SVT: 7300 förare saknas i Sverige

Startat av Ersa, 01 oktober 2018, 07:52:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 02 oktober 2018, 19:59:41 PM
Om de var ett bristyrke ja..men jag kan faktiskt inte säga att de är de när de finns över 300 000 personer som skulle kunna byta branch, men ok, säg att minst 50000 av dessa skulle kunna byta bransch... men inte vill för dem vill inte jobba delade tjänster t ex...

hade de funnits 300 000 utbildade lokförare som sysslade med annat är jag säker på att man skulle försöka få dem att jobba som lokförare istället för att utbilda fler...



Och nej... bland de som nämns i transportarbetsgivarnas dokument är de enbart D behörighet som redovisas eftersom den totala summan där är 170 000. men transportstyrelsens dokument särredovisar DE och då bli totalsumman 300 000

Problemet är att delar av dessa 50 tusen intressenter bor på fel ställe och är inte intresserade av att flytta till Stockholm - Göteborg - Malmö där bristerna av olika skäl är störst.

Om delade tjänster (som väl är ganska ovanliga i storstäderna numera) vore huvudproblemet så vore en lösning att tillsammans med trafikbeställaren hitta en lösning.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 oktober 2018, 19:35:38 PM
Här i landet sköts ju lönebildningen etc. av arbetsmarknadens parter och inte av staten, det bör ju givetvis finnas samma möjligheter till utbildningsbidrag om man vill utbilda sig till bussförare som till lokförare eller rörmockare

Vad gäller statistiken så ingår givetvis även DE korten bland dem som har D körkort.

Problemet är väl att majoriteten av de som utbildas via bidrag inte vill bli bussförare utan tvingas till det för att få pengar. Och majoriteten av de som utbildas åtminstone utanför bussföretagens egna utbildningar slutar köra buss inom 1 år. När jag jobbade med utbildningen kom 90% från Grönlunds. Minst 25% av dom slutade dyka upp på linjeutbildningen, dvs slutade innan de ens blev anställda. 25% till slutade inom några månader.
En person hade en rattfylla 3 år tillbaka i tiden, vilket bussföretag anställer en sån? Flera hade så pass grova saker i sina belastningsregister att de inte heller anställdes.

Visst kan man ha utbildningsbidrag, men det bör gå till folk som söker själva. Jag fick min utbildning betald 1999, jag fick noga beskriva varför jag ville köra buss och även göra en kort praktiktid som medåkare innan jag fick utbildningen beviljad av arbetsförmedlingen. Då var det också stor brist.
Som det är nu kastar man stora summor i sjön.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 02 oktober 2018, 20:14:22 PM
Problemet är väl att majoriteten av de som utbildas via bidrag inte vill bli bussförare utan tvingas till det för att få pengar. Och majoriteten av de som utbildas åtminstone utanför bussföretagens egna utbildningar slutar köra buss inom 1 år. När jag jobbade med utbildningen kom 90% från Grönlunds. Minst 25% av dom slutade dyka upp på linjeutbildningen, dvs slutade innan de ens blev anställda. 25% till slutade inom några månader.
En person hade en rattfylla 3 år tillbaka i tiden, vilket bussföretag anställer en sån? Flera hade så pass grova saker i sina belastningsregister att de inte heller anställdes.

Visst kan man ha utbildningsbidrag, men det bör gå till folk som söker själva. Jag fick min utbildning betald 1999, jag fick noga beskriva varför jag ville köra buss och även göra en kort praktiktid som medåkare innan jag fick utbildningen beviljad av arbetsförmedlingen. Då var det också stor brist.
Som det är nu kastar man stora summor i sjön.

Jo det är precis en återgång till liknande antagningsregler och möjlighet till bidrag som jag föreslår.

Om jag som arbetsgivare rekryterar en person som t.om har busskörkort och kanske även kört buss för typ 10-20 år sedan så finns det tyvärr sällan möjlighet att ens få hjälp med YKB kurser, och då gäller det möjligheter att få platser, även om jag betalar dennes kurser så finns det inga platser inom rimlig tid eftersom det är fullt av personer som arbetsförmedlingen skickat, som själva saknar intresse

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 oktober 2018, 20:20:53 PM
Jo det är precis en återgång till liknande antagningsregler och möjlighet till bidrag som jag föreslår.

