SVT: 7300 förare saknas i Sverige

Startat av Ersa, 01 oktober 2018, 07:52:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"Transportföretagen varnar för att det kan bli brist på bussförare i framtiden. Enligt dem kommer över 7 000 nya förare behöva rekryteras de närmaste åren.
– Om vi inte lyckas lösa det här riskerar vi inställda turer och allmänna problem i kollektivtrafiken, säger Mattias Dahl, VD för Transportföretagen"


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/transportforetagen-varnar-kan-bli-brist-pa-bussforare

buskörare

Det är ju i princip bara företagen som kan göra yrket attraktivt igen. Så länge man med gott samvete kör slut på sin personal, så är det inte konstigt att man både tappar folk och får svårt att ta in nya.

Mussebuss

Det är som katten runt het gröt... Varför talar man inte om lösningen istället för att bekymra sig för framtiden? Allt ska vara så j-la PK och alla ska "ha förståelse", och "vara införstådda med", och "det är inte lätt", mm mm.
Det är bus(s)enkelt..
1: Se till att göra lönen attraktiv och skippa den tokiga stegen på 8 år.
2: Se till att ge betalt för tiden på jobbet.
3: Anställ inte jurister och annat "kunnigt folk" för att hitta smitvägar och luckor i dåliga avtal.
4: Sätt krav på att byta ut avtalsfolk. Måste till folk som ställer nya friska krav.

Nu tycker nog alla att "Ja ja, det har vi hört förut." Och de går inte pga löner eller tider eller något annat blabla. Jo, det går. Inget företag i upphandlad trafik betalar för sin trafik, utan det gör regioner/landsting/kommuner eller kunden.
Måste man betala för uppehållstid vill nog kunden ha något för den tiden..? Mer trafik för samma peng.
Höjer man lönerna till nivåer som gör yrket intressant så ska någon betala för det. Dvs den som upphandlar trafiken.
Får man betalt för de 13 timmarna om dagen så tar det inte mycket mer än ca 3 dagar innan du gjort dina 40 timmar. Dvs skapar fler jobb.
Om man beställer en buss för en förening eller privat eller företag för ett jippo eller event så blir det en högre engångskostnad naturligtvis, men om det är transportkostnaden som gör att eventet spricker kanske man skulle göra något annat istället.

Så här tycker jag, och det irriterar mig otroligt mycket att man ser på detta som ett olösligt problem som kommer stjälpa jordklotet om man såg till det faktiska problemet. Där jag kör kan man få ett snett leende och en kommentar om att "Kör du fortfarande?" när man hämtar dom på jobbet på em/kvällen, efter att ha kört dem på morgonen vid halvsju. Jag har inge mer betalt än dem och en barnfamilj är ju kraftigt förhindrad att ta ett sådant jobb. Hmm, hur ska vi få yrket attraktivt?? Fler körkort/bevis/krav/kompetenser? Lägg av!! Det behövs ingen kärnfysiker eller nobelpristagare för att lösa detta, och chefer lär fortfarande ha hög lön och inte förlora något på att komma på detta.

Ska bli intressant att se när frågan lyfts till en vettig nivå och någon som verkligen vågar eller kan tala om detta. Jag vet efter ett antal år i yrket att det är fantastiskt trevligt att köra buss. Det behövs inga flera utläggningar om detta och romantiserande över småföretagare som är uppvuxna med sitt företag eller liknande.
Det som behövs är att inte arbetsförmedlingen gör bussyrket till en slasktratt för placeringar och att gemene man ändrar sin syn på yrket så att det inte bara något man gör under tiden man studerar för att slippa äta nudlar på väg till ett "riktigt yrke".

Vänligen /En som kör och hör.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 01 oktober 2018, 08:48:14 AM
Det är ju i princip bara företagen som kan göra yrket attraktivt igen. Så länge man med gott samvete kör slut på sin personal, så är det inte konstigt att man både tappar folk och får svårt att ta in nya.

Nu kan ju företagen själva inte göra precis allt jobb, speciellt inte där det är upphandlingar. Där styrs grundförutsättningarna väldigt mycket av det landsting som upphandlar och tilldelar. Man får ju den trafik och kvalitet man själv eftersträvar, då man genomför en upphandling.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 01 oktober 2018, 13:13:49 PM
Nu kan ju företagen själva inte göra precis allt jobb, speciellt inte där det är upphandlingar. Där styrs grundförutsättningarna väldigt mycket av det landsting som upphandlar och tilldelar. Man får ju den trafik och kvalitet man själv eftersträvar, då man genomför en upphandling.

Delvis. Men det mig veterligen inte upphandlare som bestämmer budnivån. Den gör fel i att ta lägsta möjliga bud, absolut. Men det är fortfarande företagen som bestämmer vilka bud företagen lägger in.
E20 är väl ett toppexempel. Hade Arriva lagt ett bud i nivå med de andra, hade SL fått betala mer för trafiken än man behöver idag.

