Handikapporgainationerna rasar...

Startat av homer, 02 oktober 2018, 18:06:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

CitatI Södermanland var förra året endast 14,2 procent av bussarna tillgänglighetsanpassade

stämmer detta verkligen???

för övrigt anser jag att även en buss med trappor kan vara tillgänglig, och upphandlare/operatörer borde räkna på och redovisa hur mycket dyrare trafiken blir av att alla slags handikapp ska kunna åka på alla bussar alltid....

källa:
http://funktionsratt.se/bristande-tillganglighet-i-kollektivtrafiken/

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 02 oktober 2018, 18:06:31 PM
stämmer detta verkligen???

för övrigt anser jag att även en buss med trappor kan vara tillgänglig, och upphandlare/operatörer borde räkna på och redovisa hur mycket dyrare trafiken blir av att alla slags handikapp ska kunna åka på alla bussar alltid....

källa:
http://funktionsratt.se/bristande-tillganglighet-i-kollektivtrafiken/

Det stämmer säkert eftersom endast låggolvsbussar räknas som helt anpassade

Ersa

Bara 14,2% lågentré? Har man verkligen en så hög andel som 85,8% normalgolvade bussar i Södermanland?
På samma sida står det ju att 100% av bussarna i SL-trafiken är tillgängliga, så det kan ju inte bara vara låggolv, utan även lågentréfordon som har normalgolv i bakre hälften.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 02 oktober 2018, 18:47:15 PM
Bara 14,2% lågentré? Har man verkligen en så hög andel som 85,8% normalgolvade bussar i Södermanland?
På samma sida står det ju att 100% av bussarna i SL-trafiken är tillgängliga, så det kan ju inte bara vara låggolv, utan även lågentréfordon som har normalgolv i bakre hälften.

Siffrorna är konstiga, titta bara på Gotland som har 100% lågentré/golv sedan 2009.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 oktober 2018, 19:03:28 PM
Siffrorna är konstiga, titta bara på Gotland som har 100% lågentré/golv sedan 2009.

https://www.bussmagasinet.se/2014/03/handikappforbunden-rasar-mot-dalig-tillganglighet-pa-bussar/

Uppgifterna verkar vara från 2012 och 2013, dvs inte helt dagsaktuella. Men 2009 var ju ändå innan dess, så du har helt rätt i att det inte stämmer.

Taunusch

Citat från: Ersa skrivet 02 oktober 2018, 20:35:19 PM
https://www.bussmagasinet.se/2014/03/handikappforbunden-rasar-mot-dalig-tillganglighet-pa-bussar/

Uppgifterna verkar vara från 2012 och 2013, dvs inte helt dagsaktuella. Men 2009 var ju ändå innan dess, så du har helt rätt i att det inte stämmer.

De flesta avtalen i Sörmland är väl fortfarande samma som det var 2012-2013 och således till stor del samma bussar. Men siffrorna kan inte stämma.

Om jag inte missuppfattar vad kraven för en tillgänglighetsanpassad buss är så är det väl 2380-2384 hos Transdev i Eskilstuna som inte är det? Och de går bara på 701/801 mellan Eskilstuna och Nyköping.

Det är det alltså någonstans fem av 85-90 bussar i Eskilstuna som inte är det. Jag tror ju inte resten av länet har "sämre" tillgänglighet...

Sundås

Citat från: Taunusch skrivet 02 oktober 2018, 22:39:37 PM
De flesta avtalen i Sörmland är väl fortfarande samma som det var 2012-2013 och således till stor del samma bussar. Men siffrorna kan inte stämma.

Om jag inte missuppfattar vad kraven för en tillgänglighetsanpassad buss är så är det väl 2380-2384 hos Transdev i Eskilstuna som inte är det? Och de går bara på 701/801 mellan Eskilstuna och Nyköping.

Det är det alltså någonstans fem av 85-90 bussar i Eskilstuna som inte är det. Jag tror ju inte resten av länet har "sämre" tillgänglighet...

Nobina har en hel del lågentré även om det förekommer en del utan också.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se