Om jag som arbetsgivare rekryterar en person som t.om har busskörkort och kanske även kört buss för typ 10-20 år sedan så finns det tyvärr sällan möjlighet att ens få hjälp med YKB kurser, och då gäller det möjligheter att få platser, även om jag betalar dennes kurser så finns det inga platser inom rimlig tid eftersom det är fullt av personer som arbetsförmedlingen skickat, som själva saknar intresse

Då håller jag med dig. Satsa på folk som är intresserade, nu har ju bussförare blivit en slask för sådana som inte får annat jobb. Och visst är det väl bra i viss mån, men när arbetsförmedlingen vägrat folk som vill för att kunna prioritera tidigare fas3:or så blir det ju att hela yrket tar stryk.

Ersa

Vad hände egentligen med alla komvuxutbildningar som fanns förr? Jag tog både D-behörigheten och sedermera även CE-behörigheten via två sådana utbildningar i början av 00-talet. Den senare var en hel termin lång, men bara fyra dagar i veckan vilket gjorde att man kunde arbeta fredagar och lördagar för att slippa behöva ta låndelen i studiemedlet.
Är alla sådana utbildningar, som motiverade människor vill gå, borta idag?

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 02 oktober 2018, 20:25:28 PM
Vad hände egentligen med alla komvuxutbildningar som fanns förr? Jag tog både D-behörigheten och sedermera även CE-behörigheten via två sådana utbildningar i början av 00-talet. Den senare var en hel termin lång, men bara fyra dagar i veckan vilket gjorde att man kunde arbeta fredagar och lördagar för att slippa behöva ta låndelen i studiemedlet.
Är alla sådana utbildningar, som motiverade människor vill gå, borta idag?

Ja i princip så är det så.

Jag har själv 2 jättebra exempel.

Sedan har vi detta med YKB, dem som ramlat ur behöver gå de 5 fortbildningskurserna vilket kostar ca 12-15 tkr, så långt är det ok men det är inte jättelätt att hitta platser, ett annat problem som uppstått är att några av de stora koncernerna valt att inte tillämpa samma standard som merparten av utbildarna när det gäller YKB, så länge man gör alla 5 fortbildningarna hos denna koncern uppstår inga problem, men skulle du byta arbetsgivare av en eller annan anledning innan du gjort dessa 5 dagar blir det jätteproblem, jag har en förare som i teorin har två kurser kvar men som nu får göra om alla 5 dagar på nytt

Ersa

Utöver själva körkorten torde ju de i jämförelse väldigt enkla YKB-kurserna passa väldigt bra för billig enkel katederundervisning på Komvuxnivå. Framförallt repetitionsutbildningen på fem dagar.

De kan man ju rentav köra i grundskolors och gymnasieskolors lokaler, under loven.

crille99

"som man bäddar får man ligga"

Nej det saknas inte 7300 förare, det saknas 7300 förare som vill arbeta som busschafförer !! det är en dj.... skillnad
De kanske redan upptäckt vad delade tjänster innebär( 10 min på varje timma i lön) ramtider uppåt 12 timmar raskt fram till 11 timmars dygnsvila

den idealiska chaffören skall vara gammal man ( tyvärr är det svårt för kvinnor eftersom det alltid är brist på toaletter) (inga småbarn, det är otänkbart) helst bo själv och kunna gå 04.00 jobba till 09.00 sen 4 timmars uppehållsvila och sedan ett par timmars jobb, helt totalt ointresserad av omvärlden
endast morgondagens tur skall finnas i skallen
veta att efter varje nytt avtal skall samma fordon framföras i 10 års tid !!
med ett totalt ointresse från arbetsgivare,huvudman som beställer och bestämmer linjer etc.