1896

Trodde framtiden låg i förarlösa fordon, för en arbetsgivare är ju anställda ett nödvändigt ont, tyvärr. Själv tänker jag ju inte gå tillbaka till bussförare yrket så länge upphandlingssystemet, med den otrygghet det innebär, tillämpas, då lever jag hellre på bidrag & trygg inkomst. Det går inte att komma ifrån att det har blivit sämre villkor för mig/dig som anställd bussförare sedan upphandlingssystemet kom till.

homer

Håller med Mussebuss helt och hållet. Bussdrakarna hoppas att staten ska subventionera fler D körkort så dom slipper betala de själva.


De finns 170 000 personer med D körkort och 139 000 med DE behörighet. Det är totalt 309000 personer.

(källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/Korkort/Statistik-over-korkortsinnehavare-efter-behorighet1/ )



enligt https://www.transportforetagen.se/Documents/Publik_F%C3%B6rbunden/BuA/Rapporter/Statistik%20om%20bussbranschen%202018-03.pdf fanns de 2016(senaste siffran) 27 677 anställda i Svenska bussbolag... så vad är problemet???? de finns alltså ungefär 280 000 potentiella bussförare som man inte behöver betala ett körkort för...

Karsten

Det finns egentligen bara en lösning på detta och det är, som många andra skrivit, pengar. Om det är operatörer eller upphandlare som ska skyffla in mer pengar är på något vis strunt samma, men problemet för en operatör att göra mer än småjusteringar är att man direkt blir dyrare än konkurrenterna och då riskerar slås ut från marknaden. Om något ska göras måste det snarare ske från centralt håll, i avtalsförhandlingarna.

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 01 oktober 2018, 16:36:29 PM
Håller med Mussebuss helt och hållet. Bussdrakarna hoppas att staten ska subventionera fler D körkort så dom slipper betala de själva.


De finns 170 000 personer med D körkort och 139 000 med DE behörighet. Det är totalt 309000 personer.

(källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/Korkort/Statistik-over-korkortsinnehavare-efter-behorighet1/ )



enligt https://www.transportforetagen.se/Documents/Publik_F%C3%B6rbunden/BuA/Rapporter/Statistik%20om%20bussbranschen%202018-03.pdf fanns de 2016(senaste siffran) 27 677 anställda i Svenska bussbolag... så vad är problemet???? de finns alltså ungefär 280 000 potentiella bussförare som man inte behöver betala ett körkort för...

Problemet med dessa siffror är att där räknas alla oavsett ålder in, tittar man 10 år bakåt så har antalet användbara körkort minskat med 70.000, så hur många av de 280.000 som finns idag är arbetsföra personer som inte uppnått pensionsåldern? hur många har nånsin kört en buss i verkligheten? och hur många har aktuell YKB?

Det är som jag ser det inte körkortsutbildningar som är prio 1 utan att det ordnas YKB utbildningar för befintliga körkortsinnehavare som vill ta upp yrket på nytt, idag kan jag få intresseanmälningar från folk som kört buss i många år innan YKB infördes men som inte har aktuella kurser och där arbetsförmedlingen inte vill hjälpa till, jag vill gärna hjälpa men det finns inte plats på kurser inom rimlig tid.

Ersa

Citat från: homer skrivet 01 oktober 2018, 16:36:29 PM
Håller med Mussebuss helt och hållet. Bussdrakarna hoppas att staten ska subventionera fler D körkort så dom slipper betala de själva.


De finns 170 000 personer med D körkort och 139 000 med DE behörighet. Det är totalt 309000 personer.

(källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/Korkort/Statistik-over-korkortsinnehavare-efter-behorighet1/ )

enligt https://www.transportforetagen.se/Documents/Publik_F%C3%B6rbunden/BuA/Rapporter/Statistik%20om%20bussbranschen%202018-03.pdf fanns de 2016(senaste siffran) 27 677 anställda i Svenska bussbolag... så vad är problemet???? de finns alltså ungefär 280 000 potentiella bussförare som man inte behöver betala ett körkort för...

Men om de flesta av dessa D-kortsinnehavare redan har tillsvidareanställningar i andra branscher, är det ju omöjligt att tvinga dem (tillbaka) till bussbranshen. Har de dessutom gott om andra utbildningar och kompetenser lär de ju knappast vilja byta ner sig till lägre lön och sämre arbetstider.

Utöver faktorer som hög ålder, bristande vana och avsaknad av YKB som redan nämnts, är ju bostadsort ett annat problem. Alla dessa potentiella förare lär ju inte bo ens i samma län som där det blir störst förarbrist.

homer

Vad jag menar är att staten ska inte på något sätt gå in och subventionera D körkort då de helt uppenbart inte är någon brist på dessa. utan branschen får helt enkelt se till att yrket bli attraktivt så folk som har D men inte jobbar som bussförare vill söka sig till yrket.


Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 02 oktober 2018, 16:35:48 PM
Vad jag menar är att staten ska inte på något sätt gå in och subventionera D körkort då de helt uppenbart inte är någon brist på dessa. utan branschen får helt enkelt se till att yrket bli attraktivt så folk som har D men inte jobbar som bussförare vill söka sig till yrket.

Alla som har ett giltigt körkort är inte möjliga bussförare, en väldigt stor andel är över 65 år, en annan stor andel har behörigheten men har aldrig nånsin kört en buss annat än (i bästa fall) vid utbildningen och uppkörningen, väldigt många är bosatta på orter där det inte finns jobb i tillräcklig utsträckning, andra har andra jobb (många i just bussbranschen) o.sv

Problemet idag är inte att man utbildar förare utan att det fungerar på fel sätt och en återgång till hur det fungerade på -80 talet kanske vore en lösning.
Idag utbildas ett stort antal personer årligen som sedan i alltför många fall inte är anställningsbara, gången borde istället vara att arbetsgivarna rekryterar hittar möjliga förare som redan passerat arbetsgivarnas sållning och därför direkt kan erbjudas jobb

homer

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 oktober 2018, 18:52:06 PM
Alla som har ett giltigt körkort är inte möjliga bussförare, en väldigt stor andel är över 65 år, en annan stor andel har behörigheten men har aldrig nånsin kört en buss annat än (i bästa fall) vid utbildningen och uppkörningen, väldigt många är bosatta på orter där det inte finns jobb i tillräcklig utsträckning, andra har andra jobb (många i just bussbranschen) o.sv

Problemet idag är inte att man utbildar förare utan att det fungerar på fel sätt och en återgång till hur det fungerade på -80 talet kanske vore en lösning.
Idag utbildas ett stort antal personer årligen som sedan i alltför många fall inte är anställningsbara, gången borde istället vara att arbetsgivarna rekryterar hittar möjliga förare som redan passerat arbetsgivarnas sållning och därför direkt kan erbjudas jobb

det framgår på sidan 127 (https://www.transportforetagen.se/Documents/Publik_F%C3%B6rbunden/BuA/Rapporter/Statistik%20om%20bussbranschen%202018-03.pdf ) att 43000 personer som har D körkort är över 65 år ( DE körkorten redovisas inte)

Och självklart är en väldigt stor andel av alla som innehar D eller DE inte anställningsbara och de står givetvis företagen fritt fram att utbilda nya körkort hur mycket de vill, men min bestämda uppfattning är att staten inte bör subventionera detta för att företagen inte vill förbättra villkoren.

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 02 oktober 2018, 19:21:35 PM
det framgår på sidan 127 (https://www.transportforetagen.se/Documents/Publik_F%C3%B6rbunden/BuA/Rapporter/Statistik%20om%20bussbranschen%202018-03.pdf ) att 43000 personer som har D körkort är över 65 år ( DE körkorten redovisas inte)

Och självklart är en väldigt stor andel av alla som innehar D eller DE inte anställningsbara och de står givetvis företagen fritt fram att utbilda nya körkort hur mycket de vill, men min bestämda uppfattning är att staten inte bör subventionera detta för att företagen inte vill förbättra villkoren.

Här i landet sköts ju lönebildningen etc. av arbetsmarknadens parter och inte av staten, det bör ju givetvis finnas samma möjligheter till utbildningsbidrag om man vill utbilda sig till bussförare som till lokförare eller rörmockare

Vad gäller statistiken så ingår givetvis även DE korten bland dem som har D körkort.

homer

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 oktober 2018, 19:35:38 PM
Här i landet sköts ju lönebildningen etc. av arbetsmarknadens parter och inte av staten, det bör ju givetvis finnas samma möjligheter till utbildningsbidrag om man vill utbilda sig till bussförare som till lokförare eller rörmockare

Vad gäller statistiken så ingår givetvis även DE korten bland dem som har D körkort.

Om de var ett bristyrke ja..men jag kan faktiskt inte säga att de är de när de finns över 300 000 personer som skulle kunna byta branch, men ok, säg att minst 50000 av dessa skulle kunna byta bransch... men inte vill för dem vill inte jobba delade tjänster t ex...

hade de funnits 300 000 utbildade lokförare som sysslade med annat är jag säker på att man skulle försöka få dem att jobba som lokförare istället för att utbilda fler...



Och nej... bland de som nämns i transportarbetsgivarnas dokument är de enbart D behörighet som redovisas eftersom den totala summan där är 170 000. men transportstyrelsens dokument särredovisar DE och då bli totalsumman 300 000