AKN248 var för hög...

Startat av Fredde, 29 september 2018, 10:22:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: zjbus skrivet 01 oktober 2018, 11:19:45 AM
Din gissning är fel, bussen har varit avställd sedan 180917, det tar sin tid innan administrativ personal har korrigerat alla uppgifter, allt sköts inte per automatik som en del tycks tro.
Visst är det mycket pengar men det är ju upp till fordonsägaren att planera och organisera sitt innehav efter sitt eget behov, finns inget allmänt intresse i det och allmänheten ska självklart inte drabbas av högre kostnader som ett enskilt företag drar på sig.

Jobbar du på Transportstyrelsen själv? Eftersom du är så insatt i hur de jobbar.

zjbus

Citat från: buskörare skrivet 01 oktober 2018, 14:26:34 PM
Jobbar du på Transportstyrelsen själv? Eftersom du är så insatt i hur de jobbar.
Nej det gör jag inte men det är ju uppenbart att automatiken inte kan sköta ALLT som en del påstår, t.ex. att ändra datum för av/påställningar och skriva i om fordonet är av eller påställt på sidan fordonsuppgifter.

buskörare

Citat från: zjbus skrivet 01 oktober 2018, 14:36:07 PM
Nej det gör jag inte men det är ju uppenbart att automatiken inte kan sköta ALLT som en del påstår, t.ex. att ändra datum för av/påställningar och skriva i om fordonet är av eller påställt på sidan fordonsuppgifter.

Okej

Nico

Citat från: zjbus skrivet 01 oktober 2018, 14:36:07 PM
Nej det gör jag inte men det är ju uppenbart att automatiken inte kan sköta ALLT som en del påstår, t.ex. att ändra datum för av/påställningar och skriva i om fordonet är av eller påställt på sidan fordonsuppgifter.

Tänkte ge upp denna diskussion, men kan inte låta bli även om det nu börjar lukta troll. 

Tror du allvarligt att någon fortfarande sitter och regelmässigt handknackar denna typ av uppgifter?! Hela vitsen med den sk digitaliseringen är just att få bort denna typ av manuella och monotona arbetsuppgifter. Jämför detta med att betala räkningar över nätet. Inte heller där sitter det någon stackare och tar emot och sedan manuellt lägger in uppgifterna... samtidigt som det faktiskt ibland kan ta en eller ett par dagar innan en viss transaktion syns. Samma sak om man beställer personbevis via Skatteverket osv.

I det här fallet går man som brukare alltså själv in i Transportstyrelsens datasystem och lägger in nödvändiga uppgifter. När uppgifterna finns inlagda i systemet så sköter automatiken resten med utskrifter och utskick. Det enda som behöver hanteras manuellt är eventuella avvikelser, men sådana brukar numera vara sällsynta.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

zjbus

Citat från: Nico skrivet 01 oktober 2018, 16:41:10 PM
Tänkte ge upp denna diskussion, men kan inte låta bli även om det nu börjar lukta troll. 

Tror du allvarligt att någon fortfarande sitter och regelmässigt handknackar denna typ av uppgifter?! Hela vitsen med den sk digitaliseringen är just att få bort denna typ av manuella och monotona arbetsuppgifter. Jämför detta med att betala räkningar över nätet. Inte heller där sitter det någon stackare och tar emot och sedan manuellt lägger in uppgifterna... samtidigt som det faktiskt ibland kan ta en eller ett par dagar innan en viss transaktion syns. Samma sak om man beställer personbevis via Skatteverket osv.

I det här fallet går man som brukare alltså själv in i Transportstyrelsens datasystem och lägger in nödvändiga uppgifter. När uppgifterna finns inlagda i systemet så sköter automatiken resten med utskrifter och utskick. Det enda som behöver hanteras manuellt är eventuella avvikelser, men sådana brukar numera vara sällsynta.
Vad luktar troll, du kanske?
Så du menar att varje fordonsägare själv går in i Transportstyrelsens datasystem och lägger in uppgifter som t.ex. Besiktas senast, avställd tidpunkt, antal brukare, fabrikat, fordonsklass, id.nr., senast utfärdat reg. bevis, skatt & avgifter, tekniska data, tilläggsinfo. m.m.? Det var helt nytt, har haft många fordon under många år men har aldrig någonsin varken gjort eller blivit ombett att göra det och känner ingen som själv har lagt in uppgifter om sitt fordon, något som inte kan krävas utav någon, man kan inte heller utgå från att alla har dator samt intresse/kunnande, begår man ett brott om man inte fyller i uppgifter hos Transportstyrelsen?, påföljd?, nyttjandeförbud? Ditt resonemang håller inte.

pnott

Citat från: zjbus skrivet 01 oktober 2018, 17:39:56 PM
Vad luktar troll, du kanske?
Så du menar att varje fordonsägare själv går in i Transportstyrelsens datasystem och lägger in uppgifter som t.ex. Besiktas senast, avställd tidpunkt, antal brukare, fabrikat, fordonsklass, id.nr., senast utfärdat reg. bevis, skatt & avgifter, tekniska data, tilläggsinfo. m.m.? Det var helt nytt, har haft många fordon under många år men har aldrig någonsin varken gjort eller blivit ombett att göra det och känner ingen som själv har lagt in uppgifter om sitt fordon, något som inte kan krävas utav någon, man kan inte heller utgå från att alla har dator samt intresse/kunnande, begår man ett brott om man inte fyller i uppgifter hos Transportstyrelsen?, påföljd?, nyttjandeförbud? Ditt resonemang håller inte.
Som du kanske kommer ihåg så tyckte Transportstyrelsen för inte alltför länge sen att det var för dyrt för att över huvud taget hålla igång fordonsregistret med svensk arbetskraft, vilket skapade en skandal då delar av registret är sekretessbelagt. Självklart så är det då alldeles på tok för dyrt att låta svensk arbetskraft göra något så trivialt och arbetskrävande som manuell datainmatning. Uppgifterna kommer istället från andra. Tekniska uppgifter lades in när fordonet registrerades första gången, antagligen av återförsäljaren. Besiktningsmannen lämnar uppgifter om kontrollbesiktning. Osv, osv.

Fredde

Kan vi dra ett streck över denna diskussionen med att konstatera att bussen verkar ha ställts på innan avresan från Stockholm?

Fordonsregistret uppdateras kl. 19:30 varje vardag enligt tidigare uppgifter.

Registreringsnummer
AKN248

Fordonsstatus 
Påställt (2018-09-29)