Huvudmeny

Luftläckage

Startat av Bob57-60, 01 oktober 2018, 13:18:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bob57-60

Hej bussvänner!

[img]cid:3EEEE2AA10D89040802DBAC9A44DC5E6@sct-15-20-755-10-msonline-outlook-e9b0b.templateTenant/img]

Jag har en Volvo B57 från 1968 med Thorkaross. Motorn är nån gång utbytt till en TD70E. Nu har jag lite problem med luftläckage och undrar om någon här råkar besitta kunskaper detta.



När jag startar motorn så börjar den ena ( vita) nålen på manometern att stiga -upp till 7 och sen falla ner till 3 samtidigt som den röda nålen börjar stiga men orkar inte längre än till
3. Samtidigt som den röda börjar stiga så börjar det läcka luft ur det som jag antar är tryckregulatorn (bilden). När jag stängde av motorn så föll trycket i den röda kretsen men höll sig över natten i den vita kretsen. Provade att bromsa ur all luft ur systemet
- det fick till följd att den vita kretsen inte vill fyllas alls och istället börjar den röda att fyllas samtidigt som det börjar läcka ur tryckregulatorn, proportionellt mot trycket visat på manometern. Dock orkar den inte upp till mer än 3 och när man stänger
av så läcker det ut direkt ur tryckregulatorn. Den vita nålen rör sig inte alls längre.



Tipsen hittills är att det är något fel på fyrkrets skyddsventil eller fördelningsventilen. För det första, är mojängen på bilden tryckregulatorn? 2 - Var sitter fyrkretsventilen, om denna
buss ens har en sån eller om det är en äldre variant, kanske fördelningsventil? 3. Är jag på helt fel spår? ;)

p.s. jag lyckas inte begripa hur man lägger upp en bild här... beror det på att jag har en mac-dator? d.s.

Fredsduvan

KAn inte se bilden så inte lätt att veta vad som läcker för dig.

Men i stora drag som jag minns det :

Vit visare framkrets och Röd visare bakkrets.
mellan kretsarna sitter det  skyddsventiler . Om det i ditt fall är en fyrkrets inte lätt att säga.

du har troligen flera kretsar.  HAndbromskrets samt tillbehörskrets, kan vara fler´eller färre. Men där har du ingen mätare som visar.

Det är höst så ganska lätt att det kan frysa kondensvatten i dessa ventiler. Du har väl någon form av spritinjektor som frysskydd i systemet.
Oftast en liten plastburk med en slang. Den ska fyllas med 3/4 med sprit
JAg misstänker av årsmodelllen att din buss inte körs i linjetrafik så den går varje dag utan används inte så ofta.
Det mesta kan kärva när man inte använder det dagligen.

Så mina tips är dränera alla lufttankar dagligen, Se till att det förbrukas sprit. Det ska lukta som en A-lagare när du bromsar.då vet man att spriten kommer ut dit den ska.
HAr ventilerna börjat kärva så måste man kanske plocka isär och smörja. Men här får man passa sig då gummitätningar oftast inte tål vanlig olja.
Jag har förflutet som armetekniker och det jag lärde mig på Armens tekniska skola var att man kunde lossa röret från kompressorn och mata i lite av försvarets vanliga vapenfett det följer sedan med luften och smörjer där det behövs. Men var får man tag i detta fett nu när försvaret knappt finns och ÖB mest har tvål och kinakrafs och inga surplus grejer .
Som sagt utan bild är det svårt att veta vad som läcker.
Men din tryckregulator har jag för mig ser ut som en liten smal burk med en gummituta i ena änden där justerskruven för trycket är.
är lika kass på att lägga in bilder annars har jag nog kunnat visa hur den ser ut.
MVH
Tommy