var precis innan datumet för h-omläggningen fastställdes?

//Mr H

K R

Hej!

Metropolen kan ha kört in i en (stillastående?) lastbil och med tanke på resultatet lyckats ramma lastbilen med flaket alldeles bredvid förarplatsen.
Det kanske var den väjning som hanns med och som behövdes för att slippa krocka med hela frontpartiet...

En mindre allvarlig notering av motivet på bilden; Dubbelskyltning av linjenumret i främre vänstra sidorutan med användande av s k frimärke.

mvh K R

K R

Hej!

Skadorna på Metropolen påminner till vissa delar om de som tillfogades Büssing-dubbeldäckaren H33 4281 efter påkörning av just en stillastående lastbil, enligt uppgift i svår dimma,
när vagnen kördes på den högertrafikanpassade linje 137 mellan Sätra och Skärholmen före dagen H.

Den vagnen kom aldrig ut i trafik igen, men övervåningen från H33 4281 giftes senare ihop med H33 4292,
efter den senares försök att komma under den alltför låga t-baneviadukten vid Kristineberg.
Detta under tomkörning in till Hornsberg efter avslutad tjänst på linje 52.

mvh K R

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 07 oktober 2018, 09:58:20 AM
Jag har förstås också undrat vad som får en Metropol att se ut så där! En så pass stor kollision borde ju ha omnämnts i massmedia och i värsta fall folk skadade o.s.v. Men jag har inte lyckats hitta någonting och har därför dragit slutsatsen att det skedde i hallen på något sätt.

I vilka dagstidningar och under vilka perioder kan du minnas att du sökt?
Bra att veta innan man ger sig iväg till tidskriftsbiblioteket.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 07 oktober 2018, 15:46:54 PM
I vilka dagstidningar och under vilka perioder kan du minnas att du sökt?
Bra att veta innan man ger sig iväg till tidskriftsbiblioteket.

/Gunnar

Oj det var ett tag sedan! Men SS Data var väl det första och det enklaste men de har väl du också kollat! Sedan så ögnade jag DN artikelarkiv utan napp. Egentligen så skulle man vilja ha tillgång till Trafikhändelserapporterna åtminstone om man vill utesluta en trafikskada. Kanske inte en sådan här smäll ens rapporteras där om föraren är skadad ex.vis. Vem skulle då skriva? Men Trafikhändelserapporterna sparas ju hur länge som helst av juridiska skäl. Kanske de fortfarande går att få tag i? Jag har frågat SS-personal från den tiden men ingen av dem har något minne av detta, ex.vis AGR som ju jobbade i Brännkyrkahallen. Skulle ju vara spännande om det gick att få fram något!

//Mr H

Gunnar D



Citat från: Mr H skrivet 07 oktober 2018, 16:17:43 PM
Oj det var ett tag sedan! Men SS Data var väl det första och det enklaste men de har väl du också kollat! Sedan så ögnade jag DN artikelarkiv utan napp. Egentligen så skulle man vilja ha tillgång till Trafikhändelserapporterna åtminstone om man vill utesluta en trafikskada. Kanske inte en sådan här smäll ens rapporteras där om föraren är skadad ex.vis. Vem skulle då skriva? Men Trafikhändelserapporterna sparas ju hur länge som helst av juridiska skäl. Kanske de fortfarande går att få tag i? Jag har frågat SS-personal från den tiden men ingen av dem har något minne av detta, ex.vis AGR som ju jobbade i Brännkyrkahallen. Skulle ju vara spännande om det gick att få fram något!

//Mr H

Gick igenom Expressen från den aktuella perioden men hittade inget om H19 5183. Däremot om H15 1335 i en olycka som inträffade 9 sep 1963 på Västerbrons södra fäste!
Kanske är det den som står t.v. om 5183 på den övre bilden.
Avser fortsätta med Aftonbladet alt DN/ST vid tillfälle.

Mvh Gunnar

Gunnar D

Citat från: Gunnar D skrivet 09 oktober 2018, 11:43:03 AM

Avser fortsätta med Aftonbladet alt DN/ST vid tillfälle.


Nu kollat ST från perioden men hittade inget där som kunde relateras till 5183.
Dock många militära flygolyckor men liksom idag också artiklar om "Integration" och "Lära sig svenska".

/Gunnar

Björn Forslund

Olyckan kanske skedde under tomkörning till/från garaget och därmed blev ointressant för media?