Metropoler på Högdalsskroten igen

Startat av Gunnar D, 03 oktober 2018, 16:27:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Undrar hur länge Metropolerna hängde med? Nigeria införde ju högertrafik senare har jag för mig.

Mr G

Citat från: Björn Forslund skrivet 09 oktober 2018, 08:32:19 AM
Undrar hur länge Metropolerna hängde med? Nigeria införde ju högertrafik senare har jag för mig.

Nigeria ska tydligen ha bytt sida den 2 april 1972, och vad jag förstår var det beslut likt en knalltransport i fångvården. Just do it! Inga förberedelser att tala om. Beslutet ska ha setts som en frigörelse från the British Empire, och samtidigt ska man ha bytt valuta också, från pund och shilling till naira och kobo.

Sen vet man ju inte om det kanske ändå var möjligt att köra vänsterbussar ett tag efter deras "Dagen H". Känns väl som att synen på trafikregler och trafiksäkerhet inte är direkt jämförbar med svenska förhållanden. Åtminstone inte 1972.

Så de 100 SS-Metropolerna, eller hur många de nu var, lär inte ha gått så länge där, åtminstone inte i vänstertrafik.
吉先生

Mr H


BREAKING NEWS!

På FB säger en kille som heter Gunnar Nordström att Metropolerna byggdes om till högertrafik i Nigeria genom att två dubbeldörrar togs upp på höger sida. Gunnar Nordström bodde under dessa år i Lagos. Han säger också att de svenska anvisningsskyltarna fanns kvar i bussarna hela tiden typ måttritningen för bagage etc. De levde som vi nog kan tro ett tufft liv i Lagos och utrangerades cirka 1974/75.

//Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 10 oktober 2018, 12:25:46 PM
BREAKING NEWS!

På FB säger en kille som heter Gunnar Nordström att Metropolerna byggdes om till högertrafik i Nigeria genom att två dubbeldörrar togs upp på höger sida. Gunnar Nordström bodde under dessa år i Lagos. Han säger också att de svenska anvisningsskyltarna fanns kvar i bussarna hela tiden typ måttritningen för bagage etc. De levde som vi nog kan tro ett tufft liv i Lagos och utrangerades cirka 1974/75.

//Mr H

Verkar ju rimligt, annars skulle de ju bara rullat något år i trafik. Vore kul att se bild på en sådan högerombyggd Metropol, antar att de fick dörrar någonstans efter framaxeln.

LYR


Jag gjorde en skärmdump, visserligen en suddig bild....
//LYR

Mr H

Citat från: LYR skrivet 10 oktober 2018, 14:52:33 PM

Jag gjorde en skärmdump, visserligen en suddig bild....
//LYR

Jo men den har sitt självklara värde ändå!

/Mr H

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 oktober 2018, 14:27:32 PM
Verkar ju rimligt, annars skulle de ju bara rullat något år i trafik. Vore kul att se bild på en sådan högerombyggd Metropol, antar att de fick dörrar någonstans efter framaxeln.

Ja eller att de flyttade över bakdörrarna bara. Försöker trigga killen på FB att visa sina bilder på Metropolerna i Lagos för sådana har han.

/Mr H

roggek

Flyttades verkligen dörrarna över???

Med tanke på Nigeria som ett fattigt land efter inbördeskriget (materialbrist etc?) så gissar jag nog mer på att det bara togs upp ett "hål" i högersidan mitt på karossen, och att möjligen vänstersidans dörrhål sattes igen med "vad man hade för dagen"...Eller så lät man bara dörrarna vara kvar på vänstersidan..

Tror inte på någon "avancerad dörrflytttning med både trampkontakter och dörrmaskineri" i ett sådant utvecklingsland som Nigeria 1972. Det hade man inte vare sig teknik eller kunskap för, eller?

Lite som ombyggnaden av spårvagnarna M23 och S27 i Göteborg dvs ungefär som på denna bild:
http://www.tramways.com/webalbum/sweden/goteborg_tram_1965_1967/pages/07.html

Sedan undrar jag om Metropolerna verkligen höll så länge som det har påståtts.
Jag har hört att de flesta var slutkörda redan efter ett-två år d v s 1969-70 och högertrafiken infördes som sagt var i april 1972...
(Kan tänka mig att motorer och diverse inredning fick ett nytt liv som elverk/vattenpumpar och möblemang...)

Jag vill inte låta skeptisk, men om vi nu får se Metropoler i Lagos i högertrafik så är det ett plus.

Staffan Sävenfjord

Citat från: roggek skrivet 10 oktober 2018, 16:01:25 PM
Sedan undrar jag om Metropolerna verkligen höll så länge som det har påståtts.
Jag har hört att de flesta var slutkörda redan efter ett-två år d v s 1969-70 och högertrafiken infördes som sagt var i april 1972...
(Kan tänka mig att motorer och diverse inredning fick ett nytt liv som elverk/vattenpumpar och möblemang...)

Jag vill inte låta skeptisk, men om vi nu får se Metropoler i Lagos i högertrafik så är det ett plus.

Metropolerna till Nigeria kom inte dit förrän i början av 1970-talet. De stod alltså många år i Sverige innan de såldes till Silverdalen och sedan Nigeria. De torde inte varit slutkörda när Nigeria hux-flux bytta till högertrafik i april 1972.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar Berglund

Blev lite inspirerad och hittade en grupp på FB med lite gamla bilder från Nigeria. Intressant urklipp ur Daily Times, Juli 1974:

Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

roggek

Ja, och den bilden visar tydligt att Nigeriametropolerna inte blev "högerombyggda"...

Om nu 40 vart sålda enligt artikeln ovan så måste alltså närmare 58 Metropoler havererat ganska snabbt efter de kom till Lagos...
Texten "constant breakdowns...." tyder ju på det.

Av dessa 40 som såldes till allmänheten och inte fick framföras på Lagos gator, så borde ju en eller annan finnas kvar i Nigeria i varierande skick?
Man har ju hittat hönshus tidigare som visat sig vara en veteranbuss...

Staffan Sävenfjord

Citat från: roggek skrivet 11 oktober 2018, 08:18:04 AM
Ja, och den bilden visar tydligt att Nigeriametropolerna inte blev "högerombyggda"...

Den visar bara att bussen på bilden inte var ombyggd. Hur det var med övriga 97 kan vi inte utifrån detta veta något om. En teori kan var att dessa 40 bussar såldes därför att de aldrig blivit högeranpassade.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)