SVT: 7300 förare saknas i Sverige

Startat av Ersa, 01 oktober 2018, 07:52:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mittlinje

Jag tänkte vara tyst och inte lägga mig i debatten men kunde inte  ;D. Blev glad när man ser hur många som försvarar yrket, får gång på gång höra hur dåligt det är, man glömmer oftast de fördelar man får tillbaks. Ungefär som vi minns lumpartiden där enbart de roliga minnena finns kvar, de dåliga har vi selekterat bort men här är det tvärt om!!! Reglerna är det samma som i övriga livet, man planerar efter förutsättningen så blir det oftast bra och man mår bättre.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 13 oktober 2018, 09:53:19 AM
Hittar bara att man i BBA från 2017 måste betala för tillsvidareanställda. Inte att det gäller även för de som kör på timme.

Ja det är ju av olika skäl svårt att betala för timanställda som kanske jobbar på 3-4 olika ställen, det riskerar att då bli samma tjafs som med YKB med liknande förutsättningar, någon betalar och övriga åker snålskjuts.

Förarkort är dock ingen större kostnad så den är knappast ett problem för den enskilde, då kan det ju vara värre med läkarintyg som tenderar att bli dyrare o dyrare när snart bara privatläkare vill utfärda sådana.

Dock bör både läkarintyg o förarkort vara avdragsgilla, om man kommer upp i ett tillräckligt belopp.

BSB101

Citat från: Kung Vasa skrivet 12 oktober 2018, 14:21:29 PM
www.bussmagasinet.se/2018/10/debatt-varfor-ingen-vill-bli-bussforare
Gällande upphandlingar så borde det vara en fördel då man vet att företaget man arbetar på kommer ha jobb X år framåt.

1896

Som jag sa tidigare i tråden, anställda är ett nödvändigt ont för arbetsgivare, och då blir de anställda behandlade därefter, man är naiv om man inte förstår att det är så. Sedan är det givetvis så att det finns bra & dåliga arbetsgivare också. Som jag ser det finns det mycket man kan göra bättre för bussförare, och då behövs kritik, om man bara slår sig till ro och är nöjd med det man har, då hamnar man i en position där arbetsgivaren tar för sig mer & mer till sin egen fördel. Så vi måste värna det vi har & kämpa för att det ska bli bättre.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 14 oktober 2018, 14:46:09 PM
Som jag sa tidigare i tråden, anställda är ett nödvändigt ont för arbetsgivare, och då blir de anställda behandlade därefter, man är naiv om man inte förstår att det är så. Sedan är det givetvis så att det finns bra & dåliga arbetsgivare också. Som jag ser det finns det mycket man kan göra bättre för bussförare, och då behövs kritik, om man bara slår sig till ro och är nöjd med det man har, då hamnar man i en position där arbetsgivaren tar för sig mer & mer till sin egen fördel. Så vi måste värna det vi har & kämpa för att det ska bli bättre.

Nödvändigt ont ja, okey om jag hade någon enstaka buss så kanske det var så men hos de större aktörerna är all arbetsledning och uppåt lika mycket anställda som chaufförerna.

Sedan finns det mycket man inte kan påverka som enskilt företag, lönesättningen t.ex om man är bunden av kollektivavtal. Men väldigt mycket som gäller arbetsmiljö - arbetssituation o.sv är påverkbara parametrar, kan man ha roligt på jobbet så är det faktiskt mycket lättare att ta nackdelarna, det har jag faktiskt upptäckt själv.