En tidig CR111 i Malmö

Startat av Hasse L, 05 oktober 2018, 13:00:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


EKX 082 - Scania CR111 1972 - ML S7 366.

Bortom ändhållplatsen Kvarnby för linje 31B trafikerades ett område med glesare resandeunderlag. Bussarna på linjen fortsatte vidare i några varianter som redovisades på separata tidtabellsuppslag. Här nedan två exempel ur vintertidtabellen 85-86. En tredje sträckning som inte fick plats i samma tabell fanns också (via Ellenborg). Totalt upptog linje 31 femton sidor i  tidtabellshäftet.

roggek

Trevlig bild!

En jämförelse med Google maps idag:
https://goo.gl/maps/AYLJ4LsVNbs

Huset i bakgrunden (Fårabäcksvägen 83) är kraftigt ombyggt idag jämfört med 1986

Turtätheten till och från Fårabäck har blivit numera ersatt med förbeställd taxi på linje 55 som linjen numera heter.
https://www.skanetrafiken.se/tidtabeller/Stadsbuss/180819_181208/Stadsbuss_Malmo_55_180819_181208.pdf

Var inte allt bättre förr?...

Hasse L

Citat från: roggek skrivet 05 oktober 2018, 18:30:45 PM



Var inte allt bättre förr?...
Jo, det var det allt!

Tack för länkar och uppgifter om dagens trafik! Jag tittade i en sparad sommartidtabell för 1992 (en förträfflig bok i fickformat om 242 sidor + kartbilaga) - då kördes trafiken enligt samma mönster som under 1986, men med linjebeteckningen M5. Turerna till Almåsa och Fårabäck kördes med bussar som fortsatte från linje 12, vilken i det nya huvudlinjenätet hade ersatt 31B till Kvarnby. Resten av M5 sköttes av förbeställd taxi.