På nya, smalare Värtavägen - två SL-bilder

Startat av Hasse L, 30 september 2018, 22:35:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Var skall denna nya bussterminal ligga?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin



Citat från: buskörare skrivet 03 oktober 2018, 03:52:00 AM
Täby kommun har ju byggt rondellerna och Marknadsvägen? Sen undrar jag hur vanligt det är att
1. Kommunen inte har nått att säga till om vid privat ägande? Köper du en tomt får du ju inte bestämma själv hur och vad du ska bygga där, även om du äger tomten.
2. En privat ägare tar på sig att bygga en kommuns enda bussterminal?
Nu planerar Täby kommun dessutom för en ny sådan.

Man gjorde väl en överenskommelse inför utbyggnaden av centrumet där kommunen sålde marken inklusive den dåvarande bussterminalen för en krona i utbyte mot att kommunen slapp bekosta infrastrukturen som krävdes för det nya centrumet har jag för mig.
Huruvida den nuvarande bussterminalen ingick i den affären vet jag inte, men det verkar sannolikt.
Kommunen har naturligtvis varit delaktig på så vis att man har godkänt detaljplanen för området, men marken är nog inte kommunens längre. Hur det är med Marknadsvägen skall jag låta vara osagt, men den korsar ju rimligen Centrumbolagets mark och eftersom bussterminalen är sammanbyggd med centrumet förefaller det rimligt att Centrumbolaget har visst inflytande över den.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 oktober 2018, 07:19:39 AM

Man gjorde väl en överenskommelse inför utbyggnaden av centrumet där kommunen sålde marken inklusive den dåvarande bussterminalen för en krona i utbyte mot att kommunen slapp bekosta infrastrukturen som krävdes för det nya centrumet har jag för mig.
Huruvida den nuvarande bussterminalen ingick i den affären vet jag inte, men det verkar sannolikt.
Kommunen har naturligtvis varit delaktig på så vis att man har godkänt detaljplanen för området, men marken är nog inte kommunens längre. Hur det är med Marknadsvägen skall jag låta vara osagt, men den korsar ju rimligen Centrumbolagets mark och eftersom bussterminalen är sammanbyggd med centrumet förefaller det rimligt att Centrumbolaget har visst inflytande över den.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Att dom har visst inflytande kan jag köpa, att kommunen däremot inte skulle ha varit med och bestämt nått alls om terminalen låter för mig osannolikt.

buskörare


Nico

Nuvarande bussterminal samt väg- och tunnelsystemet i Täby C var i första hand en fråga mellan Unibail-Rodamco (centrumägarna) och Täby kommun. Trafikförvaltningen och trafikentreprenörerna hade vissa synpunkter, men hade inte så mycket att säga till om. I mångt och mycket handlade det om att man fick hålla tillgodo med det utrymme som gavs. Gemene man (såsom externa beslutsfattare utan egen kunskap) tycker ofta att det mesta fungerar för att bussar är så flexibla... men missar på att det faktiskt finns gränser för hur flexibelt det kan bli. Följaktligen blev trafiklösningarna för bussarna mindre bra för att uttrycka det snällt.

På senare tid så har de flesta parterna dock insett att det blev misslyckat. Dockning är ganska värdelöst vid hög belastning och/eller när man har genomgående linjer, men uppskattas/förordas av många oinsatta då dockning i många fall sålts in som en yteffektiv lösning (vilket det inte alls är om man följer kraven för säkerhetsutrymmen vid fordonsmanövrering etc.) Nuvarande terminal har t.ex. inte ett fullgott utrymme för backning i kombo med passage bakom och har även en del andra brister. Någon förändring lär därför sannolikt komma och flera förslag har varit uppe på olika håll. På sikt kommer Täby C nog även få viss avlastning när nya resecentrumet i Arninge C blir klart.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

BSB101

Citat från: zjbus skrivet 02 oktober 2018, 09:56:20 AM
Helt fel väg att flytta bort busstrafiken, flytta bort (tillbaka) cyklisterna från trafiken till normalstora cykelbanor, det ter ju sej bara löjligt att se dessa motorvägsbreda cykelbanor allt mer dominera, cyklister är dom trafikanter som behöver minst utrymme.
Åhåja, ha togs det i från tårna "motorvägsbreda cykelbanor" och "dominera". Senast jag var i Täby var gemensamma GC-vägar med en bredd av en tre meter det som "dominerade", mest dominerade dock dessa från sex sju meter och uppåt bredda vägarna som främst är byggda för motorfordon. Det samma gäller i övriga 289 kommuner också.