Då har vi hamnat i dagens situation med brist på förare, inte alls det gör arbetsgivarna bara glada, nu kan arbetsmarknadspolitiska åtgärder sättas in

med hjälp kommer nya chafförer in som kanske är nya , då slipper arbetsgivarna griniga och kräsna chafförer, problemet är löst !!


homer

Citat från: crille99 skrivet 09 oktober 2018, 21:57:54 PM
"som man bäddar får man ligga"

Nej det saknas inte 7300 förare, det saknas 7300 förare som vill arbeta som busschafförer !! det är en dj.... skillnad
De kanske redan upptäckt vad delade tjänster innebär( 10 min på varje timma i lön) ramtider uppåt 12 timmar raskt fram till 11 timmars dygnsvila

den idealiska chaffören skall vara gammal man ( tyvärr är det svårt för kvinnor eftersom det alltid är brist på toaletter) (inga småbarn, det är otänkbart) helst bo själv och kunna gå 04.00 jobba till 09.00 sen 4 timmars uppehållsvila och sedan ett par timmars jobb, helt totalt ointresserad av omvärlden
endast morgondagens tur skall finnas i skallen
veta att efter varje nytt avtal skall samma fordon framföras i 10 års tid !!
med ett totalt ointresse från arbetsgivare,huvudman som beställer och bestämmer linjer etc.

Då har vi hamnat i dagens situation med brist på förare, inte alls det gör arbetsgivarna bara glada, nu kan arbetsmarknadspolitiska åtgärder sättas in

med hjälp kommer nya chafförer in som kanske är nya , då slipper arbetsgivarna griniga och kräsna chafförer, problemet är löst !!

exakt! man kan inte sminka grisen längre...

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 12 oktober 2018, 14:21:29 PM
www.bussmagasinet.se/2018/10/debatt-varfor-ingen-vill-bli-bussforare

Spännande påståenden :-)

Ingen vet om man har arbetet kvar... Just bussförare måste vara ett av de yrken med absolut störst chans till arbete.

Enbart betalt när man kör...vilket avtal jobbar man under då?

Betala för digital förarkort...ingår i AG:s åtagande, framgår av avtalet.

Ramtiderna har kontinuerligt minskats och är knappast orsakade av upphandlingar, när jag började på -80 talet var ramtider på 15 timmar inte ovanliga.

crille99

på 38 år har alltså ramtiden minskat 3 timmar...
det går framåt....

buskörare

Citat från: crille99 skrivet 13 oktober 2018, 08:23:35 AM
på 38 år har alltså ramtiden minskat 3 timmar...
det går framåt....

2. Ramtiden är på max 13 h.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 oktober 2018, 22:34:47 PM
Spännande påståenden :-)

Ingen vet om man har arbetet kvar... Just bussförare måste vara ett av de yrken med absolut störst chans till arbete.

Enbart betalt när man kör...vilket avtal jobbar man under då?

Betala för digital förarkort...ingår i AG:s åtagande, framgår av avtalet.

Ramtiderna har kontinuerligt minskats och är knappast orsakade av upphandlingar, när jag började på -80 talet var ramtider på 15 timmar inte ovanliga.

Hittar bara att man i BBA från 2017 måste betala för tillsvidareanställda. Inte att det gäller även för de som kör på timme.

Ersa

"Betalt bara då man kör" verkar vara en seglivad myt. Jag har då aldrig upplevt eller hört talas om något sådant. Oavsett ägandeform eller storlek på företagen, brukar det betalas ut lön för städ, tvätt och övriga arbeten som sker mellan körningarna. Dessutom har man ju olika grader betalt (uppåt 75% beroende på olika faktorer) på många uppehåll, efter avdrag för själva lunchrasten.

Personligen har jag allt oftare råkat ut för extrainsatta lediga vardagar, då man ofta dragit på sig för många timmar under ordinarie arbetstid (pga oväntade extrakörningar mm), och arbetsgivaren gärna vill få ner tiden till heltidsnivå, hellre än att betala ut övertid. Vilket passar alldeles utmärkt om man som förare värderar fritiden mer än att jobba övertid.