Okänd buss i Linköping före Högertrafikomläggningen

Startat av Hans Naess, 02 oktober 2018, 20:27:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Naess

Hej!

Åren före högertrafikomläggningen fanns en brokig skara bussar i Linköping innan CR76:orna m fl tog vid. Hemma vid ändhållplatsen hade vi oftast Hägglundare, men ibland dök även andra bussar upp.
Hittade en bild på Digitalmuseum tagen precis innan dagen H. Är det någon på forumet som kan identifiera den?

https://digitaltmuseum.se/021016924849/bildtext-sista-vanstertrafiken-drottninggatan-hamngatan-mot-oster-vanstertrafik/media?slide=0

Med vänlig hälsning,
/Hans

Björn Forslund

#1
En ASJ Condor, kaross byggd just i Linköping. stadstrafiken hade några sådana från mitten av 50-talet
Chassi Volvo mittmotor, har för mig de hade plattform bak och ytterligare två dörrar längst bak från början.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 oktober 2018, 21:34:44 PM
En ASJ Condor, kaross byggd just i Linköping. stadstrafiken hade några sådana från mitten av 50-talet
Chassi Volvo mittmotor, har för mig de hade plattform bak och ytterligare två dörrar längst bak från början.


Och dessa togs ur trafik när det blev högertrafik? Eller fick någon av dem någon högerdörr eller så?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 oktober 2018, 02:17:49 AM

Och dessa togs ur trafik när det blev högertrafik? Eller fick någon av dem någon högerdörr eller så?


Det var mittmotorvolvo och dessa var svåra att få plats med högerdörr på, såvida man inte flyttade förarplatsen. Motorn är i vägen, vilket illustreras bra av Uppsala "ödlan" som har högerdörrarna långt bak. Sannolikt hamnade dessa linköpingscondorer i Pakistan.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 oktober 2018, 16:57:12 PM

Det var mittmotorvolvo och dessa var svåra att få plats med högerdörr på, såvida man inte flyttade förarplatsen. Motorn är i vägen, vilket illustreras bra av Uppsala "ödlan" som har högerdörrarna långt bak. Sannolikt hamnade dessa linköpingscondorer i Pakistan.


Undrar hur långlivade de blev då i Pakistan. Det går ju historier om att bussar som skickades dit bara kördes tills de rasade ihop, då de saknade utbildning att underhålla dessa och vad jag förstått inte fick reservdelar heller.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Hans Naess

Tack Björn för ditt svar!

Aha, en ASJ Condor. Ja, ASJ låg ju nära till hands i Linköping. Motorn fram minns jag, men kommer inte ihåg någon plattform och dörrar längst bak. Men minnesbilderna från mitten av sextiotalet börjar ju bli lite grumliga nu så du kan säkert ha rätt. I synnerhet som jag hade flera år kvar till 10-årsdagen när dagen H inföll   :)
/Hans

Björn Forslund

Citat från: Hans Naess skrivet 03 oktober 2018, 20:07:19 PM
Tack Björn för ditt svar!

Aha, en ASJ Condor. Ja, ASJ låg ju nära till hands i Linköping. Motorn fram minns jag, men kommer inte ihåg någon plattform och dörrar längst bak. Men minnesbilderna från mitten av sextiotalet börjar ju bli lite grumliga nu så du kan säkert ha rätt. I synnerhet som jag hade flera år kvar till 10-årsdagen när dagen H inföll   :)
/Hans

Jag tror att bussarna från början hade fast konduktör sittande baktill. När man slopade detta och konduktörerna togs de bakre dörrarna bort och ersattes med fler säten. Hände säkert redan omkring 1960. Någon som vet närmare?

Björn Forslund

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 oktober 2018, 17:59:26 PM

Undrar hur långlivade de blev då i Pakistan. Det går ju historier om att bussar som skickades dit bara kördes tills de rasade ihop, då de saknade utbildning att underhålla dessa och vad jag förstått inte fick reservdelar heller.

Hade mycket att göra med att lokala bussförsäljare och karossörer fick hela sin marknad förstörd när 100-tals gratisbussar vällde in. Reservdelar och en hel verkstad fick de också i gåva, men genom korruption och inkompetens förstördes de svenska bussarna snabbt. Många kom aldrig i trafik ens.

Ingwar Åfeldt

Ett par bilder av en vanlig buss i Linköping före högertrafiken. Jag tog bilderna 1959 eller möjligen 1960. Tyvärr har jag ingen information om busstypen.






M v h
Ingwar

Björn Forslund

Det är en Volvo ur B655-serien med Hägglunds kaross, måste ha varit rätt ny vid fototillfället.

Staffan Sävenfjord

Stadsbussarna i Borås hade 17 bussar av samma typ. Dessa byggdes om till högertrafik 1965-1967 och gick då ett tag som omställningsbussar. På vänstersidan behölls endast mittdörrarna medan högersidan var fullt utrustad för högertrafik. De avyttrades i mitten av 1970-talet och många av dem hamnade då i Varberg. En eller två hamnade i Ulricehamn, Tranås, Värnamo och Hjo.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

K R

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 04 oktober 2018, 00:12:20 AM




Hej!

Den här Hägglundaren torde väl ha Scania-Vabis-chassi (BF73)?
Tycker mig se skillnader i nav och fälgar jämfört med bilden ovanför.

mvh K R

Björn Forslund

Kan stämma. Karossen ser lägre ut o bultcirkeln på framfälgen ser större ut!
Någon som har vagnförteckning o koll på vad som rullade i staden?

Mats Karlsson

Det köptes två BF7358 med Hägglundskaross 1958. De fick nr 60 och 61. Kan vara en av dem som är på bild.

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 oktober 2018, 19:32:30 PM
Det köptes två BF7358 med Hägglundskaross 1958. De fick nr 60 och 61. Kan vara en av dem som är på bild.

Köpte man både Scania-Vabis o Volvo med likadana karosser för att jämföra?
Linköping hade väl annars mycket Volvo innan CR76:orna kom?